USDGC:n finaalikierros peruttu – Koling voittoon

United States Disc Golf Championship – tuttavallisemmin USDGC – on saatu päätökseen ennen suunniteltua päätöskierrosta.

Olosuhteet Winthropin yliopiston alueella Etelä-Carolinassa kehittyivät suuntaan, joka painosti järjestäjiä tekemään kovan päätöksen jättää neljäs kierros pelaamatta turvallisuustekijöiden nojalla. Ensin sunnuntaille siirrettäväksi ilmoitettu päätöskierros päätettiin lopulta perua kokonaisuudessaan.

Perjantain kierroksella vakuuttavasti kilpailun kärkeen noussut Jeremy Koling (USA) julistettiin voittajaksi kolmen kierroksen tulosten perusteella. Koling voitti samalla Disc Golf Tourin 10.000 dollarin pääpalkinnon.

Jeremy Koling (oik) nousi kolmannen kierroksen myötä kärkeen ja samalla voittoon.

Koling (oik) nousi kolmannen kierroksen myötä kärkeen ja lopulta myös voittoon. Kuva: Eino Ansio / DGWT

Ratkaisevaksi nousseella kolmannella kierroksella Koling heitti koko joukon parhaan kierrostuloksen, 60 heittoa (-6) ja nousi kakkossijalta kirkkaimmalle korokkeelle. Kärjessä kierrokselle lähtenyt Eagle McMahon (USA) sortui ratkaiseviin virheisiin kierroksen loppuosalla ja putosi kokonaistilanteessa lopulta jaetulle neljännelle sijalle.

Kilpailun toiseksi pelasi USA:n Nikko Locastro ja kolmanneksi maanmies Ricky Wysocki. Wysockin kädestä nähtiin myös hieno hole-in-one väylällä 17, jonka SpinTV taltioi:

Wysocki ei kuitenkaan ollut ensimmäinen hole-in-onen heittäjä kyseisellä väylällä. Pari tuntia aiemmin kierrokselleen lähtenyt NFS:n Ilari Tuoma sivalsi tavaramerkkinsä, tarkan kämmendraivin, avausheittopaikalta koriin. Tuoma paljasti hankkineensa käyttämänsä kiekon ainoastaan kyseistä väylää varten.

Tuoman kämmen osui perjantaina väylällä 17 hole-in-onen arvoisesti. Kuva: Eino Ansio / DQWT

Tuoman kämmen osui perjantaina väylällä 17 hole-in-onen arvoisesti. Kuva: Eino Ansio / DGWT

Wysockin takana maanmiehet McMahon ja Michael Johansen jakavat neljännen sijan ja kuudes on niin ikään isäntämaan Paul Ulibarri. Paras eurooppalainen löytyy sijalta 7: Nummelan Frisbeeseuran Teemu Nissinen pelasi kolmannen kierroksen tulokseen 64 heittoa (-2) ja teki komean nousun sijalta 13.

Teemu Nissisen saavuttama 7. sija on yksi parhaista suomalaissijoituksista USDGC:ssä. Kuva: Eino Ansio / DGWT

Nissisen saavuttama 7. sija on yksi historian parhaista suomalaissijoituksista USDGC:ssä. Kuva: Eino Ansio / DGWT

20 parhaan joukkoon suomalaisista kilpailivat lisäksi perjantaina alavireisesti kierroksensa päättäneet TT:n Jalle Stoor (sija 13.) ja LDG:n Pasi Koivu (sija 16.).

Olosuhteet vaihtelivat jo perjantain kolmannen kierroksen aikana melkoisesti. Kärkiryhmät pelasivat valtaosan kierroksestaan huomattavasti aamuryhmäläisiä paremmassa kelissä, mikä osaltaan selittää vielä aiempia kierroksia suuremman hajonnan tuloksissa. Lauantaina hurrikaani Matthewin vaikutus näkyi aamusta alkaen voimakkaan puuskaisena tuulena ja sateena, joka sai Winthropin kampusalueen paikoin tulvimaan.

Hurrikaani Matthew:n jäänteet ja vaikutus nipisti USDGC:n tänä vuonna kolmen kierroksen kilpailuksi. Kuva perjantain kierrokselta / Eino Ansio, DGWT

Hurrikaani Matthew:n vaikutus nipisti USDGC:n tänä vuonna kolmen kierroksen kilpailuksi. Kuva perjantain kierrokselta: Eino Ansio / DGWT

Maailman kärkipelaajat vetävät seuraavaksi pari kuukautta henkeä ennen uuden kauden alkua. Kotimaassa jäsenseurojen aktiivit kokoontuvat ensi viikonloppuna SFL:n Liitopäiville suunnittelemaan tulevaa ja laatimaan liiton ja seurojen toiminnalle kehyksiä.

Liitopäivien jälkeen, 16.10. sunnuntaina järjestettävässä SFL syyskokouksessa valitaan lisäksi liiton uusi puheenjohtaja ja jäsenet erovuoroisten hallituslaisten tilalle.