Usein kysytyt kysymykset – vastauksia pelaajalle (Suomisport, Metrix)

Alle on koottu Suomisportia ja Metrixiä koskevia usein kysyttyjä kysymyksiä pelaajan näkökulmasta. Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin muu kysymys, ota yhteyttä liiton järjestösihteeriin (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi). Osiota päivitetään ja täydennetään aina uusien kysymysten mukaan.

Päivitetty 11.11.2021

1. Olen ostamassa seurajäsenyyttä. Mitä teen?
  2. Olen ostamassa SFL-lisenssiä Suomisportista. Mitä teen?
  3. Missä kilpailuissa SFL:n kilpailulisenssi vaaditaan?
  4. Miten saan ostettua frisbeegolfin Sporttiturva-vakuutuksen?
  5. Miten alaikäiselle ostetaan seurajäsenyys ja lisenssi?
  6. Mitkä maksutavat toimivat Suomisportissa?
  7. Mitä teen, jos haluan vaihtaa edustusseuraani?
  8. Mitkä ovat SFL:n alaiseen kilpailuun osallistumisen edellytyksiä?
  9. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Metrixissä?
  10. Syötin Sportti-ID-numeroni Metrixiin. Järjestelmä kuitenkin ilmoittaa minulle:  ”player not found”.
  11. Yritin ostaa tuotetta Suomisportista, mutta jotain meni pieleen ja nyt profiilissani lukee ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta”. Mitä teen?

1. Olen ostamassa seurajäsenyyttä. Mitä teen?

1. valitse oman seurasi verkkosivulta kutsulinkki haluamaasi jäsentuotteeseen (juniorijäsen, aikuisjäsen tai muu jäsenyys, jota seurasi tarjoaa). Linkki vie Suomisportiin valitsemaasi tuotteeseen.
  2. kirjaudu Suomisportiin kertakirjautumistunnuksella, jonka saat tekstiviestillä tai sähköpostilla
  3. valitse avautuvalta jäsenkutsusivulta kenelle olet hankkimassa jäsenyyttä (itse tai huollettavasi)
  4. tämän jälkeen liittymisestäsi lähtee hyväksymispyyntö seuralle. Odota kunnes seura hyväksyy jäsenhakemuksesi
  5. hyväksymisen jälkeen olet seuran jäsen ja sinulle tulee jäsenmaksu maksettavaksesi.
  6. kirjaudu Suomisportiin ja klikkaa Maksut-sivua ja maksa avoin jäsenmaksu

2. Olen ostamassa SFL-lisenssiä Suomisportista. Mitä teen?

Kilpailulisenssin voi hankkia vain Suomen frisbeegolfliiton jäsen. Varmista siis, että sinulla on seurajäsenyys Suomisport-järjestelmässä ennen lisenssin hankintaa.

Lisenssin pääset ostamaan “Osta lisenssi” -otsikon alta. Lisenssin hintaan sisältyy lisenssikauden PDGA-jäsenyys, jonka liitto aktivoi osaltasi voimaan 0-7 vuorokauden kuluessa Suomisport-ostostasi. Saat PDGA-numeron sähköpostiisi heti kun se on aktivoitu. Syötäthän sen jälkeen myös PDGA-numerosi Suomisport-profiiliisi lajikohtaisiin lisätietoihin, kun olet saanut PDGA-jäsenyydestä kuittausviestin suoraan PDGA:lta.

3. Missä kilpailuissa SFL:n kilpailulisenssi vaaditaan?

Suomalaisella pelaajalla on oltava voimassaoleva SFL:n kilpailulisenssi lähes kaikissa liiton kilpailuissa. Vain PDGA-liigoissa sekä Women’s Global Event -kilpailuissa voi pelata ilman kilpailulisenssiä.

4. Miten alaikäiselle ostetaan seurajäsenyys ja lisenssi?

Alaikäisen huoltajan tulee tehdä profiili Suomisportiin ja luoda sitä kautta lapsen profiili, jotta voi ostaa tuotteita lapselle.  Myös lisenssin hankinta alaikäiselle hoidetaan tämän profiilin kautta.

5. Mitkä maksutavat toimivat Suomisportissa?

Tällä hetkellä Suomisportin maksutavat ovat verkkomaksu, korttimaksu, MobilePay sekä maksu laskulla ja erissä. Muut uudet maksutavat, kuten liikuntasetelit, tulevat Suomisportiin ajan myötä mukaan.

6. Mitä teen, jos haluan vaihtaa edustusseuraani?

Edustusseura määrittyy lisenssin oston yhteydessä valitun seuran ja tähän seuraan ostetun jäsenmaksun kautta. Eli kun ostat seurajäsenyyden ja tämän jälkeen lisenssin hankinnan yhteydessä ilmoitat saman seuran, muodostuu tästä edustusseurasi.

Mikäli haluat vaihtaa edustusseuraasi, ota yhteyttä liiton järjestösihteeriin (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi)

7. Mitkä ovat SFL:n alaiseen kilpailuun osallistumisen edellytyksiä?

Voimassaoleva seurajäsenyys ja kilpailulisenssi ovat pakollisia viimeistään kilpailupäivänä. Sen puuttuminen aiheuttaa hylkäyksen ja mahdollisesti muita sanktioita. Useimmissa kisoissa edellytetään lisenssin ja PDGA-jäsenyyden voimassaolo jo ilmoittautuessa. Korkeimman tason kisoissa tulee olla voimasa myös PDGA:n toimitsijakoe.

8. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Metrixissä?

1. Liity ensin seuraan ja maksa jäsenyytesi Suomisportissa. Tämän jälkeen pystyt ostamaan järjestelmästä myös kilpailulisenssin.

2. Tilauksen jälkeen SFL-lisenssisi on voimassa. Liitto syöttää lisenssiin sisältyvän PDGA-jäsenyytesi voimaan tämän jälkeen 0-7 vuorokauden viiveellä.

3. Lisää PDGA-numerosi myös Suomisport-profiiliisi heti, kun sinulla on PDGA-numero. Löydät Suomisport-profiilisi lajikohtaisista lisätiedoista paikan numeron lisäämiselle lisenssioston jälkeen. Pääset täyttämään PDGA-numeron (pelkkä numero, ei #-etuliitettä) profiiliisi kirjautumalla Suomisportiin osoitteessa www.suomisport.fi.

4. Kun olet lisännyt PDGA-numerosi Suomisportiin, Metrix pystyy havaitsemaan lisenssisi tämän jälkeen päivän viiveellä. Lisää oma Sportti-ID-numerosi, PDGA-numerosi sekä syntymävuotesi Metrixin tietoihisi.

Huomaathan, että Metrix tunnistaa lisenssisi voimassaolon vain, mikäli kaikki edellä mainitut asiat on kunnossa. Lisenssisi ei näy järjestelmässä voimassa, mikäli sinulla ei ole seurajäsenyyttä Suomisportissa.

9. Syötin Sportti-ID-numeroni Metrixiin. Järjestelmä kuitenkin ilmoittaa minulle:  ”player not found”.

Tähän ongelmatilanteeseen on kolme yleistä syytä:

1. Metrixistä puuttuu syntymävuosi, PDGA-numero tai Sportti-ID
  2. SuomiSporttiin ei ole lisätty PDGA-numeroa (voi lisätä vasta lisenssin hankinnan jälkeen)
  3. Tiedot eivät ole vielä osaltasi päivittyneet. Suomisportin tiedot päivittyvät SFL:lle kerran päivässä, joten päivityksissä on päivän viive.

Jos kaikki nämä kohdat on tsekattu ja kunnossa, ota yhteyttä ylläpitoon.

10. Yritin ostaa tuotetta Suomisportista, mutta jotain meni pieleen ja nyt profiilissani lukee ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta”. Mitä teen?

Mikäli maksusuoritusta ei peritty tililtäsi ja olet varma, ettei maksu onnistunut, ota yhteyttä liiton Suomisportin asiakaspalveluun.

11. Miksi en voi ilmoittautua kilpailuun, vaikka minulla on lisenssi ja jäsenyys?

Tarkista ensimmäiseksi, mitä Metrix-profiili sanoo. Jos siellä lukee ”lisenssi ei voimassa”, käy läpi tämä tarkistuslista:

1. Onko sinulla varmasti Suomisportista ostettu seurajäsenyys ja SFL:n kilpailulisenssi (suoraan PDGA:lta ostettu PDGA-jäsenyys ei riitä).
  2. Tarkista, että sinulla on PDGA-numero Suomisportin liikkujakohtaisissa lisätiedoissa.
  3. Tarkista, että sinulla on Suomisport-ID Metrix-profiilissasi.
  4. Tarkista, että jokainen tieto on oikein, eikä kentissä ole ylimääräisiä merkkejä.
  5. Onko kaikkien tietojen syöttämisen jälkeen jo vaihtunut vuorokausi? Tiedot päivittyvät automaattisesti yöllä.
  6. Onko PDGA-jäsenyytesi jo päivittynyt PDGA:lla? Jäsenyys päivittyy 0-7 päivän sisällä tilauksesta automaattisesti eikä sitä nykyisin voi nopeuttaa.
  7. Jos olet ehdottoman varma, että kaikki tiedot ovat oikein, eikä ilmoittautuminen silti onnistu, ota yhteys järjestösihteeriin (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi).