Usein kysytyt kysymykset – vastauksia pelaajalle (Suomisport, Kisakone, Metrix)

Alle on koottu järjestelmäuudistuksia koskevia usein kysyttyjä kysymyksiä pelaajan näkökulmasta. Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin muu kysymys, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi). Osiota päivitetään ja täydennetään aina uusien kysymysten mukaan.

1. Olen ostamassa seurajäsenyyttä Suomisportista. Mitä teen?
  2. Olen ostamassa SFL-lisenssiä Suomisportista. Mitä teen?
  3. Miten saan ostettua frisbeegolfin Sporttiturva-vakuutuksen?
  4. Miten alaikäiselle ostetaan seurajäsenyys ja lisenssi?
  5. Mitkä maksutavat toimivat Suomisportissa?
  6. Mitä teen, jos haluan vaihtaa edustusseuraani?
  7. Mitkä ovat SFL:n alaiseen kilpailuun osallistumisen edellytyksiä?
  8. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Kisakoneessa?
  9. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Metrixissä?
  10. Syötin Sportti-ID-numeroni Metrixiin. Järjestelmä kuitenkin ilmoittaa minulle:  ”player not found”.
  11. Miksi lisenssini voimassaoloksi on merkitty vain 31.5.2018 saakka?
  12. Miksi lisenssini ja jäsenyyteni eivät ole voimassa Kisakoneessa, vaikka olen ostanut ne Suomisportista?
  13. Miksi en pysty lisäämään Sportti-ID-numeroani Kisakoneeseen?

1. Olen ostamassa seurajäsenyyttä Suomisportista. Mitä teen?

Sinun tulee kirjautua Suomisportiin. Suomisportiin kirjautumiseen et tarvitse erillisiä tunnuksia, vaan kirjautuminen tapahtuu oman sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron avulla. Huom! Seurajäsenyyttä ei voi tällä hetkellä ostaa Suomisport-mobiiliapplikaatiosta, vain selainversiosta.

Kirjautumaan pääset osoitteessa http://www.suomisport.fi

Seurat ovat aloittaneet sopimusten tekemisen Maksuturvan kanssa ja niiden jäsenyysmyynti on alkamassa. Ajantasaisimman tiedon oman seurasi tilanteesta saat suoraan seuraltasi. Kun sopimukset on allekirjoitettu ja jäsenyystuotteet lisätty järjestelmään, voi seurajäsenyyden hankkia.

2. Olen ostamassa SFL-lisenssiä Suomisportista. Mitä teen?

Mikäli seurassasi on jo käynnissä jäsenmyynti, osta ensin seurasi jäsenyys ja sen jälkeen lisenssi (ja halutessasi samassa yhteydessä vakuutuksen) Suomisportista. Nämä tapahtuvat omina ostopolkuinaan.

Mikäli seurasi jäsenmyynti ei ole vielä käynnissä ja sinulla on välitön kiire lisenssin saamiselle, kirjaudu Suomisportiin lisenssin hankkimista varten. Lisenssin pääset ostamaan “Osta lisenssi”-otsikon alta. Lisenssin ostettuasi liitto aktivoi myös PDGA-lisenssisi 0-7 vuorokauden kuluessa. Syötäthän myös PDGA-numerosi Suomisport-profiiliisi lajikohtaisiin lisätietoihin, kun olet saanut PDGA-jäsenyydestä kuittausviestin suoraan PDGA:lta. Muistathan ostaa jälkikäteisesti myös seurasi jäsenyyden.

Jos haluat uuden pelaajan PDGA-kiekon tai PDGA-lehden. Osta se heti lisenssin jälkeen täältä.

Mikäli tarvitset lisenssille nopeutettua käsittelyä, olethan suoraan yhteydessä toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto / 050 596 0310).

