SFL:n kilpailusäännöt ja kurinpito

Suomessa järjestetävissä kilpailuissa noudatetaan PDGA:n sääntökirjaa, jonka uusi suomenkielinen painos on valmistunut kaudelle 2018. Sääntökirjan yhteydessä on myös Kilpailuopas. Kilpailuoppaat ovat maakohtaisia. joten Suomen kilpailuissa noudatetaan suomenkielistä kilpailuopasta. Tältä sivulta löydät vielä eräitä PDGA:n sääntökomiten tulkintoja, jotka tarkentavat kirjoitettujen sääntöjen tulkintaa.

Huom! Sääntökirjan julkaisun jälkeen on tullut joitakin sääntömuutoksia ja tarkennuksia. Ajantasainen lista löytyy aina PDGA:n sivuilta sähköisenä englanninkielisenä versiona.

Lisäksi noudatetaan vuosittain päivittyvän PDGA International Guiden ohjeita ja standardeja sekä alla olevia kansallisia kilpailusääntöjä. Huomaathan, että tähän kirjaan on myös tullut tarkennuksia kauden aikana.

Suomenkielinen sääntö- ja kilpailuopas

Nimi
Frisbeegolfin säännöt ja kilpailuopas (suom.)
 1 tiedosto(a)  146 latausta
Kilpailutoiminta 29.5.2018 Lataa

Ohjeet kilpailun keskeyttämiseen vaarallisen sään vuoksi.

PDGA:n sääntökomitealta haettuja tulkintoja:

28.2.2018 Pelaajaa ei voi varoittaa tai rangaista siitä, että hän ei huomauta sääntörikkeestä, kuten asentovirheestä.
    2.3.2018 Pelaaja voi itse varoittaa tai vahvistaa oman asentovirheensä.
    5.8.2018 Pro’s playing am -säännön ehdoton maksimi on 970. Eli Kilpailuoppaan poikkeus, jossa pelaajan rating nousee yli rajan alle 2 viikon sisällä kilpailusta, ei koske pro-pelaajia.

Tupakointisääntö

Pro-tourilla, amatööritoureilla, SM-kilpailuissa sekä kaikissa SFL:n alaisissa A- ja B-tier -kilpailuissa kaikkien tupakkatuotteiden (tupakka, sikari, piippu, nuuska, purutupakka) ja sähkösavukkeiden sekä vesipiipun käyttö on kierroksen aikana kielletty. Kielto on voimassa 2 min ilmoituksesta aina tuloskortin palautukseen saakka.

Kieltoa rikkovaa rangaistaan säännön 801.04 G mukaan.

Muissa SFL:n alaisissa kilpailuissa suositellaan välttämään tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden ja vastaavien tuotteiden käyttöä pelitilanteessa. Siirtymät, jonotus/odotus eivät ole pelitilanteita. Näissäkin tilanteissa on noudatettava sääntöä 801.04

2017 SUEK:n (vrt. Antidopingtoimikunta) julkaiseman listan mukaisesti nikotiini ei ole kielletty aine. Se on seurannan kohteena oleva piriste, kuten kofeiini. Nikotiinipurukumi, nikotiinilaastari ja nikotiinitabletit luetaan lääketeollisuuden nikotiinikorvaushoitotuotteisiin.

Rating ja pro-/amatööristatus

Pelaaja itse vastaa pelaamisestaan oikeassa luokassa ja oikealla statuksella.

PDGA:n ylläpitämä rating sekä status määrittävät osallistumisoikeuden ja pelaajan on pelattava luokassa, johon tämä rating ja status oikeuttavat.

Kaudella 2018 sallitaan kilpailunjohtajan päätöksellä pro-pelaajan osallistuminen sellaiseen amatööriluokkaan, johon rating oikeuttaa. Katso pros playing am rajat täältä.

Oman ratingin ja statuksen voi varmistaa tarvittaessa frisbeegolfliiton toiminnanjohtajalta.

Statuksen muuttaminen

Pro-pelaajaksi rekisteröityneet pelaajat voivat anoa PDGA Tour managerilta statuksen palauttamista amatööriksi. Käytännössä statuksen palauttaminen voi onnistua aikaisintaa vuoden kuluttua siitä, kun pelaaja on viimeksi vastaanottanut rahapalkinnon. Lisätietoja saa frisbeegolfliiton toiminnanjohtajalta.

Vedonlyönti

Vedonlyönti on kielletty henkilöiltä, jotka osallistuvat vedonlyönnin kohteena olevaan kilpailuun pelaajana tai toimitsijana.

Tietojen toimittaminen TD:lle

Pelaajan tulee toimittaa TD:n ohjeiden mukaisesti, mahdollisimman pian kilpailun päättymisen jälkeen, tarvittavat tiedot palkinnon maksamista varten.

Kilpailun TD:n tulee lähettää PDGA:lle määräajassa kilpailuraportti, jossa vahvistetaan kilpailijoiden palkintosummat. Kilpailuraportin määräajat ovat vuonna 2017

1. A-tier -kilpailussa 1 viikon kuluessa kilpailun päättymisestä
    2. B-tier ja C-tier -kilpailuissa 2 viikon kuluessa kilpailun päättymisestä.

Rahapalkinnosta kieltäytyvän pelaajan tulee ilmoittaa kieltäytymisestään viipymättä, TD:n julkaisemien ohjeiden mukaisesti.

Kurinpito

PDGA Europen toimintaohjeen mukaan Euroopassa järjestettävien kilpailujen kurinpitoprosessi etenee näin:

Kaikissa kansallisten liittojen kilpailuissa tapahtuvat ongelmatilanteet lähetetään aina kansalliselle liitolle, Suomessa SFL:lle. Mikäli raportoidun tapahtuman katsotaan vaativan käsittelyn, se ohjataan tietoineen PDGA Europen kurinpitokomitealle.

EuroTourien, EM-kisojen ja Euroopan Major-tasoisten kisojen tapahtumat raportoidaan suoraan PDGA Europen kurinpitokomitealle. Raportteihin pitää aina liittää täytetty PDGA Disciplinary Action Form.

PDGA Europen kurinpitokomitea käsittelee tapauksen ja lähettää raportin PDGA:lle rangaistussuosituksineen, joka julkaisee viralliset rangaistukset omalla rangaistuslistallaan.

Käsittelyn yksityiskohtaiset vaiheet löytyvät PDGA International Program Guidesta .