Uudistettu Ohjaaja 1 -koulutus painottuu lasten ja nuorten ohjaamiseen

SFL on uudistanut Ohjaaja 1 -koulutuksen rakennetta ja painopisteitä. Koulutus keskittyy nyt lasten ja nuorten ohjaamiseen ja koostuu kaikille avoimesta verkkokurssista sekä yhden päivän kenttäosiosta.

SFL on uudistanut Ohjaaja 1 -koulutuksen vastaamaan räjähdysmäisesti kasvavan junioriharrastajamäärän tarpeisiin. Koulutus koostuu kaikille avoimesta Frisbeegolfohjaajan verkkokurssista sekä kenttäosiosta, joka toteutetaan yhden päivän kestävänä lähiopetuksena. Koulutukseen kuuluu myös lähiopetuksen jälkeen suoritettavia kotitehtäviä.

Vuonna 2022 ohjaajakurssit ovat maksuttomia jäsenseurojen jäsenille. Kurssin maksuttomuudesta tai maksullisuudesta jatkossa päätetään myöhemmin.

– Liitto pyrkii vastaamaan koronavuosien aikana kerääntyneeseen koulutustarpeeseen, ja koulutuksen tarjoaminen ilmaiseksi liiton jäsenseuroille nähdään tällä hetkellä tärkeänä, toteaa liiton toiminnanjohtaja Tapani Aulu

SFL:n jäsenseurojen juniorijäsenten määrä kasvoi vuoden 2021 aikana yli 200 %. Junioreita on SFL:n jäsenseuroissa jo reippaasti yli 2500.

– Seurojen ja liiton positiivisena haasteena on pystyä tarjoamaan ohjattua harjoitustoimintaa tuhansille uusille harrastajille, summaa liiton nuoriso- ja koulutuskoordinaattori Leo Piironen.

Kolme laatikkoa, joissa tekstiä: verkko-osio, kenttäosio ja junnufriba.fi

Ohjaaja 1 -koulutuksen rakenne. Kuva: SFL

Kaikille avoin Frisbeegolfohjaajan verkkokurssi

Ohjaaja 1 -koulutukseen osallistuminen alkaa Frisbeegolfohjaajan verkkokurssin suorittamisella. Kurssi on kaikille avoin ja maksuton, ja sen voi suorittaa vaikka ei osallistuisikaan Ohjaaja 1 -koulutukseen. Verkkokurssin suorittaminen kestää noin 1,5 tuntia ja kurssista saa meritiin omalle Suomisport-tilille.

Kurssilla käydään läpi ohjaamisen perusteita, frisbeegolfin ohjaamista sekä heittämisen ohjaamista. Kurssilla tutustutaan myös vastikään julkaistuun junnufriba-fi -sivustoon, joka sisältää materiaalipankin frisbeegolfharjoitusten pitäjille. Kurssille on koottu ohjaamisen tueksi myös joitakin verkkosivuja ja tiedostoja.

Kurssille kirjaudutaan omilla Suomisport-tunnuksilla tai kertakirjautumiskoodilla.

Löydät verkkokurssin täältä: Frisbeegolfliitto: Kirjaudu sivustoon (mmg.fi)

Ote verkkokurssin etusivulta, jossa vasemmalla puolella kuva kävelevistä pelaajista ja oikealla teksti: Moikka! Tervetuloa oppimaan.

Kuva verkkokurssin etusivulta. Kuva: SFL

Kahden päivän lähiopetus vaihtui yhden päivän kenttäosioon

Ohjaaja 1 -koulutus koostui aiemmin kaksi päivää kestävästä lähiopetuksesta. Koulutuksen toteutusta on nyt muutettu niin, että aikaisemman kaksipäiväisen kurssin ensimmäinen osa on siirretty itse opiskeltavaksi verkkoon.

– Kaksi päivää kestävän lähiopetuksen järjestäminen koettiin hieman haasteellisena. Saimme palautetta myös koulutettavilta siitä, että yön yli kestävään lähiopetukseen osallistuminen oli monelle aikataulullisesti hankala toteuttaa, kertaa Piironen.

Kenttäosiossa keskitytään erilaisten harjoitteiden ohjaamiseen. Tekniikkaharjoitteiden läpikäynti on kenttäosuudessa jätetty vähemmälle kuin aiemmassa koulutuksessa, sillä lasten ja nuorten ohjaamisessa olennaisempaa on erilaisten pelien ja harjoitteiden ohjaaminen.

Kenttäosioon osallistumisen edellytyksenä on, että Frisbeegolfohjaajan verkkokurssi on suoritettu.

Tavoitteena kouluttaa 100 uutta ohjaajaa seuroihin

SFL on asettanut tavoitteekseen kouluttaa 100 uutta ohjaajaa kevääseen 2023 mennessä ja saada 2000 lasta ja nuorta mukaan jäsenseurojen ohjattuihin harjoituksiin.

– Tavoitteen saavuttamiseksi liiton junioritoiminnan työryhmä on muuttanut Ohjaaja 1 -koulutuksen erityisesti lasten ja nuorten ohjaamiseen painottuvaksi, toteaa Aulu.

Ohjaajakoulutuksen kenttäosio toteutetaan, kun osallistujia on ilmoittautunut vähintään kuusi. Kenttäosioon ilmoittautuvien tulee olla sitoutuneita toimimaan ohjaajana omassa seurassaan.

– Ohjaajia koulutetaan vain todettuun tarpeeseen, eli seurojen kannattaa selvittää etukäteen käytännön tarpeet ja mahdollisuudet frisbeegolfharjoitusten järjestämiseen, muistuttaa Piironen.

Mistä saan lisätietoja?

Ohjaaja 1 -koulutuksen kenttäosion kouluttajina toimivat aluekouluttajat. Aluekouluttajien koulutuksesta vastaa liitto ja koulutuksesta tiedotetaan tarkemmin hieman myöhemmin.

Jos kaipaat lisätietoja aiheesta ja seurallasi on tarvetta ohjaajakoulutuksille, ota yhteyttä nuoriso- ja koulutuskoordinaattoriin: leo.piironen@frisbeegolfliitto.fi