Usein kysytyt kysymykset – vastauksia pelaajalle (Suomisport, Metrix)

Huom! Kilpailulisenssin voi hankkia vain Suomen frisbeegolfliiton jäsen. Varmista siis, että sinulla on seurajäsenyys Suomisport-järjestelmässä ennen lisenssin hankintaa.

Alle on koottu järjestelmäuudistuksia koskevia usein kysyttyjä kysymyksiä pelaajan näkökulmasta. Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin muu kysymys, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi). Osiota päivitetään ja täydennetään aina uusien kysymysten mukaan.

1. Olen ostamassa seurajäsenyyttä Suomisportista. Mitä teen?
  2. Olen ostamassa SFL-lisenssiä Suomisportista. Mitä teen?
  3. Miten saan ostettua frisbeegolfin Sporttiturva-vakuutuksen?
  4. Miten alaikäiselle ostetaan seurajäsenyys ja lisenssi?
  5. Mitkä maksutavat toimivat Suomisportissa?
  6. Mitä teen, jos haluan vaihtaa edustusseuraani?
  7. Mitkä ovat SFL:n alaiseen kilpailuun osallistumisen edellytyksiä?
  8. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Metrixissä?
  9. Syötin Sportti-ID-numeroni Metrixiin. Järjestelmä kuitenkin ilmoittaa minulle:  ”player not found”.
  10. Yritin ostaa tuotetta Suomisportista, mutta jotain meni pieleen ja nyt profiilissani lukee ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta”. Mitä teen?

1. Olen ostamassa seurajäsenyyttä Suomisportista. Mitä teen?

Sinun tulee kirjautua Suomisportiin. Suomisportiin kirjautumiseen et tarvitse erillisiä tunnuksia, vaan kirjautuminen tapahtuu oman sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron avulla.

Ohjeen seurajäsenyyden (ja lisenssin) ostamiseen Suomisportista löydät täältä.

2. Olen ostamassa SFL-lisenssiä Suomisportista. Mitä teen?

Lisenssin pääset ostamaan “Osta lisenssi”-otsikon alta. Lisenssin ostettuasi liitto aktivoi myös PDGA-lisenssisi 0-7 vuorokauden kuluessa. Syötäthän myös PDGA-numerosi Suomisport-profiiliisi lajikohtaisiin lisätietoihin, kun olet saanut PDGA-jäsenyydestä kuittausviestin suoraan PDGA:lta.

Seurajäsenyyden ja lisenssin ostamisen ohje (pdf)

3. Miten saan ostettua frisbeegolfin Sporttiturva-vakuutuksen?

SFL:n jäsenseurojen jäsenille on tarjolla vuodelle 2019 OP:n Sporttiturva -vakuutus hintaan 65 € / henkilö. Sporttiturva päättyy 31.12.2019.

SFL:n jäsenseuran jäsen voi ostaa vakuutuksen joko osoitteesta www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksessa. Kilpailisenssin hankkiva pelaaja voi ostaa vakuutuksen joko lisenssioston yhteydessä tai myöhemmin lisenssiostonsa jälkeen. Myös sellainen SFL:n jäsenseuran jäsen, joka ei ole aikeissa ostaa kilpailulisenssiä, voi halutessaan hankkia frisbeegolfin Sporttiturvan palvelumaksutoimituksen avulla. Ohjeistusta vakuutuksen hankintaan löytyy alla olevan linkin kautta.

Apua? Täältä löydät ohjeen vakuutuksen hankkimiseen.

4. Miten alaikäiselle ostetaan seurajäsenyys ja lisenssi?

Alaikäisen huoltajan tulee tehdä profiili Suomisportiin ja luoda sitä kautta lapsen profiili, jotta voi ostaa tuotteita lapselle. Profiilin luomiseen menee vain muutamia minuutteja. Myös lisenssin hankinta alaikäiselle hoidetaan tämän profiilin kautta.

5. Mitkä maksutavat toimivat Suomisportissa?

Tällä hetkellä Suomisportin maksutavat ovat verkkomaksu, korttimaksu sekä maksu laskulla ja erissä. Muut uudet maksutavat, kuten liikuntasetelit, tulevat Suomisportiin ajan myötä mukaan.

6. Mitä teen, jos haluan vaihtaa edustusseuraani?

Edustusseura määrittyy lisenssin oston yhteydessä valitun seuran ja tähän seuraan ostetun jäsenmaksun kautta. Eli kun ostat seurajäsenyyden ja tämän jälkeen lisenssin hankinnan yhteydessä ilmoitat saman seuran, muodostuu tästä edustusseurasi.

Mikäli haluat vaihtaa edustusseuraasi, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan.

7. Mitkä ovat SFL:n alaiseen kilpailuun osallistumisen edellytyksiä?

Voimassaoleva kilpailulisenssi on pakollinen viimestään kilpailupäivänä. Sen puuttuminen aiheuttaa hylkäyksen ja mahdollisesti muita sanktioita.

8. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Metrixissä?

1. Osta ensin seurasi jäsenyys Suomisportista joko osoitteesta www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksesta. Tämän jälkeen pystyt ostamaan järjestelmästä myös kilpailulisenssin.

2. Tilauksen jälkeen SFL-lisenssisi on voimassa. Liitto syöttää lisenssiin sisältyvän PDGA-jäsenyytesi voimaan tämän jälkeen 0-9 vuorokauden viiveellä. Mikäli tarvitset jäsenyydelle nopeutetun käsittelyn, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan. Saat syötön jälkeen suoraan vahvistusviestin PDGA:n järjestelmästä.

3. Lisää PDGA-numerosi myös Suomisport-profiiliisi heti, kun sinulla on PDGA-numero on. Löydät Suomisport-profiilisi lajikohtaisista lisätiedoista paikan numeron lisäämiselle lisenssioston jälkeen. Pääset täyttämään PDGA-numeron (pelkkä numero, ei #-etuliitettä) profiiliisi kirjautumalla Suomisportiin osoitteessa www.suomisport.fi.

4. Kun olet lisännyt PDGA-numerosi Suomisportiin, Metrix pystyy havaitsemaan lisenssisi tämän jälkeen päivän viiveellä. Lisää oma Sportti-ID-numerosi, PDGA-numerosi sekä syntymävuotesi Metrixin tietoihisi.

Huomaathan, että Metrix tunnistaa lisenssisi voimassaolon vain, mikäli kaikki edellä mainitut asiat on kunnossa. Lisenssisi ei näy järjestelmässä voimassa, mikäli sinulla ei ole seurajäsenyyttä Suomisportissa.

9. Syötin Sportti-ID-numeroni Metrixiin. Järjestelmä kuitenkin ilmoittaa minulle:  ”player not found”.

Tähän ongelmatilanteeseen on kolme yleistä syytä:

1. Metrixistä puuttuu syntymävuosi, PDGA-numero tai Sportti-ID
  2. SuomiSporttiin ei ole lisätty PDGA-numeroa (voi lisätä vasta lisenssin hankinnan jälkeen)
  3. Tiedot eivät ole vielä osaltasi päivittyneet. Suomisportin tiedot päivittyvät SFL:lle kerran päivässä, joten päivityksissä on päivän viive.

Jos kaikki nämä kohdat on tsekattu ja kunnossa, niin ota yhteyttä ylläpitoon.

10. Yritin ostaa tuotetta Suomisportista, mutta jotain meni pieleen ja nyt profiilissani lukee ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta”. Mitä teen?

Mikäli maksusuoritusta ei peritty tililtäsi ja olet varma, ettei maksu onnistunut, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi.