Koronavirustilanteen vaikutukset toimintaan – Päivittyvä infosivu

Tälle sivustolle päivitetään ajantasaisimmat liiton ohjeistukset koronavirustilanteeseen liittyen. Viimeisimmän päivitysajankohdan löydät tekstiosion ylälaidasta. Viimeksi tarkistettu 26.2.2021

Päivitys 26.2.2021:

Suomen hallitus on todennut poikkeusolot 8.3.-28.3. Poikkeusoloissa ei järjestetä frisbeegolfkilpailuja.

Lisäksi kaikilla leviämisvaiheen alueilla siirrytään välittömästi koronastrategian tasolle 2, eli otetaan käyttöön kaikki käytettävissä olevat rajoitukset, mukaan lukien 6 hengen kokoontumisrajoitus. Samaa suositellaan kiihtymisvaiheen alueille. Tason 2 alueilla ei tule myöskään järjestää frisbeegoflkilpailuja.

SFL:n hallitus tarkistaa ohjeistuksen maaliskuun viimeisellä viikolla tai tarvittaessa tilanteen mukaan tai määräysten tarkentuessa.

Valtioneuvoston tiedote 25.2.

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin omatoimiharjoittelun osalta

Liitto kehottaa seuratoimijoita edelleen seuraamaan tarkasti oman alueen suosituksia, rajoituksia ja kieltoja toiminnan järjestämisessä.

Lisätietoa ja ajantasaiset ohjeistukset, suositukset ja määräykset koronavirusepidemiasta ValtioneuvostonTHL:n ja AVI:n sivuilla.

Useat aluehallintovirastot, sairaanhoitopiirit ja kaupungit ovat antaneet omia, alueellisia suosituksiaan, rajoituksiaan ja kieltojaan (mm. yleisötapahtumille, julkisille paikoille, liikuntatilojen käyttöön, harrastustoimintaan) koronapandemian voimistumisen myötä. Suositukset, rajoitukset ja kiellot voivat päivittyä tautitilanteen mukaan nopeasti. Kaiken seuratoiminnan, esimerkiksi hallivuorojen käytön, osalta on tärkeää varmistaa oman kunnan linjat ja ohjeistus.

Ovatko frisbeegolfradat auki koronaepidemian aikana?

Ulkoharrastuspaikat pidetään auki ellei kunta toisin määrää.

Mitä asioita harrastajan tulisi ottaa huomioon, mikäli hän liikkuu frisbeegolfradalla?

Jokainen on itse vastuussa siitä, että omassa toiminnassaan noudattaa annettuja suosituksia ja ohjeita. Mikäli liikut frisbeegolfradalla, huomioithan viranomaisten ja radan omistajan ohjeet.

SFL:n ohjeistusta omatoimipelaajille:

• Mikäli sinulla on mitään flunssan oireita, älä liiku frisbeegolfradalla.
  • Mikäli kuulut riskiryhmään, noudata viranomaisten ohjeistuksia.
  • Mikäli sinut on asetettu karanteeniin tai muuhun eritykseen, noudata saamiasi ohjeita.
  • Huolehdi käsien pesemisestä ennen ja jälkeen pelaamisen.
  • Yski ja aivasta kertakäyttöiseen nenäliinaan ja laita nenäliina heti roskiin. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta hihaan, älä käsiisi.
  • Huomioi ryhmäsi henkilömäärä! Pelaa pienessä, enintään neljän hengen ryhmässä, jolla taataan pienempi altistuminen ja kentän rullaaminen. On tärkeää, ettei joukkoja keräänny yhteen myöskään väylien jonotustilanteissa.
  • Pidä vähintään 1-2 metrin etäisyys pelikavereihisi ja muihin radalla liikkuviin nähden.
  • Vältä kaikkia läheisiä kontakteja kuten kättelyjä ja ylävitosia.
  • Käytä vain omia pelivälineitäsi. Puttaa vain tyhjään koriin.
  • Vältä väkijoukkoja, ja älä mene ruuhkaiselle radalle. Väkijoukkojen syntyminen on huomioitava myös radan välittömässä läheisyydessä, esimerkiksi parkkipaikoilla, lämmittelyalueilla ja wc-tiloissa.
  • Vältä kaikkea tarpeetonta oleilua ja ”hengailua” radalla, ja poistu alueelta heti pelailun jälkeen.

Seuramme huolehtii frisbeegolfradan ylläpidosta. Miten radan käyttäjiä olisi hyvä ohjeistaa?

Mikäli seura ei omista rataa (esimerkiksi kunnan omistama), tarkistattehan ensin millaisia ohjeistuksia kunta toivoo liikuntapaikoille laitettavan.

Radan omistajan on tärkeää varmistaa, että pelaajat ovat tietoisia poikkeustilanteesta johtuvista erikoisjärjestelyistä ja ohjeistusten tulee olla näkyvillä paikoilla. Vastaavasti jokainen pelaaja on vastuussa siitä, että itse noudattaa näitä ohjeistuksia. Lisäksi mikäli rata on maksullinen, suosittelemme järjestämään pelaajille mahdollisuuden maksaa pelimaksu ilman henkilöiden välistä kosketusta (esimerkiksi mobiilimaksaminen).

Olympiakomitean yleiset ohjeet lajien toimintaan :

Päivitetty 26.2. (päivitys punaisella)

• Toimintaan ei saa osallistua, jos on mitään sairastumiseen viittaavia oireita. Oireisen on hakeuduttava koronavirustestiin ja omaehtoiseen karanteeniin ohjeistuksen mukaisesti.
  • Yli 12-vuotiaat käyttävät kasvomaskia harjoittelun ulkopuolella. Kasvomaskin käytössä huomioidaan siihen liittyvät ohjeet.
  • Harrastustoimintaan kokoontuvat vain tarvittavat henkilöt: osallistujat, valmentajat, toimihenkilöt ja välttämättömät huoltajat. Valmentajat, toimihenkilöt ja huoltajat käyttävät kasvomaskia harrastustoiminnan aikana.
  • Harrastustoimintaan osallistuvat menevät harrastustilaan, kun edelliset osallistujat ovat lopettaneet oman harrastustoimintansa ja poistuneet harrastustilasta. Oman harrastustoiminnan alkamista ei mennä odottamaan harrastustilaan.
  • Puku- ja pesuhuonetiloja ei käytetä tai niiden käyttö on hyvin rajattua.
  • Käsihygieniaan kiinnitetään erityistä huomiota. Kädet pestään huolellisesti ennen ja jälkeen harrastustoiminnan. Käsidesiä on oltava saatavilla harrastustoiminnan aikana.

Koronaepidemian leviämisvaiheen alueita (sairaanhoitopiirejä) koskevat lisäksi seuraavat suositukset:

Aikuisten harrastustoiminta:

• Aikuisten harrastustoiminnalla tarkoitetaan yli 20-vuotiaiden toimintaa.
  • Aikuisten harrastustoiminta ja harrastustason ottelu-, kilpailu- ja sarjatoiminta keskeytetään kaikissa lajeissa.
  • Aikuisten harrastustoiminnassa ei matkusteta otteluihin ja kilpailuihin oman alueen (sairaanhoitopiiri) ulkopuolelle.

Aikuisten kilpa- ja huippu-urheilu:

• Aikuisten kilpa- ja huippu-urheilua on lajien maajoukkuetoiminta, SM- ja 1-divisioonatason toiminta sekä jalkapallon, salibändyn ja jääkiekon muu vastaava valtakunnallisen tason toiminta, sekä lajien kansainväliselle huipulle tähtäävä ammattimainen harjoittelu.
  • Aikuisten kilpa- ja huippu-urheilun harjoittelu toteutetaan omassa pienryhmässä ja joukkueessa.
  • Aikuisten EM- ja MM-karsintaottelut sekä SM- ja 1-divisioonan ottelut sekä jalkapallon, salibändyn ja jääkiekon muun vastaavan valtakunnallisen tason toiminnan ottelut järjestetään ilman yleisöä.

Lasten ja nuorten toiminta:

