Lady Tour

Tourin tarkoituksena on aktivoida kaikki frisbeegolfia harrastavat naiset mukaan osakilpailuihin heittotaidoista ja kokemuksesta riippumatta.

Kisoihin ovat tervetulleita niin konkarit kuin ensikertalaisetkin ja useissa tapahtumissa on tarjolla myös lajiopastus, jossa kerrataan säännöt sekä käydään läpi heittotekniikkaa.

Jos haluat järjestää Lady Tour -osakilpailun, ota yhteyttä laura.heikkila@frisbeegolfliitto.fi

Lady Tour 2024

Linkki Tourin Disc Golf Metrix-sivulle: Metrix (discgolfmetrix.com)

Tourin paikkakunnat ja päivämäärät:

Paikkakunta Päivämäärä
Saarijärvi 8.6.2024
Tuusula 11.6.2024
Lappeenranta 14.7.2024

Säännöt 2024

1 Rakenne

Lady Tour koostuu yksipäiväisistä osakilpailuista. Lady Tourin voittaa eniten pisteitä kerännyt pelaaja.

2 Luokat

Lady Tourilla kilpaillaan Metrix-rating-pohjaisissa luokissa. Mikäli Metrix-rating muuttuu kauden aikana, vaihtaa pelaaja eri luokkaan.

Luokat Metrix-ratingin perusteella:

• 0-700
  • 701-750
  • 751-800
  • 801-850
  • 851+

3 Osallistuminen

Vuonna 2024 pelaajan kelpoisuusvaatimukset Lady Tourille ovat seuraavat:

• kisaan voivat osallistua kaikki naiset ja tytöt
  • ei lisenssi- eikä jäsenyysvaatimuksia

4 Pisteiden lasku

Lady Tourin yhteispistekilpailu on kaikkien luokkien yhdistetty kilpailu. Kokonaiskilpailussa ei siis kilpailla luokittain, vaan pisteet kertyvät henkilökohtaiseen pistepottiin huolimatta luokasta missä pelaaja pelaa. Tourin lopussa sijoituksen kokonaiskilpailussa määrittää henkilökohtaisen pistepotin suuruus. Luokan vaihtuessa jo kerätty henkilökohtainen pistepotti säilyy.

Lady Tourin yhteispisteisiin lasketaan kultakin pelaajalta viiden osakilpailun pisteet. Jos pelaaja on osallistunut enemmän kuin 5 osakilpailuun, huomioidaan hänen yhteispisteensä viidestä parhaasta osakilpailusta.

Osakilpailuissa pisteitä jaetaan seuraavasti:

Sija 1 100
Sija 2 80
Sija 3 65
Sija 4 52
Sija 5 40
Sija 6 30
Sija 7 20
Sija 8 10

Jos kaksi tai useampia pelaajia päätyy kilpailussa tasatulokseen, saa kukin näistä pelaajista heidän yhteisesti kattamiensa sijoitusten yhteenlasketut pisteet jaettuna tasatuloksissa olevien pelaajien lukumäärällä.

Kilpailun keskeyttäneille ei jaeta pisteitä.

5 Yhteispisteet

Jos kaksi tai useampia pelaajia päätyy tourin lopuksi tasapisteisiin sijoille 1-3, verrataan pelaajien sijoituksia niissä osakilpailuissa, joista heille lasketaan pisteet yhteispisteisiin. Paremman loppusijoituksen saavuttaa pelaaja, jolla on enemmän osakilpailuvoittoja. Jos ollaan edelleen tasatilanteessa, verrataan kakkossijoja, sitten kolmossijoja jne.

Jos pelaaja on sijoittunut osakilpailussa jaetulle sijalle, niin vertailussa sija katsotaan samanarvoiseksi kuin jos pelaaja olisi yksin saavuttanut kyseisen sijan. Mikäli pelaajat ovat saavuttaneet täsmälleen samat sijoitukset, tourin voitto jaetaan.

6 Turnausmuoto

Osakilpailu pelataan järjestäjän erikseen ilmoittamalla radalla. Radan väylämäärät ja kierrettävien kierrosten lukumäärän päättää järjestäjä. Järjestäjä päättää myös miten mitalisijat ratkaistaan tasatilanteessa.PDGA-kilpailuista poiketen Lady tourilla ratkotaan kaikki mitalisijat.

7 Osakilpailun järjestäminen

Osallistumismaksu ja ilmoittautuminen

Osakilpailun voi järjestää SFL:n jäsenseurat ja kilpailunjärjestäjälisenssin omaavat tahot. Osallistumismaksu on 5 euroa/ kilpailija, joka menee järjestävälle taholle.

Kilpailuun on ilmoittauduttava etukäteen. Kilpailumaksu on maksettava etukäteen järjestäjän määrittämälle tilille. Kilpailumaksua ei palauteta.

Suositellaan että osallistumismaksut käytetään kilpailun palkintoihin tai pelaajapakettiin.

Kilpailuun ilmoittautumiset tapahtuvat Disc Golf Metrixin kautta osakilpailun järjestäjän ilmoittamana ajankohtana. Metrixiin perustetaan pääkilpailuksi Lady Tour 2024 -kilpailu, jonka alle perustetaan osakilpailut.

Suosittelemme osakilpailun nimeämistä ”Lady Tour 2024, Rata/seura/paikkakunta”, esimerkiksi ”Lady Tour 2024 Riutta”. Osakilpailusta on suositeltavaa tehdä Facebook-tapahtuma. Kilpailun markkinoinnissa suositellaan käytettäväksi #ladytour2024

8 Palkinnot

Kiertueelle osallistuville jaetaan pelaajapaketti, joka pitää sisällään Lady tour-karbiinihaka-avaimenperän (uudet pelaajat)  ja siihen kiinnitettävän vuosirenkaan (kaikki).  Podiumsijoituksen saavuttaneille jaetaan Lady Tour-mitalit. Renkaiden ja mitalien  hankinnasta vastaa SFL. SFL toimittaa jaettavat renkaat osakilpailujärjestäjille etukäteen.

Muut mahdolliset osakilpailun palkinnot määräytyvät järjestäjän määrittelemällä tavalla: ei rahapalkintoja. Palkinnot hankkii järjestävä taho. Palkinnot voivat olla mitä vain naisille soveltuvia palkintoja: lahjakortit, kiekot, kosmetiikka jne. Järjestäjä päättää myös siitä montako palkitaan ja millä kriteereillä: voittaja, CTP-kisa, arvonta yms.

Palkinnoissa on hyvä pitää mielessä verotusohje (SFL:n palkinto ja verotusohje https://frisbeegolfliitto.fi/palkinnot-ja-verotus/).

Lady Tourin yhteispisteissä kolmelle parhaalle jaetaan keräilyrenkaaseen lisättävät erityishelmet/-tägit sekä lahjakortit SFL:n toimesta. Lisäksi palkitaan aktiivisin osallistuja Lady Tourilla.

9 Muita sääntöjä

Lady Tourilla pelataan PDGA:n voimassa olevilla säännöillä. Radan paikallissääntöjä td voi päättää itsenäisesti.

Lady Tourin osakilpailuihin saa osallistua ulkomaalaisia, Suomen frisbeegolfliittoon kuulumattomia pelaajia. Kilpailuun ei vaadita minkäänlaisia lisenssejä eikä seurajäsenyyttä.

Jos haluat järjestää Lady Tour -osakilpailun, ota yhteyttä Lady Tourin Facebookin kautta  tai sähköpostitse laura.heikkila@frisbeegolfliitto.fi

Kilpailun logot järjestäjän käyttöön: