Kevään yhteishaku toisen asteen oppilaitoksiin alkoi – haussa mukana urheiluoppilaitokset

Yhteishaku toisen asteen oppilaitoksiin käynnistyi eilen. Hakuaika on 20.2.-19.3.2024.

Kevään yhteishaussa voi hakea toisen asteen urheiluoppilaitoksiin. Toisella asteella urheilun ja opiskelun yhdistämisen perustana Suomessa toimii 15 urheilulukiota ja 16 ammatillista koulutuksen järjestäjää.

Virallisten urheiluoppilaitosten lisäksi joustava urheilun ja opiskelun yhdistäminen on mahdollista urheilupainotteisissa lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa, joita toimii lukuisia ympäri Suomen. Näistä Ähtärin lukiossa on frisbeegolflinja. Eri oppilaitosten tarjoamiin mahdollisuuksiin urheilun ja opiskelun yhteensovittamisesta pääset tutustumaan oppilaitosten omilla nettisivuilla.

Haku urheiluoppilaitoksiin

Urheiluoppilaitokset on tarkoitettu tavoitteellisesti valmentautuville nuorille urheilijoille, jotka tavoittelevat kansainvälistä menestystä tai ammattilaisuutta lajissaan. Urheiluoppilaitoksessa opiskelevan urheilijan on mahdollista harjoitella useita kertoja viikossa ammattimaisessa valmennuksessa ja hyvissä olosuhteissa koulupäivän puitteissa.

Varmista aina hakuohjeet, aikataulu ja mahdollisesti vaadittavat liitteet oppilaitoksen verkkosivuilta tai ota tarvittaessa yhteys oppilaitoksen urheilukoordinaattoriin.

Ammatillisiin urheiluoppilaitoksiin voi hakea myös jatkuvan haun menettelyllä, joka toimii koko lukuvuoden ajan. Jatkuvasta hausta saat tarkemmat ohjeet ammatillisen oppilaitoksen urheilukoordinaattorilta.

Frisbeegolfliitto antaa haussa tarvittavat lausunnot oppilaitoksille suoraan niiden pyynnöstä. SFL:n pisteytyslausunto koostuu kahdesta eri osiosta; kilpailullisten näyttöjen pisteytyksestä sekä urheilijan henkilökohtaisten ominaisuuksien pisteytyksestä. Pisteytyksestä saa lisätietoja täältä: Koululiikunta – Suomen frisbeegolfliitto

Lisätietoa urheiluoppilaitoksiin hakemisesta:

Urheiluoppilaitosten opiskelijavalinnan hakuprosessi ja -kriteerit 2024