• Lasten ja nuorten toiminnalla tarkoitetaan alle 20-vuotiaiden toimintaa.
  • Toiminta tapahtuu vakiintuneessa ryhmässä ja perustuu ennakkoilmoittautumiseen.
  • Toiminnassa kiinnitetään huomiota lähikontaktien vähentämiseen.
  • Suurissa tiloissa voi toimia useampi ryhmä kuitenkin siten, että ryhmät eivät ole keskenään kontaktissa.
  • Ryhmäkoon mitoittamisesta ja valvonnasta sekä muiden ohjeiden valvonnasta vastaa toiminnan järjestäjä.
  • Ohjaajat ja yli 12 vuotta täyttäneet osallistujat käyttävät kasvomaskia, mikäli henkilölle ei ole terveydellistä estettä kasvomaskin käyttämiselle. Kasvomaskin käyttöä edellytetään kaikissa muissa tilanteissa paitsi urheilusuoritusten aikana.
  • Pukeutumis- ja peseytymistilojen käyttö rajoitetaan vain välttämättömään käyttöön.
  • Harrastukseen saattaja, kuten vanhempi, ei tule sisätiloihin. Alle kouluikäisten saattamisen osalta voidaan tehdä erityisjärjestelyjä.
  • Lasten ja nuorten kilpailuja ja otteluita ei järjestetä eikä lasten ja nuorten toiminnassa matkusteta tapahtumiin, otteluihin ja kilpailuihin oman alueen (sairaanhoitopiiri) ulkopuolelle. Kilpailutoiminnan käynnistäminen arvioidaan erikseen, toiminta ei käynnisty ainakaan ennen 28. maaliskuuta. Virtuaalisesti järjestettävä kilpailutoiminta on mahdollista.
  • Toimintaan osallistuvien henkilöiden väliset lähikontaktit on voitava tosiasiallisesti välttää, kun toimintaan osallistuu sisätiloissa yli 10 osallistujaa ja rajatuissa ulkotiloissa yli 50 osallistujaa. Lähikontakti tarkoittaa fyysistä kontaktia tai oleskelua kasvotusten tai samassa tilassa alle kahden metrin etäisyydellä yli 15 minuutin ajan. Tarkempi soveltamisohjeistus julkaistaan mahdollisimman pian, kun viranomaisohjeistus valmistuu.

Lasten ja nuorten toiminta 8.-28.3.2021 koronaepidemian kiihtymis- ja leviämisvaiheen alueilla (sairaanhoitopiireissä):

• Yli 12-vuotiaiden (yläkouluikäiset ja vanhemmat) toiminta keskeytetään viimeistään 8.3. kolmeksi viikoksi 28.3. asti.

Aluehallintoviraston ohjeet 23.2.2021

Aluehallintovirastojen määräykset kokoontumisrajoituksista koskevat yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia.

Yleisötilaisuudella tarkoitetaan yleisölle avoimia huvitilaisuuksia, kilpailuja, näytöksiä ja muita niihin rinnastettavia tilaisuuksia, joihin osallistutaan osallistujan omasta aloitteesta.
Yleinen kokous tarkoittaa mielenosoitusta tai muuta kokoontumisvapauden käyttämiseksi järjestettyä tilaisuutta, johon muutkin kuin nimenomaisesti kutsutut voivat osallistua tai jota he voivat seurata.

Aluehallintovirasto on linjannut urheilutapahtumista seuraavaa:

Yleisurheilutapahtumat ja muut urheiluottelut ja -turnaukset (esim. pesäpallo, jalkapallo ja jääkiekko) ovat yleisötilaisuuksia, jos paikalla on yleisöä.

Yleisölle avoimia tilaisuuksia ovat esimerkiksi sellaiset isot hiihto-, juoksu- ja suunnistuskilpailut sekä muut urheilutapahtumat, joihin kuka tahansa voi osallistua esimerkiksi maksamalla osallistumis- tai pääsymaksun. Tällaisissa tapahtumissa on kyse yleisötilaisuudesta, vaikka paikalla ei olisi erikseen kilpailua tai tapahtumaa seuraavia katsojia. Aluehallintoviraston päätösten henkilömäärärajoitus kohdistuu näin ollen kaikkiin kilpailun tai tapahtuman osallistujiin.

Vaikka kilpailu tai muu urheilutapahtuma jaettaisiin useammalle päivälle, se ei automaattisesti muuta tapahtuman luonnetta, jos tapahtuma muuten sisältää yleisötilaisuuden tunnusmerkkejä. Tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi tapahtuman vuoksi tehtävät erilliset liikenne- ja turvajärjestelyt sekä ruoan tai juoman tarjoaminen tai myyminen tapahtumassa.

Yleisötilaisuuden tunnusmerkit eivät kuitenkaan lähtökohtaisesti täyty, jos osallistujille ainoastaan tarjotaan mahdollisuus itselle sopivana ajankohtana esimerkiksi juosta, hiihtää tai suunnistaa omaan tahtiin tietyllä alueella ilman erityisiä järjestelyjä ja tapahtuman markkinointia.

