Koronavirustilanteen vaikutukset toimintaan – Päivittyvä infosivu

Tälle sivustolle päivitetään ajantasaisimmat liiton ohjeistukset koronavirustilanteeseen liittyen. Viimeksi tarkistettu 7.7.2021

Päivitys 7.7.2021

Frisbeegolf on lähtökohtaisesti koronaturvallinen laji. Lajia harrastetaan pienissä ryhmissä ulkona ja turvaetäisyydet on helppo säilyttää. Ratoja on liki jokaisessa Suomen kunnassa ja käytännössä kaikki ovat auki omatoimiseen harrastamiseen ja harjoitteluun.

Myös frisbeegolfin kilpailutoiminnassa riskit ovat erittäin pienet, koska kilpailuissakin pelataan pienissä ryhmissä ja vain omilla välineillä. Lisäksi Suomen frisbeegolfliitto ja seurat ovat yhdessä luoneet kattavat käytännöt kilpailujen läpiviemiseen turavallisesti.

Tämä ohje perustuu valtioneuvoston, aluehallintoviraston ja Olympiakomitean määräyksiin, ohjeisiin ja suosituksiin.

Ohje on voimassa toistaiseksi. Ohjetta päivitetään, kun tilanne sitä edellyttää.

1. PDGA-kilpailujen järjestäminen on lähtökohtaisesti sallittua normaalisti.

2. Sanktioimattomien kilpailujen järjestäminen on lähtökohtaisesti sallittua normaalisti.

Kaikkien kilpailujen osalta noudatetaan alueellisia ja paikallisia ohjeistuksia, joten on aina syytä hakea lupa kilpailulle kunnan viranomaisilta.

• Lupahakemuspohja, jota voi käyttää apuna terveysviranomaisen lupaa hakiessa. Luvan saatuasi, julkaise lupa kilpailun sivuilla, jolloin on selvää kaikille, että pelataan luvan kanssa.

SFL:n ohjeistus kilpailunjärjestäjille, pelaajille ja muuhun seuratoimintaan

Tämä ohje koskee PDGA-sanktioitujen, SFL:n alaistenkilpailuiden järjestämistä COVID19-koronaviruspandemian aikana. Ohjeistus on voimassa toistaiseksi, ja SFL pidättää oikeudet ohjeistuksen muuttamiseen.

SFL:n kilpailunjärjestäjän COVID-19-ohjeet päivitetty 7.7.2021: lataa PDF-tiedosto

Onko kilpailu yleisötapahtuma?

PDGA-kilpailut ovat yleisötapahtumia, mikäli niihin otetaan yleisöä. Tällöin niitä koskevat AVI:n yleisötapahtumia koskevat ohjeet ja rajoitukset. Jos lisenssin vaativassa SFL:n ja PDGA:n sanktioimassak isassa ei ole yleisöä, se ei  AVI:n määritelmän ole yleisötilaisuus.

Lainaus AVI:lta littyen virallisiin kilpailuihin: ”Yleisötilaisuuksia eivät ole lajiliittojen alaiset viralliset ottelut ja kilpailut, joihin osallistuminen edellyttää lähtökohtaisesti urheilijalisenssiä. Edellytyksenä on myös, ettei paikalla ole yleisöä.”

Sanktioiduissa PDGA-liigoissa ja Women’s Global Event -kilpailuissa voi PDGA:n sääntöjen mukaan pelata ilman lisenssiä. Jos kilpailussa mahdollistetaan lisenssittömien pelaaminen, se tulkitaan kuitenkin yleisötapahtumaksi, jolloin kilpailun yhteenlaskettu pelaajamäärä ei saa ylittää paikallisten yleisötilaisuuksien kokoontumisrajoitusten maksimihenkilömäärää.

Muistutuksena, että myös pari- ja joukkuefrisbeegolfkilpailuja voi järjestää sanktioituina kilpailuina.

Ulkomaalaiset pelaajat voivat osallistua kilpailuihin Suomessa, mikäli asuvat Suomessa tai heillä on asianmukainen maahantulolupa ja he noudattavat karanteeniohjeita ja kaikkia koskettavia määräyksiä ja ohjeita.

Yleisötapahtumien rajoitukset

Valtioneuvoston koronaepidemian hillinnän toimintasuunnitelma on päivitetty 27.5. Rajoitukset ja suositukset riippuvat jokaisen alueen epidemiatilanteesta.

Leviämisvaiheen alueilla on jatkossa mahdollista järjestää isojakin ulkotilaisuuksia turvaväliohjein ja eriyttämisjärjestelyillä.

Kiihtymisvaiheen alueilla paino on lähikontaktien välttämisessä. Tilaisuuksiin sekä erilaisten tilojen käyttöön annetaan toisiaan vastaavat suositukset lähikontaktin välttämisvelvoitteista. Alueilla luovutaan toiminnan keskeytyksistä ja laajasta etäopetuksesta.

Perustason alueilla korostuu jatkossa perushygienia ja riittävät etäisyydet. Lähikontaktin välttämisvelvoite poistuu eikä yleisötilaisuuksia rajoiteta erikseen, mutta riittävistä etäisyyksistä olisi huolehdittava.

Viikkokilpailut ja muut sanktioimattomat kilpailut luetaan yleisötilaisuuksiksi, ja niitä koskevat AVI:n kokoontumisrajoitukset.

AVI:n ohjeissa lukee lisäksi, että ”Yleisön jakaminen lohkoihin ei nosta yleisötilaisuuden suurinta sallittua osallistujamäärää. Yleisötilaisuuden yleisömäärä ei kokonaisuutena saa ylittää suurinta sallittua osallistujamäärää.”

Tämä tarkoittaa, että kaikki kilpailuun osallistuvat lasketaan samaan ”yleisöön”, eikä ryhmäkoolla voi siihen vaikuttaa.

Paikalliset tai alueelliset viranomaismääräykset voivat estää kilpailun järjestämisen, joten järjestäjän tulee varmistaa, että kilpailu voidaan viedä läpi. Järjestäjän tulee siis lukea hyvin tarkasti mitä AVI, sairaanhoitopiiri ja kunta määräävät tai suosittelevat. Myös perustasolla voi olla tiukkoja rajoituksia.

Viime kädessä sanktioimattomienkin kilpailujen osalta päätöksen tekee kunta, joten muista aina hakea lupa kilpailulle.

SM-kilpailut ja Prodigy Disc Pro-tour luokitellaan huippu-urheiluksi, joten niitä eivät koske nämä suositukset. Lasten ja nuorten toimintaa rajoitetaan myös vähemmän, joten niissä noudatetaan valtakunnallisia, paikallisia ja alueellisia viranomaismääräyksiä.

Valtioneuvoston tiedote 25.2.
THL:n ja OKM:n ohje koronaviruksen leviämisen estämiseksi (pdf, minedu.fi, päivitetty 22.2.2021)
AVI:n kysymykset ja vastaukset: https://avi.fi/usein-kysyttya-koronaviruksesta

SFL:n ohjeistus kilpailunjärjestäjille, pelaajille ja muuhun seuratoimintaan

Olympiakomitean yleiset ohjeet lajien toimintaan :

Päivitetty 7.5.

Suositukset lajien toimintaan ulkotiloissa

Suositukset terveysturvalliseen toimintaan koronaepidemian kaikissa vaiheissa. Suositukset ovat voimassa toistaiseksi.

• Toimintaan ei osallistuta, jos on hengitystieinfektioon viittaavia oireita.
  • Yli 12-vuotiaat (vuonna 2007 syntyneet ja vanhemmat) käyttävät kasvomaskia harjoittelun ulkopuolella. Kasvomaskin käytössä huomioidaan siihen liittyvät ohjeet.
  • Puku- ja pesuhuonetiloja ei käytetä tai niiden käyttö on hyvin rajattua.
  • Käsihygieniaan kiinnitetään erityistä huomiota. Kädet pestään huolellisesti ennen ja jälkeen toiminnan. Käsidesiä on saatavilla toiminnan aikana.