3. Miten saan ostettua frisbeegolfin Sporttiturva-vakuutuksen?

Vakuutuksen pystyy ostamaan lisenssin hankkimisen yhteydessä. Jälkikäteen vakuutuksen voi hankkia “Osta lisenssi”-otsikon alta. Hae osiossa frisbeegolfia, jolloin järjestelmä ilmoittaa sinulla olevan jo lajin lisenssin, sekä ehdottaa vakuutuksen ostamista.

4. Miten alaikäiselle ostetaan seurajäsenyys ja lisenssi?

Alaikäisen huoltajan tulee tehdä profiili Suomisportiin ja luoda sitä kautta lapsen profiili, jotta voi ostaa tuotteita lapselle. Profiilin luomiseen menee vain muutamia minuutteja. Myös lisenssin hankinta alaikäiselle hoidetaan tämän profiilin kautta.

5. Mitkä maksutavat toimivat Suomisportissa?

Tällä hetkellä Suomisportin maksutavat ovat verkkomaksu, korttimaksu sekä maksu laskulla ja erissä. Muut uudet maksutavat, kuten liikuntasetelit, tulevat Suomisportiin ajan myötä mukaan.

6. Mitä teen, jos haluan vaihtaa edustusseuraani?

Edustusseura määrittyy lisenssin oston yhteydessä valitun seuran ja tähän seuraan ostetun jäsenmaksun kautta. Eli kun ostat seurajäsenyyden ja tämän jälkeen lisenssin hankinnan yhteydessä ilmoitat saman seuran, muodostuu tästä edustusseurasi.

Mikäli haluat vaihtaa edustusseuraasi, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan.

7. Mitkä ovat SFL:n alaiseen kilpailuun osallistumisen edellytyksiä?

Voimassaoleva kilpailulisenssi on pakollinen viimestään kilpailupäivänä. Sen puuttuminen aiheuttaa hylkäyksen ja mahdollisesti muita sanktioita.

31.5.2018 lisenssi on voimassa pelkällä Suomisportista ostetulla SFL-lisenssillä. 1.6.2018 tämän rinnalle tulee olla hankittuna myös edustusseuran seurajäsenyys.

8. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Kisakoneessa?

29.3.2018 alkaen Kisakone tukee Suomisportista ostettuja lisenssejä.

Vuoden 2017 lisenssillä ilmoittautuminen ei ole enää mahdollista. Kilpailun aikana sinulla on niin ikään oltava voimassa oleva SFL-lisenssi.

Näin tilaat itsellesi vuoden 2018 lisenssin ja saat sen näkyville Kisakoneeseen. Luethan ohjeen huolellisesti loppuun saakka:

1. Tilaa lisenssi Suomisport-järjestelmästä.

2. Tilauksen jälkeen SFL-lisenssisi on voimassa. Liitto syöttää lisenssiin sisältyvän PDGA-jäsenyytesi voimaan tämän jälkeen 5-9 vuorokauden viiveellä (viivetieto päivitetty 6.4.). Mikäli tarvitset jäsenyydelle nopeutetun käsittelyn, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan. Saat syötön jälkeen suoraan vahvistusviestin PDGA:n järjestelmästä.

Mikäli kyseessä on ensimmäinen lisenssisi, käy syöttämässä saamasi PDGA-numero Kisakoneessa omiin tietoihisi.PDGA-jäsenyyteesi on SFL:n järjestelmissä voimassa päivän viiveellä. Pelkällä PDGA-jäsenyydellä voi ilmoittautua kilpailuihin siirtymäajalla 30.4.2018 asti.

3. Lisää PDGA-numerosi myös Suomisport-profiiliisi heti, kun sinulla on PDGA-numero on. Löydät Suomisport-profiilisi lajikohtaisista lisätiedoista paikan numeron lisäämiselle lisenssioston jälkeen.Pääset täyttämään PDGA-numeron (pelkkä numero, ei #-etuliitettä) profiiliisi kirjautumalla Suomisportiin. Omalta etusivultasi löytyy lisenssioston jälkeen kohta ”lajikohtaiset lisätiedot”. Voit täyttää numeron klikkaamalla kohtaa ”PDGA”. Huom! Täyttökohta näkyy vain palvelun selainversiossa.

