Kilpailun haku ja järjestäminen

Tukimateriaalia

Kilpailun ajankohtaa valittaessa kannattaa huomioida erityisesti lähialueella käytävät kilpailut, joissa järjestetään samoja kilpaluokkia. Kilpailusuunnittelukalenteri 2020-2021 (päivitetty 3.12.2021).

Kilpailuhakemuskaavake ja sen lähettäminen

Vuoden 2020-2021 kilpailut voi hakea: kilpailuhakemuspohjaa käyttäen.

Major-kilpailut sekä PDGA Europen tour-kilpailut haetaan suoraan PDGA:lta. Kaikki muut Suomessa järjestettävät PDGA:n alaiset kilpailut myöntää Suomen frisbeegolfliitto. SFL huolehtii myös kilpailun sanktioimisesta kansainväliselle liitolle PDGA:lle.

Voit täydentää hakemuksen tietoja sähköpostitse (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi) niiltä osin, kuin tiedot eivät ole sisällytettävissä hakemukseen. Lähetä lisätiedot sähköpostitse.

Sanktiointimaksut

SFL:n ja sitä kautta PDGA:n alaisista kilpailuista peritään International Program Guiden mukaiset sanktiointilaskut. SFL laskuttaa sanktiointimaksun kilpailunjärjestäjältä jälkikäteen. Poikkeuksena ovat kilpailut, joissa järjestetään vain juniori- ja/tai naisten luokkia. Näiden kilpailuiden sanktioitimaksut (ja PDGA-liigojen osalta PDGA:n osallistumismaksuosuudet) maksaa SFL järjestäjän puolesta.

Sanktiointimaksut ovat: A-tier: 100 €, B-tier: 75 €, C-tier: 50 € ja PDGA-liigasta: 25 €.

Huomioithan, että PDGA-liigoista peritään myös 0.50 dollaria kustakin liigan osallistumismaksusta. Nämä osallistumismaksut PDGA laskuttaa suoraan kilpailunjärjestäjältä. PDGA-liigan sanktiointimaksun laskuttaa sen sijaan muiden kilpailuiden tapaan SFL.

Kilpailutyypit lyhyesti

• Eri SM-kilpailuiden sekä frisbeegolfin kotimaisen kärkikiertueen (pro-tour) järjestäjät haetaan erillisillä hauilla.
  • Amateur Series -kilpailut ovat amatööri- ja junioriluokissa pelaaville suunnattuja kaksipäiväisiä kilpailuita. Enintään kuudessa Amateur Series -kilpailussa on jaossa kilpailupaikkoja amatöörien ja junioreiden SM-kilpailuihin. Karsintakilpailuina toimivien AM Series -kilpailuiden haku on käynnissä erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
  • Erilliskilpailut ovat yleisimpiä liiton alaisia kilpailuja, jotka vaihtelevat kestoltaan, kierrosmäärältään, pelaajamäärältään ja luokiltaan.
  • Alueelliset AM-tourit ovat SFL:n aluevastaavien koordinoimia, alueellisia kiertueita. Aluevastaavat tukevat alueellaan kiertueen osakilpailun järjestäviä seuroja ja kilpailunjohtajia. AM-toureilla pelataan amatööri- ja junioriluokissa. Halukkuudestasi olla mukana järjestämässä alueellisen tourin osakilpailua voit ilmoittaa oman alueesi aluevastaavalle.
  • PDGA-liigat ovat sanktioitavia liigoja. Liigat ovat kestoltaan 6-10 viikkoa. Liigassa pelataan yhtenä päivänä viikossa yksi pelikierros. Liiga voidaan järjestää siis esimerkiksi kahden kuukauden ajan siten, että osakilpailut ovat jokaisen kisaviikon tiistaina.

Oikeus kilpailuiden järjestämiseen

SFL:n alaisten kilpailuiden järjestäminen on liiton jäsenseurojen ilmainen jäsenetu. Yritykset ja oikeustoimikelpoiset yhteisöt voivat järjestää SFL:n kilpailuja kilpailunjärjestäjän lisenssin lunastamalla.

Lisätietoja kilpailunjärjestäjän lisenssistä löydät hakulomakkeelta. Hakemukset pyydetään toimittamaan frisbeegolfliiton toiminnanjohtajalle (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi). Hakemusten hyväksymisestä vastaa SFL:n hallitus.

Kilpailunjärjestäjän lisenssit 2020

• Alarauta Oy (Natural Born Disc Golfer)
  • Spin18 Oy

Vaatimukset kilpailun järjestäjille

Kaikkien SFL:n alaisten kilpailujen TD:llä sekä apu-TD:llä on oltava hyväksytysti suoritettuna ja voimassa PDGA:n virallinen toimitsijakoe sekä voimassaoleva PDGA-jäsenyys sekä SFL:n jäsenseuran jäsenyys.

Toimitsijakokeessa käydään lävitse yleisimpiä sääntötulkintoja ja se suoritetaan sähköisesti, apuna saa käyttää PDGA:n sääntö- ja kilpailuopasta. Hyväksytysti suoritettu toimitsijakoe on voimassa kolme vuotta.

Huom! TD:n ja nimetyn apu-TD:n toimitsijakoe sekä PDGA-jäsenyys tulee olla voimassa 1) ennen kuin kilpailu lisätään järjestelmiin (käytännössä kilpailua hakiessa) sekä 2) kilpailun aikana.

Kilpailuhakemuksessa nimetyt kilpailunjohtajat voivat ottaa yhteyttä suoraan PDGA:n Suomen maakoordinaattoriin ja kysellä tunnuksia kokeisiin, mikäli sääntökoe on suorittamatta. Kaikille SFL:n alaisten kilpailun TD:ille ja apulais-TD:ille myönnetään ilmainen sääntökoe.

PDGA:n Suomen maakoordinaattori
Tapani Aulu
pdga@frisbeegolfliitto.fi

Teosto ja Gramex – musiikin julkinen esittäminen

SFL on liittynyt Olympiakomitean kautta musiikin julkisen esittämisen sopimuksen piiriin.

Sopimukset antavat liitoille ja seuroille oikeuden käyttää musiikkia järjestämässään:

• liikunta-ja urheilutoiminnassa, esimerkiksi kilpailuissa, harjoituksissa, kilpailu-ja harjoitusalueella sekä liikunta-ja urheilutapahtumissa
  • pienimuotoisissa oheistapahtumissa, esimerkiksi myyjäisissä, juhlissa ja illanvietoissa, näytöksissä sekä leiritilaisuuksissa

Sopimukset edellyttävät, että on kyse:

• yhteensä alle 15 000 hengen liikunta- ja urheilutapahtumasta
  • yhteensä alle 200 hengen oheistapahtumasta
  • liiton, seuran tai joukkueen järjestämästä tapahtumasta, toiminnasta tai tilaisuudesta

Lisätietoja Olympiakomitean sivuilla.