Prodigy Disc Amateur Tour

Suomen frisbeegolfliitto ry:n amatöörien SM-karsintakiertue on nyt Prodigy Disc Amateur Tour

Kalenteri 2022

14.-15.5. Aninkainen, Turku
28.-29.5. Ahvenlampi, Saarijärvi
11.-12.6. Västerby, Tammisaari
2.-3.7. Lemmenlaakso, Järvenpää
23.-24.7. Kraken, Raahe
30.-31.7. Kotkatharju, Joroinen

Kiertueen säännöt

SFL pidättää oikeudet mahdollisiin muutoksiin.

Viimeisin päivitys: 14.2.2022

1. Kiertue- ja osakilpailumuodot

Suomen frisbeegolfliitto ry:n (SFL) amatöörikiertue Prodigy Disc Amateur Tour on suunnattu amatöörien kärkitason pelaajille.

Prodigy Disc Amateur Tourin osakilpailuissa on jaossa paikkoja amatöörien SM-kilpailuihin. SM-karsintakilpailuja järjestetään vuoden aikana maksimissaan kuusi kappaletta. SM-karsintakilpailut tulee järjestää elokuun alkuun mennessä, ja niiden myöntämisessä huomioidaan alueellinen kattavuus.

Prodigy Disc Amateur Tour koostuu kuudesta kaksipäiväisestä kilpailusta. Kiertueella ei kilpailla yhteispisteistä, vaan kilpailut ovat erillisiä kilpailuja.

Osakilpailut pelataan yhdellä 18-väyläisellä radalla siten, että kaikki saavat pelata vähintään kaksi täyttä kierrosta. Kierrokset pelataan joko väliaikalähdöillä tai yhteislähdöillä.

Kilpailut pelataan PDGA C-tier -tason kilpailuina. PDGA:n asettamat vaatimukset kansainvälisille C-tason kilpailuille löytyvät PDGA International Program Guidesta.

Kiertueorganisoija NBDG on päävastuullinen kiertueen järjestämisessä. Kiertueorganisoija valitsee kilpailupaikkakunnat ja sopii käytännön järjestelyistä osakilpailujärjestäjän kanssa. Kiertueen tulee noudattaa SFL:n kiertueiden toimintakäsikirjaa ja vaatimusmäärittelyitä soveltuvilta osiltaan.

Kilpailunjärjestäjien ensisijainen yhteistyötaho on kiertueorganisoija ja kiertueorganisoijan yhteyshenkilö SFL:llä toiminnanjohtaja.

Pelimuoto:

• Kolme kierrosta: lauantaina 2 kierrosta yhteislähdöllä, sunnuntaina yksi kierros väliaikalähdöin, tai
  • Kaksi kierrosta, väliaikalähdöt lauantaina ja sunnuntaina tai
  • Kolme kierrosta yhteislähdöillä (2+1 ja 1+2)

3. Luokat ja luokkakiintiöt

Amatöörien SM-karsintojen luokat: FA1, MA1, FA40, MA40, FA50, MA50

Vuoden 2022 tourille osallistuminen on avoin kaikille pelaajille, jotka täyttävät luokkakohtaisten ikä- ja sukupuoli vaatimusten lisäksi seuraavat ehdot:

Osallistuvilla pelaajilta vaaditaan SFL:n jäsenseuran jäsenyys sekä SFL:n kilpailulisenssi, joka tulee olla voimassa kilpailuun ilmoittauduttaessa ja kilpailun aikana. PDGA-sääntökoetta ei vaadita karsintakilpailuun osallistuvilta. (päivitetty 15.2.2022)

Suomessa vakituisesti asuva ulkomaalainen, jolla ei ole Suomen kansalaisuutta, voi hakea osallistumisoikeutta SM-kisoihin. Osallistumisoikeutta on haettava ennen karsintakilpailua:

Hakemus osallistumisoikeudesta SM-kisoihin

Application for the participation in the Finnish Nationals

Pros playing AM ei ole käytössä Prodigy Disc Amateur Tourilla.

Luokkakiintiöt SM-karsintakilpailuissa:

Lohko A, 68 kilpailijaa + 4 villiä korttia

• MA1 – 48
  • FA1 – 20

Lohko B, 68 kilpailijaa + 4 villiä korttia

• MA40 – 28
  • MA50 – 20
  • FA40 – 12
  • FA50 – 8

Vajaat luokkakiintiöt täytetään ensisijaisesti saman lohkon sisältä. Kokonaisia luokkia (jonoineen) voidaan siirtää toiseen lohkoon, mikäli lohkot eivät täyty jonojen purkamisen jälkeen.

Osallistujamäärän jäädessä enintään 72 pelaajaan voidaan kilpailu harkita järjestettäväksi yhden lohkon kilpailuna (max. 4 kilpailijan ryhmissä).

4. Osakilpailun järjestäminen

SFL:n, kiertueorganisoijan ja järjestävän jäsenseuran keskinäisiä vastuita, velvollisuuksia ja oikeuksia on määritelty toimintakäsikirjassa ja vaatimusmäärittelyssä.

Kaupalliset oikeudet ja velvollisuudet

SFL ja kiertueorganisoija varaavat kiertueen ja kaikkien osakilpailujen kaupalliset oikeudet ja mediaoikeudet. Kaupalliset oikeudet sisältävät pääyhteistyökumppanuuden, yksinoikeuden myyntiin osakilpailupaikoilla sekä mainostilat. Osakilpailuiden järjestäjät voivat hankkia omia yhteistyökumppaneita, mutta näistä tulee sopia kiertueen organisoijan kanssa. Osakilpailun yhteistyökumppanit eivät voi olla frisbeegolfin välinejälleenmyyjiä. Myös seuran omista myyntipisteistä, kuten kahvipisteistä on sovittava kiertueen organisoijan kanssa.

Mediaoikeuksien käytöstä ja luovutuksesta on sovittava erikseen SFL:n, kiertueorganisoijan ja osakilpailujärjestäjän kesken. Mediaoikeuksista ja -vaatimuksista määrätään kiertuesopimuksessa, toimintakäsikirjassa sekä vaatimusmäärittelyssä sekä SFL:n mediapolitiikassa.

Kiertueorganisoijalla on yksinoikeus kiertueen videotuotantoon.

Osallistumismaksu ja sen jakautuminen

• Osallistumismaksu 30 euroa järjestäjälle kuluihin (sis. muistopalkinnot, mahdolliset pelaajapaketit/lahjakortit) ja kilpailutoiminnan kehittämiseen.
  • Muistopalkinnot luokkien parhaille (top3)
  • Suosituksena pieni pelaajapaketti tai arvonta kaikkien osallistujien kesken
  • Mahdollisuus jakaa lahjakorttipalkintoja SFL ohjeistuksen mukaisesti
  • Veroilmoitusvelvollisuus järjestävällä seuralla

5. SM-osallistumisoikeudet

SM-kilpailuoikeuden saavuttaa kyseisessä kilpailussa osallistumaansa kilpaluokkaan. Mikäli kilpailija saavuttaa kaudena aikana SM-osallistumisoikeuden useammassa luokassa, tulee hänen viipymättä ilmoittaa SM-kilpailujen järjestäjille, minkä luokan kiintiössä osallistuu SM-kilpailuihin.

SM-osallistumisoikeuksia jaetaan seuraavasti (osallistumisoikeus siirtyy tuloksissa seuraaville, mikäli edelle sijoittunut on jo saavuttanut SM-pelioikeuden):

• MA1: kilpailun top-6 ja tasasijoitukset (jos 6 kisaa -> max 36 + tasasijat Am-SM)
  • FA1: kilpailun top-3 ja tasasijoitukset (jos 6 kisaa -> max 18 + tasasijat Am-SM)
  • MA40: kilpailun top-3 ja tasasijoitukset (jos 6 kisaa -> max 18 + tasasijat Am-SM)
  • MA50 kilpailun top-3 ja tasasijoitukset (jos 6 kisaa -> max 18 + tasasijat Am-SM)
  • FA40: kilpailun top-3 ja tasasijoitukset (jos 6 kisaa -> max 18 + tasasijat Am-SM)
  • FA50: kilpailun top-3 ja tasasijoitukset (jos 6 kisaa -> max 18 + tasasijat Am-SM)

Yhteensä enintään 126 + tasasijat Am-SM

6. Ilmoittautuminen ja tulospalvelu

Kilpailun ilmoittautuminen ja tulospalvelu järjestetään Disc Golf Metrixissä. Kilpailunjohtaja saa muokkausoikeudet ja erikseen nimetyt toimitsijat rajoitetut päivitysoikeudet osakilpailun hallintaan.

Osakilpailun järjestäjä on vastuussa ajantasaisesta tiedottamisesta. Tiedottamisesta on määrätty lisää kiertueiden toimintakäsikirjassa.

MA1-luokkaan ilmoittautuminen suoritetaan kolmessa vaiheessa.

• vain pelaajat, joiden PDGA rating on vähintään 935

• vain pelaajat, joiden PDGA rating on vähintään 900

Vaihe 3

• paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä

FA1-luokkaan ilmoittautuminen suoritetaan kahdessa vaiheessa.

• vain pelaajat, joiden PDGA rating on vähintään 775

• paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä

Ilmoittautuminen luokkiin MA40 ja MA50 suoritetaan kahdessa vaiheessa.

• vain pelaajat, joiden PDGA rating on vähintään 920

Ilmoittautuminen muihin luokkiin

• osallistumisoikeudet jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä ilman rating-rajaa.

7. Palkinnot ja pelaajapaketit

Järjestävä seura vastaa osakilpailun palkintojen jakamisesta ja verotustietojen keräämisestä sekä tietojen asianmukaisesta käsittelystä. Osakilpailumaksut suoritetaan järjestäjän määrittämälle tilille tai erikseen määriteltävän luotettavan verkkomaksusovelluksen kautta.

Osakilpailuissa jaetaan:

• Muistopalkinnot luokkien parhaille (top3)
  • Suosituksena pieni pelaajapaketti tai arvonta kaikkien osallistujien kesken
  • Mahdollisuus jakaa lahjakorttipalkintoja SFL ohjeistuksen mukaisesti

9. Muita sääntöjä

Tour pelataan PDGA:n voimassa olevilla säännöillä ja osakilpailut järjestetään PDGA International C-tier-kilpailuina.

Tourilla noudatetaan kaikkia SUEK:in eettisiä periaatteita, kuten antidopingsäännöstöä. Lisäksi kaikkien tupakkatuotteiden (tupakka, sikari, piippu, nuuska, purutupakka, sähkötupakka) käyttö on kierroksen aikana kielletty. Kielto on voimassa 2 min varoituksesta aina tuloskortin palautukseen saakka. Tupakointi on kielletty lähtöalueen ja kisakeskuksen välittömässä läheisyydessä.

Protesti osakilpailusta pitää tehdä kirjallisena vuorokauden sisällä osakilpailun tulosten julkaisemisesta SFL:n hallitukselle. Protesti tulee jättää liiton toiminnanjohtajalle tai tour-vastaavalle: toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi / pdga@frisbeegolfliitto.fi. Väärin ilmoitetut osakilpailutulokset tai pisteet korjataan.

Järjestäjän on raportoitava ja täytettävä PDGA:n TD-raportti 2 päivän sisällä osakilpailun päättymisestä PDGA:n International guiden mukaisesti.