Koronavirustilanteen vaikutukset toimintaan – Päivittyvä infosivu

Tälle sivustolle päivitetään ajantasaisimmat liiton ohjeistukset koronavirustilanteeseen liittyen. Viimeisimmän päivitysajankohdan löydät tekstiosion ylälaidasta.

Päivitys 29.6.2020 klo 16.35:

Kilpailunjärjestäjille, pelaajille ja seurojen muuhun toimintaan suunnattua liiton ohjeistusta on päivitetty. Päivitetty ohjeistus on voimassa 1.7.2020 alkaen toistaiseksi. Tuoreimmassa päivityksessä on tehty muutoksia koskien muun muassa palkintojenjako-, pelaajakokous-, caddie-, yleisö- ja vedenjakelukäytänteisiin sekä päivitetty linjaus koskien yli 70-vuotiaiden kilpailuluokkia. Ohjeeseen tehdyt päivitykset on korostettu dokumentista keltaisella.

SFL pidättää oikeudet ohjeistuksen muuttamiseen.

Tehdyt päivitykset perustuvat Sosiaali- ja terveysministeriön aluehallintovirastoille antamaan, rajoitustoimenpiteitä koskevaan ohjauskirjeeseen 1.7.2020 alkaen.

Aiemmin kesäkuussa Suomen hallitus on kumonnut valmiuslain nojalla voimassa olleet rajoitteet. Poikkeusolojen päättyminen ei tarkoita sitä, että tilanne ja epidemian uudelleen kiihtymisen uhka olisi ohi, ja esimerkiksi kokoontumisrajoitukset jatkuvat edelleen.

Ohjeistus kilpailunjärjestäjille, pelaajille ja muuhun seuratoimintaan

SFL:n ohjeistus kilpailunjärjestäjille, pelaajille ja seurojen muuhun toimintaan, voimassa 1.7.2020 alkaen toistaiseksi. (Päivitysversio 29.6.2020 klo 16.35. Ohjeeseen tehdyt päivitykset on korostettu dokumentista keltaisella.)

Kilpailuiden hakeminen

Kilpailunjärjestäjien pyydetään huomioivan edelle linkitetyn ohjeen lisäksi myös seuraavat tapauskohtaiset toimintaohjeet kisahakuun ja -sanktiointiin liittyen.

”Aiemmin hakemani ja SFL:n toimesta hyväksytty kilpailuni on PDGA:n tiedoissa merkitty tekstillä CANCELLED, mutta haluaisin järjestää kilpailun kuitenkin myöhemmin.”

• Ota yhteyttä sähköpostitse liiton toiminnanjohtajaan, sillä kilpailu on todennäköisesti sanktioitava uudelleen. Tutustu etukäteen SFL:n laatimaan ohjeistukseen, ja kuittaa samalla, että olet tutustunut ohjeeseen ja sitoutunut sen noudattamiseen. Kerro myös mahdollisista muutoksista kilpailun alkuperäisiin suunnitelmiin.

”Aiemmin hakemani ja SFL:n toimesta hyväksytty kilpailuni on PDGA:n tiedoissa merkitty tekstillä POSTPONED tai RESERVED.”

• Kilpailunjohtajien on allekirjoitettava PDGA:n koronasitoumus, jotta kisa poistuu RESERVED-tilasta. Koronasitoutumuksessa on kohta, mihin täydennetään linkit niihin kilpailuihin, joissa td:nä toimii.
  • Jos kilpailusi on POSTPONED-tilassa ja sen järjestämisajankohta muuttuu: Ilmoita uudet päivämäärät liiton toiminnanjohtajalle (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi) ja vahvista sitoutuvasi noudattamaan viranomaisten, PDGA:n ja SFL:n ohjeita tapahtuman järjestämisessä. Odota vielä ystävällisesti, että viestisi on kuitattu liiton puolesta, uusi ajankohta merkitään myös liiton kilpailusuunnittelukalenteriin. Tämän jälkeen hyväksy myös PDGA:n sitoumus.

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin omatoimiharjoittelun osalta

Ovatko frisbeegolfradat auki koronaepidemian aikana?

Ulkoharrastuspaikat on voinut aluehallintovirastojen päätöksellä avata 14.5.2020 alkaen kokoontumisrajoituksia noudattaen.

Mitä asioita harrastajan tulisi ottaa huomioon, mikäli hän liikkuu frisbeegolfradalla?

Jokainen on itse vastuussa siitä, että omassa toiminnassaan noudattaa annettuja suosituksia ja ohjeita. Mikäli liikut frisbeegolfradalla, huomioithan viranomaisten ja radan omistajan ohjeet.

SFL:n ohjeistusta omatoimipelaajille:

• Mikäli sinulla on mitään flunssan oireita, älä liiku frisbeegolfradalla.
  • Mikäli kuulut riskiryhmään, noudata viranomaisten ohjeistuksia. Mikäli sinut on asetettu karanteeniin tai muuhun eritykseen, noudata saamiasi ohjeita.
  • Huolehdi käsien pesemisestä ennen ja jälkeen pelaamisen.
  • Yski ja aivasta kertakäyttöiseen nenäliinaan ja laita nenäliina heti roskiin. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta hihaan, älä käsiisi.
  • Huomioi ryhmäsi henkilömäärä! Pelaa pienessä, enintään neljän hengen ryhmässä, jolla taataan pienempi altistuminen ja kentän rullaaminen. On tärkeää, ettei joukkoja keräänny yhteen myöskään väylien jonotustilanteissa.
  • Pidä vähintään 1-2 metrin etäisyys pelikavereihisi ja muihin radalla liikkuviin nähden.
  • Vältä kaikkia läheisiä kontakteja kuten kättelyjä ja ylävitosia.
  • Käytä vain omia pelivälineitäsi. Puttaa vain tyhjään koriin.
  • Vältä väkijoukkoja, ja älä mene ruuhkaiselle radalle. Väkijoukkojen syntyminen on huomioitava myös radan välittömässä läheisyydessä, esimerkiksi parkkipaikoilla, lämmittelyalueilla ja wc-tiloissa.
  • Vältä kaikkea tarpeetonta oleilua ja ”hengailua” radalla, ja poistu alueelta heti pelailun jälkeen.

Seuramme huolehtii frisbeegolfradan ylläpidosta. Miten radan käyttäjiä olisi hyvä ohjeistaa?

Mikäli seura ei omista rataa (esimerkiksi kunnan omistama), tarkistattehan ensin millaisia ohjeistuksia kunta toivoo liikuntapaikoille laitettavan.

Radan omistajan on tärkeää varmistaa, että pelaajat ovat tietoisia poikkeustilanteesta johtuvista erikoisjärjestelyistä ja ohjeistusten tulee olla näkyvillä paikoilla. Vastaavasti jokainen pelaaja on vastuussa siitä, että itse noudattaa näitä ohjeistuksia. Lisäksi mikäli rata on maksullinen, suosittelemme järjestämään pelaajille mahdollisuuden maksaa pelimaksu ilman henkilöiden välistä kosketusta (esimerkiksi mobiilimaksaminen).