Yllätysnimi Honkanen kärjessä avauspäivän jälkeen SM-kisoissa

Villi kortti taskussa kisan keulille - Rene Honkanen

Villi kortti taskussa kisan keulille – Rene Honkanen

Järvenpään frisbeegolf ry:tä edustava Rene Honkanen johtaa yllätyksellisesti frisbeegolfin SM-kilpailuja ensimmäisen kierroksen jälkeen Lahden Mukkulassa. Villillä kortilla kisaan mukaan päässyt Honkanen pelasi avauskierroksen Mukkulan par 61 -radalla tulokseen 56 (-5).

Peräänsä avoimen luokan yllätyskärkinimi saa liudan kovan luokan haastajia, kun jaetulla toisella sijalla väijyvät heiton päässä Pasi Koivu (Lords of Disc Golf), Janne Hirsimäki (Nummelan Frisbeeseura) ja Lasse Keränen (Oulun frisbeeseura).

Avauskierroksen tuloksille tyypillisesti tilanne on vielä äärimmäisen tiukka. Esimerkiksi 20 pelaajan kärki mahtuu neljän heiton sisään toisistaan. Kilpailussa pelataan neljä kierrosta.

Pitkässä kilpailussa arvaamattomassa tuulessa haastavalla radalla ehtii vielä tapahtua. Näin ollen esimerkiksi Seppo Pajua (61, par) tai Juho Parviaistakaan (64, +3) ei vielä voida unohtaa voittokamppailusta.

SM-kilpailut, Lahti, avoin luokka, kierros 1/4:
1. Rene Honkanen 56 (-5)
2. Janne Hirsimäki 57 (-4)
2. Lasse Keränen 57 (-4)
2. Pasi Koivu 57 (-4)
5. Teemu Nissinen 58 (-3)
5. Ilari Tuoma 58 (-3)
5. Ville Ahokas 58 (-3)

Hirsimäki haluaa kultaa

Toisena ensimmäisen kierroksen jälkeen oleva Janne Hirsimäki oli tyytyväinen avauspäiväänsä. Tavoittena on vain ja ainoastaan sija numero yksi.

– Heitto tuntui kaiken kaikkiaan sujuvalta. Hyvin stressivapaata peliä. Käytännössä olin aina nostolla, birdie tai par. Paikkasin pitkällä putilla, jos en ollut. Pääsin heti heittorytmiin käsiksi, joten oli helpon tuntuista pelata. Hyvä ensimmäinen kierros. Eipä tässä kisassa ole kuin yksi tavoite, kulta.

Muutama virhe kierrokselle osui, mutta ne hyvästä itseanalyysistään tunnettu Hirsimäki käsitteli nopeasti. Osasyy oli pyörivän tuulen aiheuttamat pienet virhearviot ja välillä myös huono tuuri.

Janne Hirsimäki (oik.) ja muut lähtevät jahtaamaan yllätyskärkinimeä.

– Pieniä virheitä kullakin huonolla väylällä. 2. väylällä vaihdoin pelikirjaheittoni kämmeneksi (kirjassa backhand) tuulen vuoksi ja kompensoin liikaa tuulta. 15. väylällä olin vain metrin OB:n puolella avauksellani, tuuli lähtikin kuljettamaan kiekkoa. Mukkulassa tuuli pyörii jatkuvasti, joten on kyettävä lukemaan tuulet pikaisesti oikein. Samoin kävi väylällä 18. tyyni vaihtui kiekon lennon aikana vastatuuleksi, joka kuljetti kiekon oikealle OB:lle. Pieniä työtapaturmia, joita aina tulee. Ei siis hätää.

Mukkulan SM-tunnelmalle Hirsimäki antaa tunnustusta. Rata ja järjestelyt keräävät kiitosta ja terveiset menevät niin taustajoukoille kuin lajia seuraavalle kansallekin.

– Rata on hyvässä kunnossa, puitteet muutenkin loistavat. Järjestäjiä on riittävästi ja kauppa-alue pursuu myytävää, herkullisen näköistä tavaraa. Alue on yleisön kannalta suunniteltu mahtavasti palvelemaan suurtakin yleisöä, kiitos oivasti sijoiteltujen yleisöalueiden. Kannattaa ehdottomasti tulla paikan päälle seuraamaan ratkaisun hetkiä viikonloppuna. Terveisiä kotiin!

Blomroos metsästää tuplaa

Naisten luokassa hallitseva mestari, vasta 15-vuotias Henna Blomroos johtaa myös tänä vuonna kilpailua avauskierroksen jälkeen. Rauman Frisbee ry:tä edustava Blomroos pelasi ensimmäisen kierroksen 68 heitolla (+7).

Toisena on vain heiton päässä helsinkiläisen Vikingsin Jenni Anttila. Kokenut SM-kävijä ja moninkertainen mitalisti Porin Mustavariksen Anna Elo on kolmantena, kaksi heittoa kärjestä.

Seniorit-40 -luokan ykkösenä on Marko Rauha yhden heiton erolla ennen Ville Piippoa. Seniorit-50:ssa kärkisija on jaettu Ville Kotamäen ja Kari Vesalan kesken. Nina Kiminki johtaa luokkaa Naiset-40.

Tulokset