4. Kun olet lisännyt PDGA-numerosi Suomisportiin, Kisakone pystyy havaitsemaan lisenssisi tämän jälkeen päivän viiveellä. Tämän jälkeen voit lisätä oman Sportti-ID-numerosi Kisakoneen tietoihisi.

Pääset täyttämään Sportti-ID-numerosi Kisakoneeseen siirtymällä omiin tietoihisi —> Muokkaa —> Sportti-ID. Tämän jälkeen myös SFL-lisenssisi on voimassa Kisakoneessa. Suomisport-lisenssit ovat tilapäisesti voimassa 31.5.2018 asti, kunnes seurajäsenyysmyynti on saatu käyntiin, jonka jälkeen lisenssit ovat normaalisti voimassa koko kauden.

9. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Metrixissä?

Olemme korvaamassa kevään mittaan aiemman kilpailunhallintajärjestelmämme Kisakoneen Metrix-järjestelmällä. Ota palvelu haltuun noudattamalla seuraavia askeleita:

1. Luo itsellesi omat Metrix-tunnukset, jos sinulla ei sellaisia vielä ole
    2. Kirjaudu sisään palveluun ja klikkaa oman nimesi alta Asetukset-osioon päivittämään tietosi ajantasaisiksi
    3. Rekisteröidy myös Suomisport-palveluun, jolloin saat palvelusta yksilöllisen Suomisport tunnisteesi eli Sportti-ID:n
    4. Lisää oma Sportti-ID-numerosi, PDGA-numerosi sekä syntymävuotesi Metrixin tietoihisi
    5. Lisää oma PDGA-numerosi Suomisport-profiiliisi heti, kun sinulla sellainen on. Löydät Suomisport-profiilisi lajikohtaisista lisätiedoista paikan numeron lisäämiselle lisenssioston jälkeen. (Näkyy palvelun selainversiossa.)

Huomaathan, että Metrix tunnistaa lisenssisi voimassaolon vain, mikäli kaikki edellä mainitut asiat on kunnossa. Tällä hetkellä lisenssit on määritelty olemaan järjestelmässä voimassa 31.5.2018 saakka Suomisport-siirtymävaiheen takia, kts. lisätietoja alta.

10. Syötin Sportti-ID-numeroni Metrixiin. Järjestelmä kuitenkin ilmoittaa minulle:  ”player not found”.

Tähän ongelmatilanteeseen on kolme yleistä syytä:

1. Metrixistä puuttuu syntymävuosi, PDGA-numero tai Sportti-ID
  2. SuomiSporttiin ei ole lisätty PDGA-numeroa (voi lisätä vasta lisenssin hankinnan jälkeen)
  3. Tiedot eivät ole vielä osaltasi päivittyneet. Suomisportin tiedot päivittyvät SFL:lle kerran päivässä, joten päivityksissä on päivän viive.

Jos kaikki nämä kohdat on tsekattu ja kunnossa, niin ota yhteyttä ylläpitoon.

11. Miksi lisenssini voimassaoloksi on merkitty vain 31.5.2018 saakka?

Lisenssi on voimassa näin alkuun vain pätkän kerrallaan, koska jäsenyysmyyntiä ei ole vielä aloitettu kaikissa seuroissa. Lisenssin voimassaolo on sidottu seurajäsenyyteen, ja aikanaan kun molemmat on kunnossa, niin lisenssi näkyy voimassaolevana koko lisenssikauden.

29.3.2018 alkaen Kisakone tukee Suomisportista ostettuja lisenssejä. Tutustuthan huolellisesti ylempänä artikkelissa olevaan ohjeeseen. Tärkeää on, että olet lisännyt PDGA-numerosi Suomisportiin. Kisakone osaa lukea tämän jälkeen lisenssisi Suomisportista päivän viiveellä, minkä jälkeen voit lisätä Sportti-ID:n profiiliisi.

13. Miksi en pysty lisäämään Sportti-ID-numeroani Kisakoneeseen?