Joukkuemestaruudet Jyväskylään ja Raumalle

Joukkuefrisbeegolfin SM-kisat saatiin päätökseen Jyväskylässä kuvankaunissa syyssäässä. Avoimessa luokassa nähtiin kiivas taistelu kärkisijasta Jyväskylän Liitokiekkoilijden (JyLi) ja Deep in the Forestin (DIF, Kuopio) kesken. Myös sekaluokassa isäntäseura JyLi nousi haastamaan Rauman Frisbeen voittokamppailussa.

JyLi sekä järjesti että kilpaili komeasti. Kuva: Jesse Kyytinen

Kahden kauppa

Deep in the Forest ja Jyväskylän Liitokiekkoilijat ottivat avoimessa luokassa tuntuvan johdon muihin jo henkilökohtaisella tuloskierroksella pistein 249 ja 229. Kivijärven Kivekkäät (KivijKi, 187 pistettä) ja Vuorelan Veikot (VV, Siilinjärvi, 186 pistettä) taistelivat kolmannesta sijasta tasaisesti. Jyväskylän Liitokiekkoilijat ja Deep in the Forest  ottivat toiselta reikäpelikierrokselta täydet 90 pistettä ja vankistivat johtoaan Kivekkäiden ja Veikkojen kärsiessä yhdet reikäpelitappiot.

Sunnuntain avanneella parigolfkierroksella DIF ja JyLi olivat jälleen hyvässä vireessä vankistaen johtoaan. Viimeisellä kierroksella pelattiin joukkueparigolfia ja vaikka Vuorelan Veikot ja Talin Tallaajat (TT) pelasivat paremman viimeisen kierroksen, mestaruus oli kahden kauppa. Rinta rinnan läpi kilpailun pelanneet kärkijoukkueet saalistivat kumpikin 130 pistettä viimeiseltä kierrokselta.

Suomenmestaruus ratkesi Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden eduksi kuuden pisteen turvin yhteispistein 587. Hopealle siis Deep in the Forest ja SM-pronssia nappasi Vuorelan Veikot pistein 464.

Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden kapteeni Simo Töllikkö kommentoi voittoa:

“Tunnelma on luonnollisesti katossa toisen peräkkäisen suomenmestaruuden jälkeen. Pelasimme Deep in the Forestin kanssa uskomattoman jännitysnäytelmän voitosta ja joukkueemme hitsautui hienosti yhteen kisan aikana. Viimeiselle päivälle vaihdoimme hieman pareja, että saisimme vahvuudet tasapainoon.

Deep in the Forestin tarjosi hienon vastuksen ja etenimme koko kisat tasatahtia. Mestaruus oli auki vielä viimeisellä väylällä. Varmasti pelattu par onneksi riitti meille tällä kertaa. Joukkueessamme oli paljon kokemusta ja lisäksi huikeat kisat pelannut nuori lupaus Oskari Vikström. Hänen jatkuvilla hyvillä suorituksillaan oli hyvä vaikutus muidenkin pelaamiseen.”

Raumalaiset osoittivat heti vahvuutensa

Henna Blomroos oli Rauman kantavia voimia. Kuva: Jesse Kyytinen

Sekaluokassa Rauman Frisbee (RF) otti kilpailun haltuun jo ensimmäisellä kierroksella (232 pistettä) karaten 43:n pisteen etumatkalle. Lahden Frisbee Club (LFC) ja Jyväskylän Liitokiekkoilijat kamppailivat toisesta sijasta pisteillä 189 ja 183. Kaikki kärkijoukkueet ottivat täydet 90 pistettä reikäpelikierrokselta ja Rauman Frisbee säilytti asemansa takaa-ajettavana.

Päätöspäivän ensimmäisellä parigolfkierroksella JyLi pelasi huippukierroksen päihittämällä yli 30 pisteellä Rauman ja Lahden joukkueet. Jyväskylä nousi jo 13 pisteen päähän kärkipaikkaa 428:lla pisteellä pitävästä Raumasta.

Viimeisellä kierroksella Rauman Frisbee näytti kuitenkin kaapin paikan muille kuitaten 169 pistettä ja voittamalla SM-kultaa pistein 597. Myös Ähtärin Urheilijat (ÄhtU) pelasi huippukierroksen, mutta jäi niukasti neljännelle sijalle. SM-hopeaa Jyväskylän Liitokiekkoilijoille pistein 545 ja Lahden Frisbee Clubille pronssia pistesaaliin 509 turvin.

Viime vuoden suomenmestarit Jyväskylän Liitokiekkoilijat (JyLi) ja Rauman Frisbee (RF) onnistuivat näin ollen Jyväskylässä uusimaan SM-kultansa.

Tulokset:

Avoin luokka: