Opetus- ja kulttuuriministeriön yleisavustus SFL:lle pieneni hieman

Suomen frisbeegolfliitto sai valtionavustusta 71 900 euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi vuoden 2024 yleisavustuksia liikuntaa edistäville järjestöille yhteensä reilut 40 miljoonaa euroa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on myöntänyt valtakunnallisille ja alueellisille liikuntaa edistäville järjestöille vuoden 2024 valtionavustusta yhteensä 40 581 960 euroa. Liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist myönsi yleisavustuksia yhteensä 115 järjestölle.

OKM:n tiedotteen mukaan hallitusohjelman mukaisista valtionavustusleikkauksista kohdistui liikuntajärjestöjen avustuksiin 3 % suuruiset säästöt, yhteensä 1,27 miljoonaa euroa.

SFL:n yleisavustus pieneni hieman, Palloliitolle lajiliittojen suurin yleisavustus

Yleisavustusta myönnettiin 73 lajiliitolle yhteensä 22,9 miljoonaa euroa. OKM myönsi Suomen frisbeegolfliitolle 71 900 euron yleisavustuksen. Yleisavustus pieneni edellisvuodesta vajaat 3 % vuoden 2023 avustuksen ollessa 74 000 euroa.

– Tämän vuoden avustus oli hieman pienempi kuin viime vuonna. Saimme jo etukäteen tietää, että yleisavustuksia leikataan kaikilta 3% johtuen rahoituksen vähenemisestä. SFL:n avustus pieneni vähän alle sen, joten voimme olla tyytyväisiä. Tämän vuoden jälkeen yleisavustuksille tehdään isompi arviointi ja koska määrärahoja leikataan valtakunnallisesti, on odotettavissa että SFL:n avustuksen määrä tulee putoamaan myös tulevaisuudessa, kommentoi liiton puheenjohtaja Laura Heikkilä.

Suurimmat avustukset lajiliitoista saivat Suomen Palloliitto (yli 2 miljoonaa euroa), Suomen Voimisteluliitto, Suomen Jääkiekkoliitto, Suomen Salibandyliitto, Suomen Urheiluliitto ja Suomen Hiihtoliitto & Ski Sport. Liikunnan palvelujärjestöistä suurimman avustuksen sai Suomen Olympiakomitea (6,4 miljoonaa euroa). Suomen Paralympiakomitealle myönnettiin 2 miljoonaa euroa.

Muiden liikuntaa edistävien järjestöjen osuus avustuksista on 5,5 miljoonaa euroa. Suurimmat avustukset saivat Suomen Työväen Urheiluliitto TUL , Finlands Svenska Idrott ja Suomen Latu.

Liikunnan 15 aluejärjestölle myönnettiin yhteensä 3,9 miljoonaa euroa.

Lue OKM:n tiedote: Liikuntaa edistäville järjestöille avustuksia yli 40 miljoonaa euroa

Myönnetyt avustukset ja lisätietoja liikuntaa edistävien järjestöjen avustuksesta