Kilpailun järjestäminen ja kilpailun hakeminen

Sisällys

1. Viikkokilpailun järjestämisen opas

Kilpailunjohtajan opas

(päivitetty 20.6.2023)

Tämä opas kuvaa Suomen frisbeegolfliiton sanktioiman kilpailun järjestämisen koko kaaren kisan suunnittelusta valmisteluun, kilpailun pyörittämisen ja loppuraportointiin. Tässä oppaassa keskitytään tavanomaisen kansallisen kilpailun (ns. erilliskilpailun) järjestämiseen, mutta sitä voi käyttää tukena kaikenlaisten kilpailujen järjestämisessä.

Sisällys:

• SFL:n kilpailut ja kilpailunjohtajat
    • Sanktioitujen kilpailujen tyypit ja vaatimukset
    • Kilpailunjohtaja = TD = Tournament Director
  • Kilpailun suunnittelu ja valmistelu
    • Hakeminen ja sanktiointi
    • Kilpailun luominen ja valmistelu Metrixiin
    • Kilpailun luonti ja valmistelu PDGA:n Tournament Manageriin
  • Kilpailun aikana
    • Kilpailun pyörittäminen
    • Kilpailun operointi Metrixissä
    • Kilpailun operointi Tournament Managerissa
  • Kilpailun jälkeen
    • Kilpailun päättäminen Metrixissä
    • Kilpailun päättäminen Tournament Managerissa
    • Kilpailun loppukoonti

Näin haet SFL:n kilpailun

Päivitetty 20.6.2023

SFL:tä haetaan kaikkia Suomessa järjestettäviä PDGA-kilpailuja. SFL huolehtii myös kilpailun sanktioimisesta kansainväliselle liitolle PDGA:lle.

Suoraan PDGA:lta ei siis voi hakea kilpailuja, lukuun ottamatta major-kilpailuja ja PDGA Europen tour-kilpailuja, jotka haetaan suoraan PDGA:lta.

SFL:n alaisten kilpailuiden järjestäminen on liiton jäsenseurojen ilmainen jäsenetu. Yritykset ja oikeustoimikelpoiset yhteisöt voivat järjestää SFL:n kilpailuja kilpailunjärjestäjän lisenssin lunastamalla.

Tässä ohjeessa käydään kilpailun hakeminen läpi vaiheittain. Sivulta löytyy myös lisää tukimateriaalia kilpailunjärjestäjälle.

1. Valitse kilpailulle sopiva päivämäärä

• Tarkasta kansalliset juhlapäivät ja paikalliset tapahtumat ja niiden mahdollinen vaikutus osallistumisiin, majoituksiin jne. Esimerkiksi koulujen päättäjäiset, lomapäivät, muut tapahtumat rata-alueella.
  • Selvitä muut samalle alueelle haetut kilpailut SFL:n kilpailusuunnittelukalenterista 2024 tai oman alueesi aluevastaavalta.
  • Varmista, että rata on käytettävissä valittuna päivänä. Esimerkiksi jos kilpailu on kunnan yleinen puisto/rata, ano luvat radan sulkemiseen kisan  ajaksi muilta käyttäjiltä sekä myyntiluvat oheistuotteille ym. Tai jos kilpailu on Metsähallituksen/Puolustusvoimien jne. alueella, ano puollot varauksille.
  • Varmista seuraltasi lupa kilpailun hakemiseen. Jos olet järjestämässä kisaa muualla kuin seurasi kotiradalla, varmista radan käyttöoikeus rataa ylläpitävältä seuralta tai muulta taholta.

2. Suunnittele haluamasi kilpailumuoto kuten kilpailun taso, kesto, pelaajamäärät, luokat jne.

• Yksilökisa, parifrisbeegolf, joukkuefrisbeegolf?
  • Tier C,B,A vai liiga?
  • Montako päivää? Tier-standardit määrittelevät myös kisan pituutta. Tierin vaatimusmäärittelyt löytyvät PDGA:n International Guidesta.
  • Montako kierrosta? Flex-startina voi pelata myös yhden kierroksen kilpailun.
  • Prot/amatöörit/ikäluokat? Ratingperusteiset luokat? Jos lähistöllä esimerkiksi on samaan aikaan amatöörikisa, järjestäisitkö kisan pro-pelaajille?
  • Käytetäänkö luokkakiintiöitä?
  • Voivatko prot pelata amatööriluokissa (pro’s playin am)?
  • Palkinnot vai trophy only?

3. Täytä kilpailuhakemuskaavake

Kilpailu haetaan SFL:n hakulomakkeella. Liitto ottaa hakemuksen käsittelyyn muutaman päivän sisällä ja ottaa yhteyttä hakijaan, mikäli on tarvetta jollekin tarkennukselle. SFL sanktioi kisan PDGA:lle yleensä viikon-kahden kuluessa. Tästä lähtee automaattinen sähköposti TD:lle.

Kannattaa kurkata hakulomake läpi jo hyvissä ajoin ennen hakua, jotta tiedät mitä tietoja hakua varten tarvitaan:

Voit täydentää hakemuksen tietoja sähköpostitse (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi) niiltä osin, kuin tiedot eivät ole sisällytettävissä hakemukseen. Lähetä lisätiedot sähköpostitse.
Seuran sisäiseen käyttöön tai muuten hakulomakkeen harjoitteluun voi käyttää tätä harjoituslomaketta. Tästä lähtee kopio lähettäjälle, mutta sitä ei käsitellä liitossa.

• Täytä hakemus viimeistään 5 viikkoa ennen kilpailua.
    • Lyhyemmälläkin aikavälillä on mahdollista anoa kisaa. Ole siinä tapauksessa suoraan yhteydessä  sihteeri@frisbeegolfliitto.fi.
  • Täytä kaikki kohdat mahdollisimman huolellisesti, että kisa saadaan sanktioitua PDGA:n järjestelmään ilman lisätietojen kysymistä.
  • Kun lähetät hakemuksen, lomakejärjestelmä lähettää lomakkeen alussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen automaattisesti kopion täytetystä hakemuksesta.
    • Liitto käsittelee hakemuksen ja pyytää tarvittaessa täydentämään/täsmentämään tietoja. Hakemus otetaan käsittelyyn 1-7 vrk kuluessa. Kun hakemus on käsitelty, SFL lisää kisan PDGA:n järjestelmään. PDGA:lta saapuu sähköpostitse ohjeet ja käyttäjätunnukset annettuun TD:n sähköpostiin.
  • Jos haluat muuttaa hakemuksessa antamiasi tietoja, ota yhteys järjestösihteeriin. Muutoksia voi tehdä myös kisan sanktioinnin jälkeen. Myös peruutukset hoidetaan sihteerin kautta.
  • Lisää kilpailun viimeistään tässä vaiheessa SFL:n viralliseen kilpailunhallintajärjestelmään Disc Golf Metrixiin.
  • Hae PDGA Europen Tour Managerilta mverl@pdga-europe.com erityisluvat (waiverit) paikallissääntöjen käyttöä varten. Tiedot myönnetyistä waivereista tulee julkaista kilpailun infossa Disc Golf Metrixissä.

Sanktiointimaksut ja kilpailun käsittelykulumaksut

SFL laskuttaa jälkikäteen kilpailujen sanktiointimaksut kilpailunjärjestäjältä (C-tier 50 €, B-tier 75 € ja A-tier 100 €). Jos kilpailussa on vain nais- ja junioriluokkia, liitto maksaa sanktioinnin.

Syyskokouksen päätöksen mukaisesti 1.1.2024 alkaen liitto perii kilpailunjärjestäjiltä kilpailun käsittelykulun. Käsittelykulu laskutetaan sanktiointimaksulaskun yhteydessä seuraavasti: L-tier 0,5 euroa, C-tier 2 euroa, B-tier 3 euroa ja A-tier 4 euroa per kilpailuun osallistuja. Sanktiointi- ja käsittelykulumaksua ei peritä kuitenkaan ainoastaan naisille ja/tai junioreille suunnatuista kilpailuista.

Esimerkiksi 20 euroa maksavaan C-tierin kilpailuun osallistuminen maksaa pelaajalle 1.1.2024 alkaen 22 euroa, sisältäen 20 euron osallistumismaksun ja 2 euron käsittelykulun. SFL suosittelee, että kilpailunjärjestäjä aukikirjoittaa Metrixissä kilpailun osallistumismaksuinfoon kilpailun osallistumismaksun ja liitolle menevän käsittelykulumaksun hinnat sekä sen, mihin käsittelykulumaksu liitossa käytetään.

Liiton puolesta kilpailunjärjestäjältä ei peritä tämän lisäksi muita kuluja (esim. Disc Golf Metrix -kilpailunhallintajärjestelmä tarjotaan järjestäjän käyttöön liitolta). Huom! PDGA-liigoista maksetaan sanktiointimaksun lisäksi pelaajamaksut 0,50 dollaria / osallistumismaksu. PDGA laskuttaa nämä kilpailunjärjestäjältä suoraan.

Kilpailun siirtäminen tai peruminen

Kilpailunjohtaja voi joutua siirtämään tai perumaan kilpailun kokonaan pakottavien syiden takia. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi myrskytuhot, muut äärimmäiset sääolot , viranomaismääräykset (esim. koronaviruspandemia tai sotaharjoitukset), radan omistajan kielto (esim. golfkentän jäätyminen) tai muu syy miksi rataa ei voi saada käyttöön.

Huom. osallistujamäärän vähyys ei pääsääntöisesti ole syy perua kisaa. Vuosittain järjestetään useita kisoja, joissa osallistujia on 10 tai vähemmän.

Mikäli kilpailu on pakko siirtää tai perua (koskee myös PDGA-liigojen osakilpailuja), tulee kilpailunjohtajan ottaa viipymättä yhteys liiton järjestösihteeriin sihteeri@frisbeegolfliitto.fi. Hänen kauttaan tehdään siirto/peruutus PDGA:lle ja hän ohjeistaa miten tulee toimia missäkin tapauksessa, etenkin mikäli siirtämisen tai peruttamisen syyt ovat ei-pakottavia. Tämän jälkeen kilpailunjohtajan tulee tiedottaa muutoksesta kilpailijoita Metrixissä.

Mikäli kilpailuun on jo ilmoittauduttu ja kilpailu joudutaan siirtämään tai perumaan, noudatetaan osallistumismaksujen palauttamisen suhteen Kilpailuoppaan kohtia 1.03. J ja K.

Vaatimukset kilpailun järjestäjille

Kaikkien SFL:n alaisten kilpailujen TD:llä sekä apu-TD:llä on oltava hyväksytysti suoritettuna ja voimassa PDGA:n virallinen toimitsijakoe sekä voimassaoleva PDGA-jäsenyys sekä SFL:n jäsenseuran jäsenyys. Toimitsijakokeessa käydään läpi yleisimpiä sääntötulkintoja ja se suoritetaan sähköisesti, apuna saa käyttää PDGA:n sääntö- ja kilpailuopasta. Hyväksytysti suoritettu toimitsijakoe on voimassa kolme vuotta.

Huom! TD:n ja nimetyn apu-TD:n toimitsijakoe sekä PDGA-jäsenyys tulee olla voimassa 1) ennen kuin kilpailu lisätään järjestelmiin (käytännössä kilpailua hakiessa) sekä 2) kilpailun aikana.

Kilpailuhakemuksessa nimetyt kilpailunjohtajat voivat ottaa yhteyttä suoraan PDGA:n Suomen maakoordinaattoriin ja kysellä tunnuksia kokeisiin, mikäli sääntökoe on suorittamatta. Kaikille SFL:n alaisten kilpailun TD:ille ja apulais-TD:ille myönnetään ilmainen sääntökoe.

Lisätietoja:

• Toiminnanjohtaja/ Järjestösihteeri
  • toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi / sihteeri@frisbeegolfliitto.fi
  • 050 596 0310 / 050 554 2260

PDGA:n Suomen maakoordinaattori
Tapani Aulu
pdga@frisbeegolfliitto.fi

Näin suunnittelet ja valmistelet kilpailun

Avaa tästä kilpailun suunnittelun ja valmistelun ohje

• Kilpailun tyyppi ja taso
  • Kilpailuluokat
  • Ajankohta
  • Kilparata, layoutit, valmistelu
  • Budjetti, osallistumismaksut, palkinnot
  • Kisaorganisaatio
  • Majoituspalvelut
  • Ruokapalvelut
  • Aikataulu
  • Kumppanuudet
  • Pelaajapaketit ja muistopalkinnot
  • Markkinointi
  • Välineet ja tarvikkeet

Näin pyörität kilpailun

Avaa tästä ohje kilpailupäivien operointiin ja lopputoimiin

Kisaviikko

Kilpailunjärjestäjän muistilistat

Kilpailusuunnittelukalenteri

• Kilpailusuunnittelukalenteri 2024
  • Kilpailun ajankohtaa valittaessa kannattaa huomioida erityisesti lähialueella käytävät kilpailut, joissa järjestetään samoja kilpaluokkia.

Kilpailutyypit ja sanktiointimaksut

SFL:n Disc Golf Metrix -opas

SFL:n PDGA Tournament Manager -opas

Palkinnot ja verotus

Musiikin julkinen esittäminen

Frisbeegolfin säännöt ja kilpailuopas

Euroopan kilpailujen kriteerit ja kilpailujen tasomäärittelyt

SFL:n kurinpitosäännöt

SFL:n Antidoping- ja kilpailumanipulaation toiminta

SM-kisojen toimintakäsikirja

• Lue toimintakäsikirja tästä linkistä
  • Frisbeegolfin SM-kisojen rakenne, säännöt, vaatimusmäärittelyt, järjestämisprosessi sekä eri toimijoiden vastuut
  • Toimintakäsikirja toimii pohjana suurkilpailujen kilpailunjärjestäjän oman projektisuunnitelman laatimisessa, ja muistilistana projektin aikana
  • SM-kisoja voi hakea SFL:n jäsenseura tai lisensoitu kilpailunjärjestäjä. Myös yhteishakemukset seurojen tai lisensoitujen kilpailunjärjestäjien kanssa ovat tervetulleita.
  • Haku aukeaa vuosittain syyskuussa ja valinnat tehdään ja julkaistaan loka-marraskuussa. Valinnat perustuvat hakemusten meriitteihin ja alueelliseen kattavuuteen.

Oikeus kilpailuiden järjestämiseen

Lisätietoja kilpailunjärjestäjän lisenssistä löydät hakulomakkeelta. Hakemukset pyydetään toimittamaan frisbeegolfliiton järjestösihteerille (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi). Hakemusten hyväksymisestä vastaa SFL:n hallitus.

License application in English.

Kilpailunjärjestäjän lisenssit 2024

• Get More Group Oy (Natural Born Disc Golfer)
  • Fribakisat.fi
  • Spincom
  • Discooter Finland Osk
  • Prodiscus
  • JR Frisbee Service
  • Spin18

SM-kilpailuiden järjestäjähaku

Tiedot päivitetään haun alkaessa.