Yleisötilaisuuksia eivät ole lajiliittojen alaiset viralliset ottelut ja kilpailut, joihin osallistuminen edellyttää lähtökohtaisesti urheilijalisenssiä. Edellytyksenä on myös, ettei paikalla ole yleisöä.

Harjoitusottelut eivät myöskään ole yleisötilaisuuksia, jos niissä ei ole yleisöä.

Mikäli kyseessä on yleisötilaisuudeksi katsottava tapahtuma, aluehallintoviraston päätöksiä kokoontumisrajoituksista täytyy noudattaa. Aluehallintoviraston kokoontumisrajoituspäätökset löytyvät täältä: https://avi.fi/yleistiedoksiannot . Tilaisuuden järjestäjän on huolehdittava, että tilaisuudessa noudatetaan aluehallintoviraston määräyksiä yleisömäärästä ja että se ei ylitä sallittua määrää missään vaiheessa.

Aluehallintoviraston määräysten mukaan kaikissa yleisötilaisuuksissa tulee noudattaa OKM:n ja THL:n antamaa ohjetta turvaetäisyyksistä ja hygieniakäytännöistä. Tätä suositellaan vahvasti kaikkien muidenkin tilaisuuksien osalta. Tällä hetkellä suositeltavaa on välttää kaikkia fyysisiä kokoontumisia, joita ei ole pakko järjestää.

THL:n ja OKM:n ohje turvaetäisyyksistä ja hygieniakäytännöistäAvautuu uudessa välilehdessä, Avautuu uudessa välilehdessä (pdf, minedu.fi, päivitetty 11.2.2021).

Keskeisiä THL:n ja OKM:n ohjeen huomioita:

Tapahtumaan ei saa tulla, jos on lieviäkään sairastumiseen viittaavia oireita
Osallistujien tai seurueiden välille on lähikontaktien välttämiseksi turvattava mahdollisuus vähintään 2 metrin turvavälien ylläpitämiseen.
Tapahtumajärjestäjällä on velvollisuus seurata alueellista epidemiatilannetta ja suositella kasvomaskien käyttöä THL:n maskisuosituksen mukaisesti, jos tilaisuudessa ei ole mahdollista välttää lähikontakteja koko tilaisuuden ajan.
Tilanteissa, joissa saattaa syntyä jonoja, ihmisiä pitää muistuttaa ja auttaa turvavälien pitämisessä.
Järjestäjän pitää ohjeistaa osallistujia turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta sekä tarjota mahdollisuus käsien puhdistamiseen.

Tapahtuman järjestäjä vastaa siitä, miten ohjetta käytännössä sovelletaan tapahtuman järjestelyihin. Järjestäjän voi olla syytä eriyttää toimintaa jakamalla yleisöä ja palveluja erillisille alueille, jotta tilaisuudessa tosiasiassa voidaan noudattaa THL:n ja OKM:n ohjeistusta. Järjestäjä vastaa siitä, että tapahtuma järjestetään osallistujille turvallisella tavalla.

Aluehallintovirastot eivät anna arvioita tai hyväksyntää yksittäisten toimijoiden suunnitelmille Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön laatimien turvallisuus- ja hygieniaohjeiden soveltamisesta. Toimijan pitää itse arvioida, miten se voi parhaiten soveltaa näitä ohjeita toiminnassaan.

Ohjeiden noudattamisen tarkoituksena on varmistaa osallistujien turvallisuus ja estää viruksen leviäminen. Tarvittaessa neuvoja yleisten ohjeiden paikalliseen soveltamiseen voi kysyä kunnan tartuntataudeista vastaavalta lääkäriltä.

On huomattava, että yleisötilaisuuden järjestäminen voi edellyttää viranomaislupia, ja niistä täytyy tässäkin tilanteessa huolehtia. Vastuu on tilaisuuden järjestäjällä. Aluehallintovirastot eivät myönnä lupia tapahtumien järjestämiseen.

Tietoa yleisötilaisuuden järjestäjän velvoitteista tehdä viranomaiselle ilmoitus tai hakea viranomaiselta lupia. Tietoa yleisötilaisuuden järjestämisestä poliisin verkkosivuilla

Lisätietoa tapahtumien järjestämisestä löytyy täältä: https://avi.fi/usein-kysyttya-koronaviruksesta

SFL:n ohjeistus kilpailunjärjestäjille, pelaajille ja muuhun seuratoimintaan

SFL:n ohjeistus kilpailunjärjestäjille, pelaajille ja seurojen muuhun toimintaan, voimassa 30.10.2020 alkaen toistaiseksi.