Kilpailun haku ja järjestäminen

Tukimateriaalia

Kilpailun ajankohtaa valittaessa kannattaa huomioida erityisesti lähialueella käytävät kilpailut, joissa järjestetään samoja kilpaluokkia. Kilpailusuunnittelukalenteri 2019 (päivitetty 20.8.2019).

Kilpailuhakemuskaavake ja sen lähettäminen

Vuoden 2019 kilpailut voi hakea: kilpailuhakemuspohjaa käyttäen. Major-kilpailut sekä PDGA Europen tour-kilpailut haetaan suoraan PDGA:lta. Kaikki muut Suomessa järjestettävät PDGA:n alaiset kilpailut myöntää Suomen frisbeegolfliitto. SFL huolehtii myös kilpailun sanktioimisesta kansainväliselle liitolle PDGA:lle.

Voit täydentää hakemuksen tietoja sähköpostitse (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi) niiltä osin, kuin tiedot eivät ole sisällytettävissä hakemukseen. Lähetä lisätiedot sähköpostitse.

Sanktiointimaksut 2019

SFL:n ja sitä kautta PDGA:n alaisista kilpailuista peritään International Program Guiden mukaiset sanktiointilaskut. SFL laskuttaa sanktiointimaksun kilpailunjärjestäjältä jälkikäteen. Poikkeuksena ovat kilpailut, joissa järjestetään vain juniori- ja/tai naisten luokkia. Näiden kilpailuiden sanktioitimaksut (ja PDGA-liigojen osalta PDGA:n osallistumismaksuosuudet) maksaa SFL järjestäjän puolesta.

Sanktiointimaksut ovat: A-tier: 100 €, B-tier: 75 €, C-tier: 50 € ja PDGA-liigasta: 25 €.

Huomioithan, että PDGA-liigoista peritään myös 0.50 dollaria kustakin liigan osallistumismaksusta. Nämä osallistumismaksut PDGA laskuttaa suoraan kilpailunjärjestäjältä. PDGA-liigan sanktiointimaksun laskuttaa sen sijaan muiden kilpailuiden tapaan SFL.

Kilpailutyypit lyhyesti

• Eri SM-kilpailuiden sekä frisbeegolfin kotimaisen kärkikiertueen (pro-tour) järjestäjät haetaan erillisillä hauilla.
  • Amateur Series -kilpailut ovat amatööri- ja junioriluokissa pelaaville suunnattuja kaksipäiväisiä kilpailuita. Enintään kuudessa Amateur Series -kilpailussa on jaossa kilpailupaikkoja amatöörien ja junioreiden SM-kilpailuihin. Karsintakilpailuina toimivien AM Series -kilpailuiden haku on käynnissä erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
  • Erilliskilpailut ovat yleisimpiä liiton alaisia kilpailuja, jotka vaihtelevat kestoltaan, kierrosmäärältään, pelaajamäärältään ja luokiltaan.
  • Alueelliset AM-tourit ovat SFL:n aluevastaavien koordinoimia, alueellisia kiertueita. Aluevastaavat tukevat alueellaan kiertueen osakilpailun järjestäviä seuroja ja kilpailunjohtajia. AM-toureilla pelataan amatööri- ja junioriluokissa. Halukkuudestasi olla mukana järjestämässä alueellisen tourin osakilpailua voit ilmoittaa oman alueesi aluevastaavalle.
  • PDGA-liigat ovat sanktioitavia liigoja. Liigat ovat kestoltaan 6-10 viikkoa. Liigassa pelataan yhtenä päivänä viikossa yksi pelikierros. Liiga voidaan järjestää siis esimerkiksi kahden kuukauden ajan siten, että osakilpailut ovat jokaisen kisaviikon tiistaina.

Oikeus kilpailuiden järjestämiseen

SFL:n alaisten kilpailuiden järjestäminen on liiton jäsenseurojen ilmainen jäsenetu. Yritykset ja oikeustoimikelpoiset yhteisöt voivat järjestää SFL:n kilpailuja kilpailunjärjestäjän lisenssin lunastamalla.

Lisätietoja kilpailunjärjestäjän lisenssistä löydät hakulomakkeelta.Hakemukset pyydetään toimittamaan frisbeegolfliiton toiminnanjohtajalle (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi). Hakemusten hyväksymisestä vastaa SFL:n hallitus.

Kilpailunjärjestäjän lisenssit 2019

• Alarauta Oy (Natural Born Disc Golfer)
  • Innova Champion Europe Oy
  • Prodigy Disc Europe Oy
  • JR Frisbee service Oy

Vaatimukset kilpailun järjestäjille

Kaikkien SFL:n alaisten kilpailujen TD:llä sekä apu-TD:llä on oltava hyväksytysti suoritettuna ja voimassa PDGA:n virallinen toimitsijakoe.

Toimitsijakokeessa käydään lävitse yleisimpiä sääntötulkintoja ja se suoritetaan sähköisesti, apuna saa käyttää PDGA:n sääntö- ja kilpailuopasta. Hyväksytysti suoritettu toimitsijakoe on voimassa kolme vuotta.

Huom! TD:n ja nimetyn apu-TD:n toimitsijakoe sekä kilpailulisenssi tulee olla voimassa 1) ennen kuin kilpailu lisätään järjestelmiin (käytännössä kilpailua hakiessa) sekä2) kilpailun aikana.

Kilpailuhakemuksessa nimetyt kilpailunjohtajat voivat ottaa yhteyttä suoraan PDGA:n Suomen maakoordinaattoriin ja kysellä tunnuksia kokeisiin, mikäli sääntökoe on suorittamatta. Kaikille SFL:n alaisten kilpailun TD:ille ja apulais-TD:ille myönnetään ilmainen sääntökoe.

PDGA:n Suomen maakoordinaattori
Tapani Aulu
pdga@frisbeegolfliitto.fi

Teosto ja Gramex – musiikin julkinen esittäminen

SFL on liittynyt Olympiakomitean kautta musiikin julkisen esittämisen sopimuksen piiriin.

Sopimukset antavat liitoille ja seuroille oikeuden käyttää musiikkia järjestämässään:

• liikunta-ja urheilutoiminnassa, esimerkiksi kilpailuissa, harjoituksissa, kilpailu-ja harjoitusalueella sekä liikunta-ja urheilutapahtumissa
  • pienimuotoisissa oheistapahtumissa, esimerkiksi myyjäisissä, juhlissa ja illanvietoissa, näytöksissä sekä leiritilaisuuksissa

Sopimukset edellyttävät, että on kyse:

• yhteensä alle 15 000 hengen liikunta- ja urheilutapahtumasta
  • yhteensä alle 200 hengen oheistapahtumasta
  • liiton, seuran tai joukkueen järjestämästä tapahtumasta, toiminnasta tai tilaisuudesta

Lisätietoja Olympiakomitean sivuilla.