Lasten ja nuorten toiminta

Lasten toiminnalla tarkoitetaan vuonna 2008 tai myöhemmin syntyneiden toimintaa. Nuorten toiminnalla tarkoitetaan vuosina 2001-2007 syntyneiden 13-20-vuotiaiden toimintaa.

Valtioneuvoston exit-strategian mukaisesti lasten ja nuorten toimintaan ulkona ei suositella kohdistettavan rajoituksia.

Aikuisten harrastustoiminta

Aikuisten harrastustoiminnalla tarkoitetaan yli 20-vuotiaiden toimintaa.

Aikuisten harrastustoiminnasta ulkotiloissa toivomme sairaanhoitopiirien ja paikallisten viranomaisten linjaavan seuraavasti:

• Joukkuelajien harjoitusottelut voidaan käynnistää viimeistään 15. toukokuuta.
  • Joukkuelajien sarjamuotoinen kilpailutoiminta voidaan käynnistää viimeistään 29. toukokuuta.

Aikuisten kilpa- ja huippu-urheilu:

Aikuisten kilpa- ja huippu-urheilua on lajien maajoukkuetoiminta, SM- ja 1-divisioonatason toiminta sekä jalkapallon, salibändyn ja jääkiekon muu vastaava valtakunnallisen tason toiminta, sekä lajien kansainväliselle huipulle tähtäävä ammattimainen harjoittelu.

• Aikuisten EM- ja MM-karsintaottelut sekä SM- ja 1-divisioonan ottelut sekä jalkapallon, salibandyn ja jääkiekon muun vastaavan valtakunnallisen tason toiminnan ottelut järjestetään alueellisten viranomaisten päätöksien mukaisesti.

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin omatoimiharjoittelun osalta

Liitto kehottaa seuratoimijoita edelleen seuraamaan tarkasti oman alueen suosituksia, rajoituksia ja kieltoja toiminnan järjestämisessä.

Lisätietoa ja ajantasaiset ohjeistukset, suositukset ja määräykset koronavirusepidemiasta ValtioneuvostonTHL:n ja AVI:n sivuilla.

Useat aluehallintovirastot, sairaanhoitopiirit ja kaupungit ovat antaneet omia, alueellisia suosituksiaan, rajoituksiaan ja kieltojaan (mm. yleisötapahtumille, julkisille paikoille, liikuntatilojen käyttöön, harrastustoimintaan) koronapandemian voimistumisen myötä. Suositukset, rajoitukset ja kiellot voivat päivittyä tautitilanteen mukaan nopeasti. Kaiken seuratoiminnan, esimerkiksi hallivuorojen käytön, osalta on tärkeää varmistaa oman kunnan linjat ja ohjeistus.

Ovatko frisbeegolfradat auki koronaepidemian aikana?

Ulkoharrastuspaikat pidetään auki ellei kunta toisin määrää.

Mitä asioita harrastajan tulisi ottaa huomioon, mikäli hän liikkuu frisbeegolfradalla?

Jokainen on itse vastuussa siitä, että omassa toiminnassaan noudattaa annettuja suosituksia ja ohjeita. Mikäli liikut frisbeegolfradalla, huomioithan viranomaisten ja radan omistajan ohjeet.

SFL:n ohjeistusta omatoimipelaajille:

• Mikäli sinulla on mitään flunssan oireita, älä liiku frisbeegolfradalla.
  • Mikäli kuulut riskiryhmään, noudata viranomaisten ohjeistuksia.
  • Mikäli sinut on asetettu karanteeniin tai muuhun eritykseen, noudata saamiasi ohjeita.
  • Huolehdi käsien pesemisestä ennen ja jälkeen pelaamisen.
  • Yski ja aivasta kertakäyttöiseen nenäliinaan ja laita nenäliina heti roskiin. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta hihaan, älä käsiisi.
  • Huomioi ryhmäsi henkilömäärä! Pelaa pienessä, enintään neljän hengen ryhmässä, jolla taataan pienempi altistuminen ja kentän rullaaminen. On tärkeää, ettei joukkoja keräänny yhteen myöskään väylien jonotustilanteissa.
  • Pidä vähintään 1-2 metrin etäisyys pelikavereihisi ja muihin radalla liikkuviin nähden.
  • Vältä kaikkia läheisiä kontakteja kuten kättelyjä ja ylävitosia.
  • Käytä vain omia pelivälineitäsi. Puttaa vain tyhjään koriin.
  • Vältä väkijoukkoja, ja älä mene ruuhkaiselle radalle. Väkijoukkojen syntyminen on huomioitava myös radan välittömässä läheisyydessä, esimerkiksi parkkipaikoilla, lämmittelyalueilla ja wc-tiloissa.
  • Vältä kaikkea tarpeetonta oleilua ja ”hengailua” radalla, ja poistu alueelta heti pelailun jälkeen.

Seuramme huolehtii frisbeegolfradan ylläpidosta. Miten radan käyttäjiä olisi hyvä ohjeistaa?

Mikäli seura ei omista rataa (esimerkiksi kunnan omistama), tarkistattehan ensin millaisia ohjeistuksia kunta toivoo liikuntapaikoille laitettavan.

Radan omistajan on tärkeää varmistaa, että pelaajat ovat tietoisia poikkeustilanteesta johtuvista erikoisjärjestelyistä ja ohjeistusten tulee olla näkyvillä paikoilla. Vastaavasti jokainen pelaaja on vastuussa siitä, että itse noudattaa näitä ohjeistuksia. Lisäksi mikäli rata on maksullinen, suosittelemme järjestämään pelaajille mahdollisuuden maksaa pelimaksu ilman henkilöiden välistä kosketusta (esimerkiksi mobiilimaksaminen).

Aluehallintoviraston ohjeet 23.2.2021

Aluehallintovirastojen määräykset kokoontumisrajoituksista koskevat yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia.

Yleisötilaisuudella tarkoitetaan yleisölle avoimia huvitilaisuuksia, kilpailuja, näytöksiä ja muita niihin rinnastettavia tilaisuuksia, joihin osallistutaan osallistujan omasta aloitteesta.
Yleinen kokous tarkoittaa mielenosoitusta tai muuta kokoontumisvapauden käyttämiseksi järjestettyä tilaisuutta, johon muutkin kuin nimenomaisesti kutsutut voivat osallistua tai jota he voivat seurata.

Aluehallintovirasto on linjannut urheilutapahtumista seuraavaa:

Yleisurheilutapahtumat ja muut urheiluottelut ja -turnaukset (esim. pesäpallo, jalkapallo ja jääkiekko) ovat yleisötilaisuuksia, jos paikalla on yleisöä.

Yleisölle avoimia tilaisuuksia ovat esimerkiksi sellaiset isot hiihto-, juoksu- ja suunnistuskilpailut sekä muut urheilutapahtumat, joihin kuka tahansa voi osallistua esimerkiksi maksamalla osallistumis- tai pääsymaksun. Tällaisissa tapahtumissa on kyse yleisötilaisuudesta, vaikka paikalla ei olisi erikseen kilpailua tai tapahtumaa seuraavia katsojia. Aluehallintoviraston päätösten henkilömäärärajoitus kohdistuu näin ollen kaikkiin kilpailun tai tapahtuman osallistujiin.

Vaikka kilpailu tai muu urheilutapahtuma jaettaisiin useammalle päivälle, se ei automaattisesti muuta tapahtuman luonnetta, jos tapahtuma muuten sisältää yleisötilaisuuden tunnusmerkkejä. Tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi tapahtuman vuoksi tehtävät erilliset liikenne- ja turvajärjestelyt sekä ruoan tai juoman tarjoaminen tai myyminen tapahtumassa.

Yleisötilaisuuden tunnusmerkit eivät kuitenkaan lähtökohtaisesti täyty, jos osallistujille ainoastaan tarjotaan mahdollisuus itselle sopivana ajankohtana esimerkiksi juosta, hiihtää tai suunnistaa omaan tahtiin tietyllä alueella ilman erityisiä järjestelyjä ja tapahtuman markkinointia.

Harjoitusottelut eivät myöskään ole yleisötilaisuuksia, jos niissä ei ole yleisöä.

Mikäli kyseessä on yleisötilaisuudeksi katsottava tapahtuma, aluehallintoviraston päätöksiä kokoontumisrajoituksista täytyy noudattaa. Aluehallintoviraston kokoontumisrajoituspäätökset löytyvät täältä: https://avi.fi/yleistiedoksiannot . Tilaisuuden järjestäjän on huolehdittava, että tilaisuudessa noudatetaan aluehallintoviraston määräyksiä yleisömäärästä ja että se ei ylitä sallittua määrää missään vaiheessa.

Aluehallintoviraston määräysten mukaan kaikissa yleisötilaisuuksissa tulee noudattaa OKM:n ja THL:n antamaa ohjetta turvaetäisyyksistä ja hygieniakäytännöistä. Tätä suositellaan vahvasti kaikkien muidenkin tilaisuuksien osalta. Tällä hetkellä suositeltavaa on välttää kaikkia fyysisiä kokoontumisia, joita ei ole pakko järjestää.

THL:n ja OKM:n ohje turvaetäisyyksistä ja hygieniakäytännöistäAvautuu uudessa välilehdessä, Avautuu uudessa välilehdessä (pdf, minedu.fi, päivitetty 11.2.2021).

Keskeisiä THL:n ja OKM:n ohjeen huomioita:

Tapahtumaan ei saa tulla, jos on lieviäkään sairastumiseen viittaavia oireita
Osallistujien tai seurueiden välille on lähikontaktien välttämiseksi turvattava mahdollisuus vähintään 2 metrin turvavälien ylläpitämiseen.
Tapahtumajärjestäjällä on velvollisuus seurata alueellista epidemiatilannetta ja suositella kasvomaskien käyttöä THL:n maskisuosituksen mukaisesti, jos tilaisuudessa ei ole mahdollista välttää lähikontakteja koko tilaisuuden ajan.
Tilanteissa, joissa saattaa syntyä jonoja, ihmisiä pitää muistuttaa ja auttaa turvavälien pitämisessä.
Järjestäjän pitää ohjeistaa osallistujia turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta sekä tarjota mahdollisuus käsien puhdistamiseen.

Tapahtuman järjestäjä vastaa siitä, miten ohjetta käytännössä sovelletaan tapahtuman järjestelyihin. Järjestäjän voi olla syytä eriyttää toimintaa jakamalla yleisöä ja palveluja erillisille alueille, jotta tilaisuudessa tosiasiassa voidaan noudattaa THL:n ja OKM:n ohjeistusta. Järjestäjä vastaa siitä, että tapahtuma järjestetään osallistujille turvallisella tavalla.

Aluehallintovirastot eivät anna arvioita tai hyväksyntää yksittäisten toimijoiden suunnitelmille Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön laatimien turvallisuus- ja hygieniaohjeiden soveltamisesta. Toimijan pitää itse arvioida, miten se voi parhaiten soveltaa näitä ohjeita toiminnassaan.

Ohjeiden noudattamisen tarkoituksena on varmistaa osallistujien turvallisuus ja estää viruksen leviäminen. Tarvittaessa neuvoja yleisten ohjeiden paikalliseen soveltamiseen voi kysyä kunnan tartuntataudeista vastaavalta lääkäriltä.

On huomattava, että yleisötilaisuuden järjestäminen voi edellyttää viranomaislupia, ja niistä täytyy tässäkin tilanteessa huolehtia. Vastuu on tilaisuuden järjestäjällä. Aluehallintovirastot eivät myönnä lupia tapahtumien järjestämiseen.

Tietoa yleisötilaisuuden järjestäjän velvoitteista tehdä viranomaiselle ilmoitus tai hakea viranomaiselta lupia. Tietoa yleisötilaisuuden järjestämisestä poliisin verkkosivuilla

Lisätietoa tapahtumien järjestämisestä löytyy täältä: https://avi.fi/usein-kysyttya-koronaviruksesta