Koronavirustilanteen vaikutukset toimintaan – Päivittyvä infosivu

Tälle sivustolle päivitetään ajantasaisimmat liiton ohjeistukset koronavirustilanteeseen liittyen. Viimeksi päivitetty 27.5.2022

Päivitys 27.5.2022

Valtioneuvoston sivuilla todetaan, että laajoista koronarajoituksista on voitu luopua. On tärkeää muistaa, että omalla toiminnallaan voi ehkäistä koronaviruksen leviämistä.

Valtioneuvoston voimassa oleva ohjeistus:

Ota rokotteet, sillä ne suojaavat vakavalta koronavirustaudilta.
Jos saat oireita, pysy kotona, kunnes olet terve.
Tee tarvittaessa kotitesti.
Muista hygieniaohjeet: pese kädet ja käytä maskia oman harkinnan mukaan, huolehdi turvavälistä ja hyvästä ilmanvaihdosta.

Sairaanhoitopiirien koronaohjeistukset voi tarkistaa täältä.

Päivitys 2.2.2022

Tämä ohje perustuu valtioneuvoston, aluehallintoviraston ja Olympiakomitean määräyksiin, ohjeisiin ja suosituksiin. Aluehallintovirastojen päättämät koronarajoitukset ovat aluekohtaisia, joten toimijoiden on tärkeää tarkastaa oman alueensa tilanne Aluehallintoviraston sivuilta. Rajoitukset koskevat yleisötilaisuuksia (kokoontumisrajoitukset), tilojen käyttöä ja koronapassin käyttömahdollisuutta rajoituksista vapautumiseen.

Ohje on voimassa toistaiseksi. Ohjetta päivitetään, kun tilanne sitä edellyttää.

Voiko harjoituksia järjestää?

Frisbeegolf on lähtökohtaisesti koronaturvallinen laji. Lajia harrastetaan pienissä ryhmissä ulkona ja turvaetäisyydet on helppo säilyttää. Ratoja on liki jokaisessa Suomen kunnassa ja käytännössä kaikki ovat auki omatoimiseen harrastamiseen ja harjoitteluun.

Rajoituksia on alettu purkaa. Sisäharjoittelu on jälleen sallittua 1.2. lähtien useilla alueilla. Mahdolliset yhä voimassa olevat rajoitukset esimerkiksi henkilömääristä sisäliikuntatiloissa koskevat etenkin aikuisia, mutta voivat koskea aluekohtaisesti myös lapsia ja nuoria. Hallitus on suositellut aveja purkamaan kokoontumisrajoituksia helmikuun puolivälissä, jotta tapahtuma-, kulttuuri- ja urheilutoimintaa voidaan taas järjestää normaalisti.

Ammattiurheilu jää rajoitustoimenpiteiden ulkopuolelle, eli ammattiurheilijoiksi laskettavien harjoitustoiminta voi jatkua. Aluehallintovirasto määrittelee ammattiurheilun seuraavasti: ”Ammattiurheilijaksi voidaan katsoa lisäksi myös lajiliiton valintajärjestelmän kautta arvokilpailuihin valmistautuva urheilija, jota ei ole vielä valittu arvokilpailuun mutta joka osallistuu mahdollisiin karsintakilpailuihin, joiden perusteella arvokisaedustajat valitaan”.

Tilanhaltija voi määritellä myös tiukemmin, joten seurojen ja käyttäjien tulee aina varmistaa paikallisesti harjoittelumahdollisuudet.

Ammattilaisuuden määritelmä frisbeegolfissa

SFL:n tammikuussa 2022 tekemän päätöksen mukaisesti frisbeegolfin ammattilaisuuden määritelmä noudattelee pitkälti vuoden 2021 SM-kisoihin vaadittuja ratingeja. Ammattilaiseksi katsotaan pelaajat, joiden PDGA-rating on vähintään:

FPO 830
MPO 960
FJ18 800
MJ18 900

SFL:n listaus kyseissä luokissa pelaavista frisbeegolfin ammattilaisista

Suomalaisten frisbeegolfaajien PDGA-ratingin voi käydä katsomassa PDGA:n sivuilta

Voiko kilpailuja järjestää?

Myös frisbeegolfin kilpailutoiminnassa riskit ovat erittäin pienet, koska kilpailuissakin pelataan pienissä ryhmissä ja vain omilla välineillä. Lisäksi Suomen frisbeegolfliitto ja seurat ovat yhdessä luoneet kattavat käytännöt kilpailujen läpiviemiseen turvallisesti.

1. PDGA-kilpailujen järjestäminen on lähtökohtaisesti sallittua normaalisti.

2. Sanktioimattomien kilpailujen järjestäminen on kielletty jos alueella rajoitetaan ulkotilojen yleisötapahtumia

Kaikkien kilpailujen osalta noudatetaan alueellisia ja paikallisia ohjeistuksia, joten on aina syytä hakea lupa kilpailulle kunnan viranomaisilta.

• Lupahakemuspohja, jota voi käyttää apuna terveysviranomaisen lupaa hakiessa. Luvan saatuasi, julkaise lupa kilpailun sivuilla, jolloin on selvää kaikille, että pelataan luvan kanssa.

Onko kilpailu yleisötapahtuma?

Sanktioimattomat kilpailut ovat lähtökohtaisesti yleisötapahtumia riippumatta siitä onko niissä katsojia. Jos kyseessä on seuran normaali toiminta, ne eivät välttämättä ole yleisötapahtumia.

Viikkokilpailut ja muut sanktioimattomat kilpailut luetaan siis yleisötilaisuuksiksi, ja niitä koskevat AVI:n kokoontumisrajoitukset. AVI:n ohjeissa lukee lisäksi, että ”Yleisön jakaminen lohkoihin ei nosta yleisötilaisuuden suurinta sallittua osallistujamäärää. Yleisötilaisuuden yleisömäärä ei kokonaisuutena saa ylittää suurinta sallittua osallistujamäärää.”

Tämä tarkoittaa, että kaikki kilpailuun osallistuvat lasketaan samaan ”yleisöön”, eikä ryhmäkoolla voi siihen vaikuttaa.

Lisenssin vaativat lajiliiton viralliset kilpailut, eli SFL:n PDGA-kilpailut ovat yleisötapahtumia, mikäli niihin otetaan yleisöä. Tällöin niitä koskevat AVI:n yleisötapahtumia koskevat ohjeet ja rajoitukset. Sanktioimattomat kilpailut ovat yleisötapahtumia, mikäli ne eivät ole vain seuran jäsenille avointa seuran normaalia toimintaa.

Jos lisenssin vaativaan SFL:n ja PDGA:n sanktioimaan kilpailuun ei päästetä katsojia, se ei AVI:n määritelmän mukaan ole yleisötilaisuus.

Lainaus AVI:lta littyen virallisiin kilpailuihin: ”Yleisötilaisuuksia eivät ole lajiliittojen alaiset viralliset ottelut ja kilpailut, joihin osallistuminen edellyttää lähtökohtaisesti urheilijalisenssiä. Edellytyksenä on myös, ettei paikalla ole yleisöä.”

Sanktioiduissa PDGA-liigoissa ja Women’s Global Event -kilpailuissa voi PDGA:n sääntöjen mukaan pelata ilman lisenssiä. Jos kilpailussa mahdollistetaan lisenssittömien pelaaminen, se tulkitaan kuitenkin yleisötapahtumaksi, jolloin kilpailun yhteenlaskettu pelaajamäärä ei saa ylittää paikallisten yleisötilaisuuksien kokoontumisrajoitusten maksimihenkilömäärää.

Muistutuksena, että myös pari- ja joukkuefrisbeegolfkilpailuja voi järjestää sanktioituina kilpailuina.

Ulkomaalaiset pelaajat voivat osallistua kilpailuihin Suomessa, mikäli asuvat Suomessa tai heillä on asianmukainen maahantulolupa ja he noudattavat karanteeniohjeita ja kaikkia koskettavia määräyksiä ja ohjeita.

SFL:n ohjeistus kilpailunjärjestäjille, pelaajille ja muuhun seuratoimintaan

Tämä ohje koskee PDGA-sanktioitujen, SFL:n alaisten kilpailuiden järjestämistä COVID19-koronaviruspandemian aikana. Ohjeistus on voimassa toistaiseksi, ja SFL pidättää oikeudet ohjeistuksen muuttamiseen.

SFL:n kilpailunjärjestäjän COVID-19-ohjeet päivitetty 7.7.2021: lataa PDF-tiedosto

Suositukset koronavirustaudin jälkeiseen urheiluun paluuseen

Suositukset koronavirustaudin jälkeiseen urheiluun paluuseen on päivitetty. Asiantuntijatyöryhmän laatimat suositukset korostavat asteittaista paluuta harjoitteluun.

Tietolaatikot, joissa faktatietoa urheiluun paluusta koronavirustaudin jälkeen

Kuva: terveurheilija.fi

Pylväsgrafiikka asteittaisesta paluusta urheiluun koronavirustaudin jälkeen

Kuva: terveurheilija.fi