Suomeen MM-hopeaa!

Suomen maajoukkue on voittanut Ison-Britannian Colchesterissa pelatuissa frisbeegolfin joukkue-MM-kilpailuissa hopeaa. Kansainvälisen liitokiekkoliiton World Flying Disc Federationin (WFDF) MM-kilpailuihin toiseksi sijoitettuna lähtenyt Suomen joukkue heitti upeat kisat.

Sekajoukkuein käydyssä kilpailussa ennakkosuosikit vahvoja

Kuusihenkisin joukkuein pelatuissa MM-kilpailuissa maiden kokoonpanot koostuivat miehistä, naisista, junioreista ja ikäluokkapelaajista. Ennakoissa mitalitaistoon odotettiin ennen kaikkea ykkössijoitettua Kanadaa sekä haastajina Suomen, Uuden-Seelannin ja Viron joukkueita. Myös isäntämaa Iso-Britanniaa ennakoitiin vahvaksi.

Kaikki joukkueet kohtasivat MM-turnauksen alkusarjassa toisensa kertaalleen 9-väyläisessä reikäpelissä. Jokaisessa kohtaamisessa pelattiin kaksi yksilöottelua ja kaksi paripeliä ja jokaisen voitosta sai 2 pistettä. Yhdessä ottelussa jaossa oli siis 8 pistettä ja koko alkusarjassa oli mahdollista kerätä 72 pistettä.

Suomi nousi tasaisen laadukkaalla pelillä tuloslistan kärkeen ennen pudotuspelejä ja voitti alkusarjan 51 pisteellä ja pääsi ensimmäisenä valitsemaan pudotuspelivastustajan sijoille 5-8 sijoittuneista. Vaikka alkusarjan otteluissa koettiin runsaasti yllätyksiä, kuten herkässä reikäpelissä aina käy, olivat lopulta pistetaulukon kärjessä ennakkosuosikit: Suomi, toisena Viro, kolmantena Kanada ja neljäntenä Uusi-Seelanti.

Anne Kettunen pelasi muun joukkueen tavoin hienot kisat. Kuva: WTDGC

Vastustaja kerrallaan kumoon kohti finaalia

Pudotuspelien ensimmäiselle kierrokselle Suomi valitsi vastustajakseen Tsekin, Viro Ison-Britannian, Kanada USA:n ja viimeisessä puolivälierässä kohtasivat Uusi-Seelanti ja Ranska. Puolivälieristä muodostui todellisia trillereitä, jotka viimeistä lukuun ottamatta kaikki ratkesivat yhden tai kahden reiän erolla. Viron ja Iso-Britannian tulos selvisi vasta viimeisen väylän viimeisellä putilla. Suomi eteni jatkoon voittamalla Tsekin tiukan väännön jälkeen 6-2.

Semifinaalissa vastustajaksi valittiin Uusi-Seelanti, jonka Suomi oli voittanut alkusarjassa pistein 7-1 melko suvereenilla pelillä. Välierä oli huomattavasti tiukempi kun vastustajat olivat selvästi laittaneet parhaimmat pelihousunsa jalkaan ja laittoivat kaiken peliin. Lopulta kolme neljästä ottelusta kääntyi Suomelle ja paikka finaaliin aukesi.

Finaalivastustajaksi selviytyi Kanada, joka pudotti ensin puolivälierissä edellisen mestarin USA:n ja myöhemmin tiukassa  välierässä vahvasti pelanneen Viron.

Kapteeni Aulu riisui kengät puolivälierämatsin jälkeen – kilometrejä kertyi yli 15 päivässä. Hymy oli silti Parviaisella ja Aululla herkässä.

Voittaja ratkesi maalierolla

Suomen ja Kanadan välinen finaali oli äärimmäisen tasaväkinen. Kanadan kokenut ja kovatasoinen joukkue ei antanut tuumaakaan periksi, vaan pelasivat omien sanojensa mukaan elämänsä peliä joka ottelussa. Myös suomalaiset keräsivät finaaliin parhaan pelivireen ja pistivät ennakkosuosikit tiukille. Jokaista matsia jännitettiin loppuun asti eikä eroa meinattu saada mitenkään.

Finaalin päättyessä pisteet olivat jakautuneet  tasan 4-4 ja voittaja ratkesi vasta ”maalierolla”, eli parigolfin voittopisteiden vertailussa. Kanada nappasi kaksi väylävoittoa enemmän parigolfeissa, joten kulta karkasi äärimmäisen niukasti Kanadaan.

Junioripelaaja Mikael Hakala kisojen tähti

Mikael Hakala. Kuva: SFL / Marco Hyvärinen

Erinomaisesti esiintyneen yhtenäisen joukkueemme suurimmaksi onnistujaksi pitää nostaa turkulainen junioripelaaja Mikael Hakala, joka ei kärsinyt yhtään tappiota kisojen aikana. Hakalan sarakkeesta löytyy 10 voittoa ja kaksi tasapeliä. Vuoden 2016 alle 16-vuotiaiden junioreiden MM-hopeamitalisti oli koko kisojen pistepörssin ykkönen.

Kaikki muutkin suomalaiset olivat vertailussa korkealla, koska kaikki keräsivät vähintään puolet mahdollisista pisteistä.

Vasta toista kertaa järjestetty joukkue-MM-kilpailu on hyvää vauhtia lunastamassa paikkansa arvokisojen korkeimmassa kategoriassa. Kilpailujen uniikki formaatti korosti hienosti joukkuepelaamista ja kaikkien pelaajien onnistumista tasapuolisesti. Jokainen pelaaja pelasi sekä yksin että jokaisen toisen pelaajan kanssa parina ja parigolfissa käytettiin eri kierroksilla eri pelimuotoja.

Joukkueen pelaajat aloittivat joka kierroksella peräkkäisiltä väyliltä joten kierrosten aikana ja niiden välissä pysyttiin tiiviinä porukkana ja juonittiin pelistrategioita. ”Suomen joukkue oli tiivis ja tsemppasi toisensa kauden parhaalle tasolle ja kaikki näyttivät parasta osaamistaan. Edes 12 kierroksen valtava kuormitus ei näkynyt, vaan finaalikierroksellakin saatiin kaikki irti. Äärimmäisen niukka finaalitappio otti ensin koville, mutta kyllä se palkintojenjaon jälkeen alkoi helpottaa. Tämä oli kuitenkin Suomen kautta aikain ensimmäinen joukkue-MM-mitali, ja ensi kerralla sitten otetaan kultaa.” totesi Suomen joukkueen kapteeni Tapani Aulu kisojen jälkeen.

Suomen joukkueessa kilpailivat:

Tapani Aulu (kapteeni), Kankaanpään Tomoottajat

Mikael Hakala, Frisbeegolfseura 7k Turku

Anne Kettunen, Tampereen Frisbeeseura

Juho Parviainen, Oulun Frisbeeseura

Ari Penttala, Nummelan Frisbeeseura

Kari Vesala, Talin Tallaajat Helsinki

Suomen joukkue (vasemmalta lukien): Anne Kettunen, Kari Vesala, Juho Parviainen, Mikael Hakala, Ari Penttala, Tapani Aulu (c).

Mukana tukemassa Suomen joukkuetta 2017 kisoihin olivat Noname sekä Powergrip. Kiitos yhteistyöstä!