Lisenssi ja vakuutus 2021

4. Näin päivität lisenssin voimaan Disc Golf Metrixissä
  5. Toimitsijatestin (PDGA Certified Official) suorittaminen
  6. Monijäsenyys liiton jäsenseuroissa
  7. Ongelmanratkaisu: Miksi en voi ilmoittautua kilpailuun, vaikka minulla on lisenssi ja jäsenyys?

1. Näin liityt frisbeegolfseuran tai -jaoston jäseneksi

Palveluun rekisteröityminen

Kaikkien jäsenseurojen frisbeegolfaavien jäsenten tulee liittyä Suomisport-järjestelmän käyttäjiksi. Rekisteröityneet käyttäjät voivat liittyä järjestelmässä oman jäsenseuransa jäseneksi sekä halutessaan ostaa myös  SFL:n kilpailulisenssin ja/tai frisbeegolfin Sporttiturva-vakuutuksen.

Palveluun voi rekisteröityä joko osoitteessa www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksessa. Palveluun rekisteröidytään ja kirjaudutaan myöhemmin uudelleen sähköpostin tai tekstiviestin kautta saadulla kertakirjautumiskoodilla.

Apua? Suomisportiin rekisteröitymisen pikaohjeen löydät täältä.

Liiton varsinaisia jäseniä ovat liiton hallituksen hyväksymät rekisteröidyt jäsenseurat. Suomen frisbeegolfliitto ei ota vastaan suorajäsenyyksiä.

Suomisport-järjestelmässä seuran jäseneksi liitytään joko ostamalla palvelusta seuran jäsenyyden, tai vaihtoehtoisesti seuran yhteyshenkilö lisää sinut jäseneksi järjestelmään. Seuran jäsenmaksusta peritään syyskokouksessa määritelty liiton jäsenmaksuosuus (vuonna 2021: aikuinen 4 € + transaktiokulu 1,5 € ja juniori 3 € + transaktiokulu 1,5 €).

Jäsenyysasioissa ja -ongelmatilanteissa, ota yhteyttä ensisijaisesti seurasi jäsenvastaavaan.

Ohje jäsenyyden ja kilpailulisenssin hankintaan Suomisportista.

2. Näin hankit liiton kilpailulisenssin Suomisportista

Suomessa vakituisesta asuvalla pelaajalla on oltava voimassa oleva liiton kilpailulisenssi osallistuakseen liiton alaisiin kilpailuihin. Professional Disc Golf Associationin jäsenyys eli PDGA-jäsenyys sisältyy Suomisportista ostettavan kilpailulisenssin hintaan. Uutena jäsenenä saat itsellesi PDGA-numeron automaattisesti 0-7 päivän kuluessa lisenssin ostosta sähköpostiisi.

PDGA-jäsenyyden päivitys on automaattinen, joten sitä ei voi nopeuttaa enää, kuten aiempina vuosina on voinut. Jäsenyyden päivittymisestä tulee automaattisesti viesti PDGA:lta sähköpostilla.

Voit hankkia kilpailulisenssin Suomisportista, kun olet liittynyt jäseneksi johonkin liiton jäsenseuroista. Vuoden 2021 kilpailulisenssi on voimassa ostohetkestä alkaen ja 31.12.2021 saakka.

• Aikuisen (v. 2002 tai aiemmin syntyneet) kilpailulisenssi 2021: 62 € + transaktiokulu 1,5 €
  • Juniorin (v. 2003 tai myöhemmin syntyneet) kilpailulisenssi 2021: 32 € + transaktiokulu 1,5 €. Alle 13-vuotiailla pitää aina olla vanhempi tai huoltaja mukana lisenssikilpailun kierroksella riippumatta siitä missä luokassa he pelaavat (Kilpailuopas 1.13)
  • HUOM! PDGA-jäsenyyden ostaminen suoraan PDGA:lta ei vaikuta liiton kilpailulisenssin hintaan.

Ohje jäsenyyden ja kilpailulisenssin hankintaan Suomisportista.
Huom. varmista, että PDGA-numerosi on lisätty Suomisportiin kun tilaat lisenssin. Jos sinulla ei vielä ole PDGA-numeroa, älä laita kohtaan mitään.

Yhteydenotot ongelmatilanteissa: oman seuran jäsenvastaava tai toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi

Ohje lisenssin voimassaolon päivityksestä Disc Golf Metrixiin löytyy alempaa tältä sivulta.

