Liikuntaseuroille suunnatut avustukset

SFL:n jäsenseurat voivat hakea erilaisia avustuksia.

Kaksi tyttöä frisbeekiekot kädessä, toinen selin kameraan. Taustalla kesäisiä koivuja.

Seuratoiminnan kehittämistuki

Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratoiminnan kehittämistuki vuodelle 2022 (seuratuki) on haettavissa marras-joulukuussa 2021.

Seuratoiminnan kehittämistuki on tarkoitettu lasten ja nuorten liikuntaharrastuksen lisäämiseen sekä monipuolisen organisoidun liikunnan kehittämiseen.

Avustusta voivat hakea liikuntaa ja/tai urheilua järjestävät paikalliset, rekisteröityneet yhdistykset. Avustus myönnetään saajalle harkinnanvaraisena erityisavustuksena.

Seuratukea haetaan sähköisesti Suomisport-palvelusta.

Hakemuksen lähettäminen edellyttää seuralta ajan tasaista yhdistysrekisteriotetta ja vahvaa sähköistä tunnistusta. Hakija täyttää Suomisportissa olevan hakulomakkeen, liittää siihen pyydetyn yhdistysrekisteriotteen ja ennen valmiin hakemuksen lähettämistä tunnistautuu sähköisesti. Tunnistautumisen voi tehdä vain seuran nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Tunnistautuminen tapahtuu Nets-tunnistuspalvelussa henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Lisätietoja OKM:n sivuilta.

Korona-avustus liikunta- ja urheiluseuroille

Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut liikunta- ja urheiluseurojen haettavaksi avustuksen, jolla turvataan lasten ja nuorten harraste-, kilpa- ja huippu-urheilutoimintaa koronaepidemian aikana. Avustukset kuuluvat kulttuuri-, liikunta- ja tapahtuma-alan korona-tukipakettiin, joka sisältyy vuoden 2021 toiseen lisätalousarvioesitykseen.

Avustuksella turvataan yhdistysmuotoisten liikunta- ja urheiluseurojen toiminnan jatkumista koronapandemian aiheuttaminen taloudellisten vaikutuksien osalta. Avustuksella voi kattaa tappioita ja kustannuksia, joita on syntynyt esimerkiksi toiminnan väliaikaisesta keskeytymisestä tai uudelleenjärjestelyistä sekä vuokra- ja palkkakustannuksista.

Avustusta voi hakea 1.6.–31.8.2021 aiheutuneisiin kustannuksiin. Ministeriö voi käyttää avustuksiin enintään 5,2 miljoonaa euroa.

Lisäksi seurat, jotka eivät voineet Suomi.fi-asiointivaltuuksien puuttumisen tai viivästymisen vuoksi hakea kevään haussa (Covid-19 pandemia-avustus liikunta- ja urheiluseuroille 2021), jolloin tarkastelujaksona oli 1.2.-31.5.2021, voivat nyt hakea avustusta myös tälle aiemmalle tarkastelujaksolle 1.2.-31.5.2021.

Hakuaika päättyy 20.10.2021 klo 16.15. Päätökset avustuksista tehdään marraskuussa.

Lisätietoja OKM:n sivuilta.