Lisenssi ja vakuutus 2022

4. Näin päivität lisenssin voimaan Disc Golf Metrixissä
  5. Toimitsijatestin (PDGA Certified Official) suorittaminen
  6. Monijäsenyys liiton jäsenseuroissa
  7. Ongelmanratkaisu: Miksi en voi ilmoittautua kilpailuun, vaikka minulla on lisenssi ja jäsenyys?

1. Liity jäseneksi frisbeegolfseuraan tai -jaostoon Suomisportissa

Suomisportin käyttöön suositellaan SuomiSport-sovellusta. Myös verkkosivua www.suomisport.fi voi käyttää.

Google Play:
App Store:

Toimi näin:

1. valitse oman seurasi verkkosivulta tai muusta seuran lähteestä saamasi kutsulinkki haluamaasi jäsenluokkaan (juniorijäsen, aikuisjäsen tai muu jäsenyys, jota seurasi tarjoaa). Linkki vie Suomisportiin.
  2. kirjaudu Suomisportiin kertakirjautumistunnuksella, jonka saat tekstiviestillä tai sähköpostilla
  3. valitse avautuvalta jäsenkutsusivulta kenelle olet hankkimassa jäsenyyttä (itselle tai huollettavallesi)
  4. tämän jälkeen jäsenliittymispyyntö menee seuralle käsiteltäväksi. Odota kunnes seura hyväksyy jäsenhakemuksesi
  5. hyväksymisen jälkeen olet seuran jäsen ja sinulle tulee jäsenmaksu maksettavaksesi.
  6. kirjaudu Suomisportiin ja klikkaa Maksut-sivua ja maksa avoin jäsenmaksu

Seura maksaa myöhemmin jäsenmaksusta liitolle jäsenosuuden (vuonna 2022: aikuinen 4 € ja juniori 3 €). Liitto laskuttaa jäsenmaksut seuroilta kalenterivuoden lopussa.

Jäsenyysasioissa ja -ongelmatilanteissa, ota yhteyttä ensisijaisesti seurasi jäsenvastaavaan.

Suomisportiin rekisteröityminen

Kaikkien jäsenseurojen frisbeegolfaavien jäsenten tulee liittyä Suomisport-järjestelmän käyttäjiksi. Rekisteröityneet käyttäjät voivat liittyä järjestelmässä oman jäsenseuransa jäseneksi, maksaa kuluvan kauden jäsenmaksun, sekä halutessaan ostaa myös  SFL:n kilpailulisenssin ja frisbeegolfin Sporttiturva-vakuutuksen.

Suomisportiin rekisteröidytään osoitteessa www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksessa.
Apua? Suomisportiin rekisteröitymisen pikaohjeen löydät täältä.

2. Osta Suomen frisbeegolfliiton kilpailulisenssi Suomisportista

Suomessa vakituisesti asuvalla pelaajalla on oltava voimassa oleva liiton kilpailulisenssi osallistuakseen liiton alaisiin kilpailuihin.

Kilpailulisenssin ostat Suomisportista, sen jälkeen kun olet liittynyt jäseneksi johonkin liiton jäsenseuroista. Vuoden 2022 kilpailulisenssi on voimassa ostohetkestä alkaen ja 31.12.2022 saakka.

• Aikuisen (v. 2003 tai aiemmin syntyneet) kilpailulisenssi 2022: 62 € + transaktiokulu 1,5 €
  • Juniorin (v. 2004 tai myöhemmin syntyneet) kilpailulisenssi 2022: 32 € + transaktiokulu 1,5 €. Alle 13-vuotiailla pitää aina olla vanhempi tai huoltaja mukana lisenssikilpailun kierroksella riippumatta siitä missä luokassa he pelaavat (Kilpailuopas: 1.13)

Älä osta PDGA-jäsenyyttä suoraan PDGA:lta. PDGA-jäsenyys kuuluu kilpailulisenssiin eikä lisenssistä voi saada alennusta vaikka olisi ostanut PDGA-jäsenyyden jo aiemmin.

Jos sinulla on PDGA-numero jo ennestään, varmista että olet lisännyt sen Suomisportin liikkujakohtaisiin lisätietoihin ennen lisenssin ostoa. Jos sinulla ei vielä ole numeroa, älä lisää tähän kohtaan mitään ennen tilausta. PDGA-jäsenyyden päivitys on automaattinen ja kestää 0-7 päivää ostosta.  Jäsenyyden päivittymisestä tulee automaattisesti viesti PDGA:lta sähköpostilla. Uutena jäsenenä saat itsellesi PDGA-numeron automaattisesti 0-7 päivän kuluessa lisenssin ostosta sähköpostiisi. Lisää PDGA-numero liikkujakohtaisiin tietoihin kun olet saanut numeron.

Yhteydenotot ongelmatilanteissa: oman seuran jäsenvastaava tai sihteeri@frisbeegolfliitto.fi

Ohje lisenssin voimassaolon päivityksestä Disc Golf Metrixiin löytyy alempaa tältä sivulta.

Lisenssin peruutus/maksujen palautus: Lisenssiostoista ei palauteta rahoja jälkeenpäin. Vakuutuksesta voi olla suoraan yhteydessä vakuutusyhtiöön.

Lisämaksusta lisenssin yhteyteen voi tilata:

• 30 euron lisähintaan PDGA-kiekon ja -minin. SFL ei vastaa toimitettavan kiekkopaketin sisällöstä, kiekot toimittaa PDGA niiden saatavuuden mukaan. Voit valita kiekollisen lisenssin suoraan lisenssiä ostaessasi.
  • PDGA:n Discgolfer-lehden ja muita tuotteita voit tilata suoraan PDGA:n verkkokaupasta: https://pdgastore.com/

3. Osta Sporttiturva 2022 -vakuutus Suomisportista

SFL:n jäsenseurojen jäsenille on tarjolla vuodelle 2022 Pohjolan Sporttiturva-vakuutus. Sporttiturva tulee voimaan 1.1.2022, jos sen ostaa marras-joulukuussa 2021 tai tammikuun 2022 aikana. Jos vakuutuksen maksaa myöhemmin, se tulee voimaan maksupäivänä klo 24.00 tai maksuhetkestä. Säilytä maksutosite, josta käy ilmi maksuaika. Sporttiturva päättyy 31.12.2022.

Hinnat on aiempien vuosien pohjalta eriytetty iän mukaan seuraavasti:

• 55 € (v. 1993 tai myöhemmin syntyneet)
  • 115 € (v. 1992 tai aiemmin syntyneet)

Tutustuthan huolella vakuutuksen tuoteselosteeseen ja vakuutusehtoihin:

SFL:n jäsenseuran jäsen voi ostaa vakuutuksen joko osoitteesta www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksessa. Kilpailulisenssin hankkiva pelaaja voi ostaa vakuutuksen joko lisenssioston yhteydessä tai täydentää myöhemmin lisenssiään vakuutuksella.

Myös sellainen SFL:n jäsenseuran jäsen, joka ei ole aikeissa ostaa kilpailulisenssiä, voi halutessaan hankkia frisbeegolfin Sporttiturvan palvelumaksutoimituksen (1,5 €) avulla.

Ohjeet vakuutuksen hankkimiseen

4. Näin päivität lisenssin voimaan Disc Golf Metrixissä

1. Liity ensin seuraan ja maksa jäsenyys Suomisportissa
  2. Osta SFL:n kilpailulisenssi Suomisportissa
  3. Tilauksen jälkeen SFL-lisenssisi on voimassa. Liitto syöttää lisenssiin sisältyvän PDGA-jäsenyytesi voimaan tämän jälkeen. Saat syötön jälkeen suoraan vahvistusviestin PDGA:n järjestelmästä. Viive on 0-7 päivää ostosta.
  4. Lisää PDGA-numerosi myös Suomisport-profiiliisi heti, kun sinulla on PDGA-numero. Löydät Suomisport-profiilisi lajikohtaisista lisätiedoista paikan numeron lisäämiselle lisenssioston jälkeen. Pääset täyttämään PDGA-numeron (pelkkä numero, ei #-etuliitettä) profiiliisi kirjautumalla Suomisportiin osoitteessa www.suomisport.fi. Älä lisää tähän mitään muuta kuin oma PDGA-numerosi.
  5. Omalta etusivultasi löytyy lisenssioston jälkeen kohta ”lajikohtaiset lisätiedot”. Voit täyttää numeron klikkaamalla kohtaa ”PDGA:”. Huom! Täyttökohta näkyy vain palvelun selainversiossa.

4. Kun olet lisännyt PDGA-numerosi Suomisportiin, Metrix pystyy havaitsemaan lisenssisi tämän jälkeen yhden yön viiveellä. Lisää oma Sportti-ID-numerosi, PDGA-numerosi sekä syntymävuotesi Metrixin tietoihisi.

Huomaathan, että Metrix tunnistaa lisenssisi voimassaolon vain, mikäli kaikki edellä mainitut asiat on kunnossa.

Metrix osaa nyt hakea pelaajien edustusseuran Suomisportista.

Ohje Metrixistä: ”Vuoden 2021 alkupuolelta lähtien, SFL lisenssin tarkistaminen hakee myös pelaajan ”lisenssiseuran” ja lisää pelaajan kyseiseen seuraan Metrixissä, mikäli Metrixiin on kyseiselle seuralle lisätty seuran SuomiSportID. Lisäksi, kun seuralle lisätään SuomiSportID, niin sillä hetkellä haetaan kaikki seuran lisenssipelaajat jäseniksi seuraan myös Metrixissä.”

SuomiSportin seurapalvelu-uudistuksen jälkeen seuroilla on kaksi eri ID:tä. Tässä käytetään ”Toiminta-ID:tä”, joka klikkaamalla Seuran etusivulla ”Katso tarkemmat tiedot” ja valitsemalla Toiminta-välilehti. Siellä Organisaation Sportti-ID-kohdassa on tarvittava ID.

5. Toimitsijatestin (PDGA Certified Official) suorittaminen

SFL edellyttää PDGA:n toimitsijatestin suorittamista SM-kisojen kilpailunjohtajilta, sekä kaikilta PDGA:n alaisten kilpailujen johtajilta. Toimitsijatestin suorittaminen on myös vaatimus Major-tasoisten kisojen pelaajille, kaikille SM-pelaajille sekä pro-tourin kilpailijoille. Kaikille muille kotimaisten kisojen kilpailunjohtajille ja lisenssipelaajille toimitsijatestin suorittamista suositellaan.

Testi on lyhyt nettilomakkeella suoritettava monivalintatehtävä, jossa voit käyttää apunasi sääntökirjaa ja kilpailuopasta. SFL tarjoaa sääntökokeet jokaiselle nimetylle kilpailunjohtajalle (TD) ja apulaiskilpailunjohtajalle (apu-TD). Ilman sanktioidun kilpailun TD-statusta koe maksaa 10 €.

Ota yhteys toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi), mikäli sinulta puuttuu toimitsijakoe ja olet nimetty TD:ksi kilpailuhakemuksessa.

6. Monijäsenyys liiton jäsenseuroissa

Yksittäinen henkilö voi olla samanaikaisesti jäsenenä niin monessa seurassa kuin hän haluaa. Seurojen omat säännöt määrittelevät nämä jäsenyysehdot.

Jokainen SFL:n jäsenseuran jäsen voi kuitenkin edustaa vain yhtä seuraa liiton alaisissa kilpailuissa. Edustusseura määrittyy Suomisportissa lisenssin ostamisen yhteydessä ilmoitetun seuran mukaan. Lisenssinoston yhteydessä ilmoitettuun seuraan on maksettava myös seuran jäsenmaksu.

Edustusjäsenyyden siirto:

Suomisport-järjestelmässä seurasiirron pystyy tekemään liiton järjestösihteeri (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi).

Ongelmanratkaisu – Miksi en voi ilmoittautua kilpailuun, vaikka minulla on lisenssi ja jäsenyys?

Tarkista ensimmäiseksi, mitä Metrix-profiili sanoo. Jos siellä lukee ”lisenssi ei voimassa”, käy läpi tämä tarkistuslista:

1. Onko sinulla varmasti Suomisportissa maksettu seurajäsenyys ja SFL:n kilpailulisenssi (suoraan PDGA:lta ostettu PDGA-jäsenyys ei riitä).
  2. Tarkista, että sinulla on PDGA-numero Suomisportin liikkujakohtaisissa lisätiedoissa.
  3. Tarkista, että sinulla on Suomisport-ID Metrix-profiilissasi.
  4. Tarkista, että jokainen tieto on oikein, eikä kentissä ole ylimääräisiä merkkejä.
  5. Onko kaikkien tietojen syöttämisen jälkeen jo vaihtunut vuorokausi? Tiedot päivittyvät automaattisesti yöllä.
  6. Onko PDGA-jäsenyytesi jo päivittynyt PDGA:lla? Jäsenyys päivittyy 0-7 päivän sisällä tilauksesta automaattisesti eikä sitä nykyisin voi nopeuttaa.
  7. Jos olet ehdottoman varma, että kaikki tiedot ovat oikein, eikä ilmoittautuminen silti onnistu, ota yhteys järjestösihteeriin (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi)