DISCKids Project – Erasmus+ Sport -hanke

Erasmus+ -ohjelman urheilualan toimilla pyritään lisäämään urheilu- ja liikuntaharrastusta ja vapaaehtoistoimintaa.
Niiden avulla pyritään löytämään ratkaisuja yhteiskunnallisiin ja urheiluun liittyviin haasteisiin.

Suomi, Saksa ja Latvia ovat käynnistäneet EU-rahoitteisen Erasmus+ Sport kumppanuushankkeen. Vuoteen 2025 kestävässä DISCKids-hankkeessa tavoitteena on kehittää ohjattua frisbeegolftoimintaa ja edistää sitä kautta lasten liikunnallista elämäntapaa. DISCKids-hankkeessa tuotetaan frisbeegolfseuroille työkaluja lasten ohjaamiseen, kuten ohjaajaverkkokoulutuksia, valmiita harjoitteita sekä esittelymateriaaleja ohjatusta harjoittelusta ja sen hyödyistä.

Kotimaisina toimijoina projektissa ovat mukana Suomen frisbeegolfliitto ja Jyväskylän liitokiekkoilijat, jotka ovat tehneet juniorifrisbeegolfissa jo pitkään tiivistä yhteistyötä.

JyLi on ollut Suomessa edelläkävijänä junioritoiminnan kehittäjänä, ja on mahtavaa, että voimme jatkaa yhteistyötä nyt myös Euroopan tasolla, kertoo liiton toiminnanjohtaja Tapani Aulu.

Tämä rahoitus on tunnustusta sille tärkeälle työlle, jota liitossa on tehty nuorten frisbeegolftoiminnan eteen. Nykyään yhä useampi seura on kiinnostunut järjestämään harjoituksia ja kisoja junioreille, Aulu jatkaa.

Yksi hankkeen päätavoitteista on korostaa frisbeegolfin saavutettavaa ja inklusiivista luonnetta: laji on erittäin helppo aloittaa ja soveltuu kaikenikäisille. Tämä on huomattu myös Jyväskylässä:

Seuran harjoituksissa käy todella monenlaisia ja monentasoisia lapsia ja nuoria. On mahtavaa, että voimme tarjota mielekkään harrastuksen, josta toivon mukaan syntyy elinikäinen kipinä liikkumiseen, kertoo JyLin juniorivastaava Jouni Kallio.

DiscKids-hanke tulee tukemaan seuroja eri puolilla Eurooppaa tuottamalla ohjaajille koulutusmateriaalia sekä jakamalla parhaita käytänteitä. Lisäksi hankemaiden seuroille lahjoitetaan kiekkoja ja muita välineitä harjoituskäyttöön.

DiscKids on saanut EU:n Erasmus+ Sport -tukea.

Lisätietoja toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi ja hankkeen omissa kanavissa: