Kilpailuluokat

Liiton alaiset lisenssikilpailut ovat samalla myös lajimme kattojärjestön, Professional Disc Golf Associationin (PDGA), alaisia kilpailuja. Kilpailuissa kilpaillaan PDGA:n luokkajärjestelmän mukaisissa luokissa.

Liiton alaisissa kilpailuissa pelaavalla tulee olla Suomisportissa SFL:n jäsenseuran jäsenyys ja SFL:n kilpailulisenssi. PDGA-jäsenyys sisältyy Suomisportista ostettavan kilpailulisenssin hintaan. Lisätietoja kilpailulisenssistä.

Yleistä kilpailuluokista

PDGA:n pelaajajärjestelmässä luokat on jaettu pro- (”Professional”), amatööri (”Amateur”) ja junioriluokkiin (”Junior”).

Pro-luokissa kilpaillaan rahapalkinnoista, kun taas amatööri- ja junioriluokissa kilpaillaan vain pokaaleista, lahjakorteista ja tuotepalkinnoista. Pro-luokat perustuvat sukupuoleen ja syntymävuoteen. Amatööriluokat perustuvat sukupuoleen, syntymävuoteen sekä joissakin tapauksissa myös taitotasoon.

Juniori-ikäinen pelaaja voi osallistua junioriluokkaan kilpailussa vain, mikäli hänellä on amatööri-pelaajastatus (am). Pro-pelaajat eivät voi osallistua junioriluokkiin kilpailuissa, poislukien junioreiden SM-kisoissa ja SM-karsinnoissa. Liiton linjauksen mukaisesti junioreiden SM-kisoissa ja SM-karsinnoissa saa kilpailla myös pro-statuksella.

Pro-, amatööri- ja junioriluokat jakautuvat edelleen mixed-luokkiin sekä vain naisille suunnattuihin luokkiin:

• Sukupuolen mukaan osallistumisoikeudeltaan rajatut luokat alkavat kirjaimella F (female, kuten FPO, FA1)
  • Luokat, joihin osallistumisoikeus ei ole rajattu sukupuolen mukaan (mixed), alkavat kirjaimella M (mixed, kuten MPO, MA1)
  • Jokainen PDGA-jäsen listataan jompaankumpaan sukupuoleen kuuluvaksi
  • PDGA:n linjauksissa on määritelty, kuinka transsukupuolinen henkilö voi saada osallistumisoikeuden sukupuolen mukaan rajoitettuihin F-luokkiin
  • Lisätietoja: PDGA Policy on Eligibility for Gender-Protected Division

Pelaaja itse vastaa pelaamisestaan oikeassa luokassa ja oikealla statuksella. Oman ratingin ja statuksen voi varmistaa tarvittaessa omalta PDGA-sivultaan.

Statuksen muuttaminen

Pro-pelaajaksi rekisteröityneet pelaajat voivat anoa PDGA Tour managerilta statuksen palauttamista amatööriksi. Käytännössä statuksen palauttaminen voi onnistua aikaisintaan vuoden kuluttua siitä, kun pelaaja on viimeksi vastaanottanut rahapalkinnon. Lisätietoja saa liiton toiminnanjohtajalta sekä PDGA:n nettisivuilta.

Pros playing am

Kaudesta 2020 asti on sallittu kilpailunjohtajan päätöksellä pro-pelaajan osallistuminen sellaiseen amatööriluokkaan, johon rating oikeuttaa. Katso pros playing am rajat täältä.

Pro-luokat (pro)

Pro-luokkia ovat:

• Avoin luokka, MPO
  • Naisten avoin luokka, FPO
  • Ikäperusteiset mixed-luokat MP40, MP50, MP55, MP60, MP65, MP70, MP75, MP80
  • Ikäperusteiset naisille suunnatut luokat FP40, FP50, FP55, FP60, FP65, FP70

Osallistumisoikeus ikäperusteiseen luokkaan riippuu pelaajan syntymävuodesta. Esimerkiksi MP40-luokkaan voi osallistua aikaisintaan sinä vuonna, kun täyttää 40 vuotta, MP50-luokkaan voi osallistua aikaisintaan sinä vuonna, kun täyttää 50 vuotta, ja niin edelleen. Pelaaja voi halutessaan osallistua nuorempien ikäluokkien kilpailuihin (esimerkiksi FP50-luokassa muuten kilpaileva FP40-luokkaan).

Amatööriluokat (am)

Myös amatööripelaajille on suunnattu samanlaisia ikäperusteisia luokkia, mutta osa luokista perustuu iän sijasta pelaajan taitoihin ja PDGA-ratingiin.

Taito- ja rating-perusteiset amatööriluokat

MA1 – Advanced

• Korkein amatööriluokka, johon voivat osallistua kaikki amatööripelaajat

MA2 – Intermediate

• Toiseksi korkein amatööriluokka, johon voivat osallistua amatööripelaajat, joiden rating on alle 935

MA3 – Recreational

• Kolmanneksi korkein amatööriluokka, johon voivat osallistua amatööripelaajat, joiden rating on alle 900

MA4 – Novice

• Alin amatööriluokka, johon voivat osallistua amatööripelaajat, joiden rating on alle 850

FA1 – Advanced Women

• Korkein naisten amatööriluokka, johon voivat osallistua kaikki amatöörinaispelaajat

FA2 – Intermediate Women

• Toiseksi korkein naisten amatööriluokka, johon voivat osallistua amatöörinaispelaajat, joiden rating on alle 825

FA3 – Recreational Women

• Kolmanneksi korkein amatööriluokka, johon voivat osallistua amatöörinaispelaajat, joiden rating on alle 775

FA4 – Novice Women

• Alin amatööriluokka, johon voivat osallistua amatöörinaispelaajat, joiden rating on alle 725

Ikäperusteiset amatööriluokat

• MA40, MA50, MA55, MA60, MA65, MA70
  • FA40, FA50, FA55, FA60, FA65, FA70

Osallistumisoikeus ikäperusteiseen luokkaan riippuu pelaajan syntymävuodesta. Esimerkiksi MA40-luokkaan voi osallistua aikaisintaan sinä vuonna, kun täyttää 40 vuotta, MA50-luokkaan voi osallistua aikaisintaan sinä vuonna, kun täyttää 50 vuotta, ja niin edelleen. Pelaaja voi halutessaan osallistua nuorempien ikäluokkien kilpailuihin (esimerkiksi FA50-luokassa muuten kilpaileva FA40-luokkaan).

Junioriluokat

• MJ18, MJ15, MJ12, MJ10, MJ8, MJ6
  • FJ18, FJ15, FJ12, FJ10, FJ8, FJ6

Junioriluokissa osallistumisoikeus määrittyy pelaajan syntymävuoden mukaan. Esimerkiksi MJ18-luokkaan voi osallistua kyseisenä vuonna 18 vuotta täyttävät pelaajat tai tätä nuoremmat pelaajat. Pelaaja voi halutessaan osallistua vanhempien ikäluokkien kilpailuihin (esimerkiksi FJ15-luokassa muuten kilpaileva FJ18-luokkaan).

Juniori-ikäinen pelaaja voi osallistua junioriluokkaan kilpailussa vain, mikäli hänellä on amatööri-pelaajastatus (am). Pro-pelaajat eivät voi osallistua junioriluokkiin kilpailuissa.

Hallituksen päätöksen mukaisesti Junioreiden SM-kisoissa on käytössä EDGF:n malli. Junioreiden SM-kisoihin voivat osallistua toisin sanoen kaikki tiettyyn ikäluokkaan kuuluvat, riippumatta siitä onko amatööri-statuksella vai pro-statuksella pelaava juniori kyseessä.