Vuoden parhaat 2020 valittu

SFL:n hallituksen valinnat vuoden parhaiksi frisbeegolfurheilijoiksi ja -teoiksi.

Vuoden naisurheilija: Eveliina Salonen, Valkeakoski Disc Golf

• FPO, Prodigy Disc Pro Tour 2020 -kokonaiskiertueen voitto, SM-hopea, parifrisbeegolfin SM-kulta

Eveliina Salonen. Kuva: SFL / Tomi Mäkipää

Eveliina Salonen voitti kolme Prodigy Disc Pro Tour -osakilpailua ja samalla kokonaiskilpailun. Eveliina voitti myös Yhdysvalloissa Wacossa maaliskuussa Disc Golf Pro Tourin osakilpailun Waco Annual Charity Openin. Kaudella 2020 Eveliina ansaitsi myös naisten avoimen luokan SM-hopeaa sekä parifrisbeegolfin SM-kultaa yhdessä Henna Blomroosin kanssa.

Vuoden miesurheilija: Niklas Anttila, Vuorelan Veikot

• MPO, SM-kulta, parifrisbeegolfin SM-kulta

Niklas Anttila. Kuva: SFL / Tomi Mäkipää

Niklas Anttila voitti avoimen luokan Suomen mestaruuden Sipoossa sekä parifrisbeegolfin Suomen mestaruuden Laukaassa yhdessä Oskari Vikströmin kanssa. Niklas kirjasi myös kaksi osakilpailuvoitto Prodigy Disc Pro Tourilla ja samalla kokonaiskilpailun kakkossijan. Hopeamitali tarttui mukaan myös joukkuefrisbeegolfin SM-kisoista Lohjalta Vuorelan Veikkojen joukkueessa.

Vuoden juniori: Daniel Davidsson, Tampereen Frisbeeseura

• MJ18, SM-kulta, parifrisbeegolfin SM-kulta

Daniel Davidsson junioreiden SM-kisoissa. Kuva: SFL / Petri Anttiroiko

Daniel Davidsson uusi mestaruutensa alle 19-vuotiaiden luokassa voittamalla Ähtärin junioreiden SM-kisat hurjalla 13 heiton erolla. Kultaa tuli myös Aaro Koskelan kanssa parifrisbeegolfin SM-kisoista MJ18-luokassa. Daniel sijoittui kymmenen parhaan joukkoon avoimen SM-kisoissa kolmatta kertaa peräkkäin. Daniel on myös seura-aktiivina järjestänyt kilpailuja ja junioritoimintaa Tampereen Frisbeeseurassa.

Vuoden läpimurto: Severi Saviniemi, 7k

• MPO, Joukkuefrisbeegolfin SM-kulta, Prodigy Pro Tour 3.

Severi Saviniemi. Kuva: SFL / Toni Laitiala

Severi Saviniemi löi läpi kaudella 2020 pelaamalla useissa videoiduissa kärkikorteissa ja nappaamalla kärkipään sijoituksia useissa kisoissa. Prodigy Pro Tourilla Severi sijoittui kahdesti kakkosksi ja kokonaiskilpailussa kolmanneksi. Avoimen SM-kisoista tuli 6. sija ja joukkuefrisbeegolfin SM-kisoista kultaa Turun 7kn joukkueessa.  Severi nosti ratingiaan yli 20 pistettä ja nousi rating-listalla Suomen sijalta 38 sijalle 8.

Vuoden frisbeegolfteko: Ahvenanmaan frisbeegolfsaarihanke

Åland Disc Golf Island. Kuva: Discmania.net

Ahvenanmaan kunnat promoottori Mats Adamzakin johdolla käynnistivät maailman suurimman frisbeegolfratahankkeen. Projektissa rakennetaan jokaiseen Ahvenanmaan kuntaan oma rata – yhteensä 16 rataa, mikä takaa tiettävästi maailman tiheimmän rataverkoston.

Frisbeegolfradat ovat kiinteä osa Visit Åland -markkinointia, joka tuo laajaa näkyvyyttä lajille myös varsinaisten harrastajien ulkopuolelta. Visit Ålandin sivut radoista.

Vuoden jäsenseura: Oulun Frisbeeseura

Amatöörien SM-kisat. Kuva SFL / Kajsa Wickström

Oulun Frisbeeseura järjesti vuoden 2020 amatöörien SM-kilpailut ja lukuisia muita kisoja sekä ylläpiti ratoja ja tuotti toimintaa paikallisesti yhteistyössä muiden Oulun seudun seurojen kanssa. OFS pyrkii luomaan jäsenilleen ja oululaisille harrastajille hyvät edellytykset harrastaa ja kisailla frisbeegolfissa toteuttamalla toiminnallaan näkyvästi liiton arvoja yhteisöllisyys, yhdenvertaisuus ja vastuullisuus. OFS on jäsenmäärältään SFL:n toiseksi suurin seura.