Lisenssin peruutus/maksujen palautus: Lisenssiostoista ei palauteta rahoja jälkeenpäin. Vakuutuksesta voi olla suoraan yhteydessä vakuutusyhtiöön.

Lisämaksusta lisenssin yhteyteen voi tilata:

• 30 euron lisähintaan PDGA-kiekon ja -minin. SFL ei vastaa toimitettavan kiekkopaketin sisällöstä, kiekot toimittaa PDGA niiden saatavuuden mukaan.
  • PDGA:n Discgolfer-lehden 40 euron vuosihintaan.

Lisätuotteita voi tilata vain välittömästi ennen oman kilpailulisenssin ostoa, jotta ne ehtivät samaan tilaukseen PDGA-jäsenyyden tilaamisen/uusimisen kanssa. Lisätuotteita voi tilata vain, jos hankkii SFL:n kilpailulisenssin.

PDGA-lisätuotteita voi tilata Suomisportin tilaussivun kautta (linkki alla). Huomioithan, että lisätuotteet on tilattava erikseen ennen SFL:n kilpailulisenssin hankintaa.

Linkki lisätuotteisiin Suomisportissa.

3. Näin ostat Sporttiturva 2021 -vakuutuksen

SFL:n jäsenseurojen jäsenille on tarjolla vuodelle 2021 Pohjolan Sporttiturva-vakuutus. Sporttiturva tulee voimaan 1.1.2021, jos sen ostaa joulukuun 2020 tai tammikuun 2021 aikana. Jos vakuutuksen maksaa myöhemmin, se tulee voimaan maksupäivänä klo 24.00 tai maksuhetkestä. Säilytä maksutosite, josta käy ilmi maksuaika. Sporttiturva päättyy 31.12.2021.

Hinnat on aiempien vuosien pohjalta eriytetty iän mukaan seuraavasti:

• 50 € (v. 1992 tai myöhemmin syntyneet)
  • 105 € (v. 1991 tai aiemmin syntyneet)

Tutustuthan huolella vakuutuksen tuoteselosteeseen ja vakuutusehtoihin:

SFL:n jäsenseuran jäsen voi ostaa vakuutuksen joko osoitteesta www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksessa. Kilpailisenssin hankkiva pelaaja voi ostaa vakuutuksen joko lisenssioston yhteydessä tai täydentää myöhemmin lisenssiään vakuutuksella.

Myös sellainen SFL:n jäsenseuran jäsen, joka ei ole aikeissa ostaa kilpailulisenssiä, voi halutessaan hankkia frisbeegolfin Sporttiturvan palvelumaksutoimituksen (1,5 €) avulla.

Ohjeet vakuutuksen hankkimiseen

4. Näin päivität lisenssin voimaan Disc Golf Metrixissä

1. Osta ensin seurasi jäsenyys Suomisportista joko osoitteesta www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksesta. Tämän jälkeen pystyt ostamaan järjestelmästä myös kilpailulisenssin.

2. Tilauksen jälkeen SFL-lisenssisi on voimassa. Liitto syöttää lisenssiin sisältyvän PDGA-jäsenyytesi voimaan tämän jälkeen (Huom! Mahdollinen viive). Saat syötön jälkeen suoraan vahvistusviestin PDGA:n järjestelmästä.

3. Lisää PDGA-numerosi myös Suomisport-profiiliisi heti, kun sinulla on PDGA-numero on. Löydät Suomisport-profiilisi lajikohtaisista lisätiedoista paikan numeron lisäämiselle lisenssioston jälkeen. Pääset täyttämään PDGA-numeron (pelkkä numero, ei #-etuliitettä) profiiliisi kirjautumalla Suomisportiin osoitteessa www.suomisport.fi.

Omalta etusivultasi löytyy lisenssioston jälkeen kohta ”lajikohtaiset lisätiedot”. Voit täyttää numeron klikkaamalla kohtaa ”PDGA:”. Huom! Täyttökohta näkyy vain palvelun selainversiossa.

4. Kun olet lisännyt PDGA-numerosi Suomisportiin, Metrix pystyy havaitsemaan lisenssisi tämän jälkeen yhden yön viiveellä. Lisää oma Sportti-ID-numerosi, PDGA-numerosi sekä syntymävuotesi Metrixin tietoihisi.

Huomaathan, että Metrix tunnistaa lisenssisi voimassaolon vain, mikäli kaikki edellä mainitut asiat on kunnossa.

Metrix osaa nyt hakea pelaajien edustusseuran Suomisportista.

Ohje Metrixistä: ”Vuoden 2021 alkupuolelta lähtien, SFL lisenssin tarkistaminen hakee myös pelaajan ”lisenssiseuran” ja lisää pelaajan kyseiseen seuraan Metrixissä, mikäli Metrixiin on kyseiselle seuralle lisätty seuran SuomiSportID. Lisäksi, kun seuralle lisätään SuomiSportID, niin sillä hetkellä haetaan kaikki seuran lisenssipelaajat jäseniksi seuraan myös Metrixissä.”

SuomiSportin seurapalvelu-uudistuksen jälkeen seuroilla on kaksi eri ID:tä. Tässä käytetään ”Toiminta-ID:tä”, joka klikkaamalla Seuran etusivulla ”Katso tarkemmat tiedot” ja valitsemalla Toiminta-välilehti. Siellä Organisaation Sportti-ID-kohdassa on tarvittava ID.

5. Toimitsijatestin (PDGA Certified Official) suorittaminen

SFL edellyttää PDGA:n toimitsijatestin suorittamista SM-kisojen kilpailunjohtajilta, sekä kaikilta PDGA:n alaisten kilpailujen johtajilta. Toimitsijatestin suorittaminen on myös vaatimus Major-tasoisten kisojen pelaajille, kaikille SM-pelaajille sekä pro-tourin kilpailijoille. Kaikille muille kotimaisten kisojen kilpailunjohtajille ja lisenssipelaajille toimitsijatestin suorittamista suositellaan.

Testi on lyhyt nettilomakkeella suoritettava monivalintatehtävä, jossa voit käyttää apunasi sääntökirjaa ja kilpailuopasta. SFL tarjoaa sääntökokeet jokaiselle nimetylle kilpailunjohtajalle (TD) ja apulaiskilpailunjohtajalle (apu-TD). Ilman sanktioidun kilpailun TD-statusta koe maksaa 10 €.

Ota yhteys PDGA:n maakoordinaattori Tapani Auluun tai toiminnanjohtaja Anniina Ihamäkeen, mikäli sinulta puuttuu toimitsijakoe ja olet nimetty TD:ksi kilpailuhakemuksessa.

6. Monijäsenyys liiton jäsenseuroissa

Yksittäinen henkilö voi olla samanaikaisesti jäsenenä niin monessa seurassa kuin hän haluaa. Seurojen omat säännöt määrittelevät nämä jäsenyysehdot.

Jokainen SFL:n jäsenseuran jäsen voi kuitenkin edustaa vain yhtä seuraa liiton alaisissa kilpailuissa. Edustusseura määrittyy Suomisportissa lisenssin ostamisen yhteydessä ilmoitetun seuran mukaan. Lisenssinoston yhteydessä ilmoitettuun seuraan on maksettava myös seuran jäsenmaksu.

Edustusjäsenyyden siirto:

Suomisport-järjestelmässä seurasiirron pystyy tekemään liiton toiminnanjohtaja Anniina Ihamäki (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi).

Ongelmanratkaisu – Miksi en voi ilmoittautua kilpailuun, vaikka minulla on lisenssi ja jäsenyys?

Tarkista ensimmäiseksi, mitä Metrix-profiili sanooa. Jos siellä lukee ”lisenssi ei voimassa”, käy läpi tämä tarkistuslista:

1. Onko sinulla varmasti Suomisportista ostettu seurajäsenyys ja SFL:n kilpailulisenssi (suoraan PDGA:lta ostettu PDGA-jäsenyys ei riitä).
  2. Tarkista, että sinulla on PDGA-numero Suomisportin liikkujakohtaisissa lisätiedoissa.
  3. Tarkista, että sinulla on Suomisport-ID Metrix-profiilissasi.
  4. Tarkista, että jokainen tieto on oikein, eikä kentissä ole ylimääräisiä merkkejä.
  5. Onko kaikkien tietojen syöttämisen jälkeen jo vaihtunut vuorokausi? Tiedot päivittyvät automaattisesti yöllä.
  6. Onko PDGA-jäsenyytesi jo päivittynyt PDGA:lla? Jäsenyys päivittyy 0-7 päivän sisällä tilauksesta automaattisesti eikä sitä nykyisin voi nopeuttaa.
  7. Jos olet ehdottoman varma, että kaikki tiedot ovat oikein, eikä ilmoittautuminen silti onnistu, ota yhteys toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi