Ajankohtaista kilpailunjärjestäjille

Sanktiointi auki talvikauden kisoille

Tammi-maaliskuussa 2024 järjestettävien kilpailuiden hakemuksia voi nyt lähettää liitolle. SFL huolehtii kilpailuiden sanktioimisesta PDGA:lle.

Kaikkien SFL:n alaisten kilpailujen TD:llä sekä apu-TD:llä on oltava hyväksytysti suoritettuna ja voimassa PDGA:n virallinen toimitsijakoe. TD:n ja apu-TD:n tulee huolehtia siitä, että toimitsijakoe on voimassa kilpailun hakuhetkellä sekä kilpailun aikana.

Kilpailujen TD:llä ja apu-TD:llä tulee olla myös voimassaoleva PDGA-jäsenyys sekä SFL:n jäsenseuran jäsenyys.

Ohjeet kilpailuhakemuksen tekemiseen löytyvät liiton sivuilta: Kilpailun haku ja järjestäminen

Kilpailunjärjestäjän lisenssi vuodelle 2024 haettavissa

SFL on avannut haun kilpailunjärjestäjän lisenssille 2024. Hakulomaketta on päivitetty ja lisenssinhaltijan velvollisuuksiin on lisätty muun muassa sitoutuminen liiton antidopingohjelmaan ja kilpailumanipulaation torjunnan ohjelmaan sekä syyskokouksessa 2023 päätettyjen SFL:n kilpailujen käsittelykulujen maksaminen. Lisenssin hinta on myös päivitetty syyskokouksen päätöksen mukaisesti 400 euroon/kalenterivuosi.

Hakulomake löytyy suomeksi ja englanniksi Kilpailun haku ja järjestäminen -sivulta kohdasta Oikeus kilpailuiden järjestämiseen.

Liitolta ohjeistus kilpailun siirtämiseen tai perumiseen liittyen

Kilpailun haku ja järjestäminen -sivua on päivitetty kilpailun mahdolliseen siirtämiseen tai perumiseen liittyvällä ohjeistuksella:

Kilpailunjohtaja voi joutua siirtämään tai perumaan kilpailun kokonaan pakottavien syiden takia. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi myrskytuhot, muut äärimmäiset sääolot , viranomaismääräykset (esim. koronaviruspandemia tai sotaharjoitukset), radan omistajan kielto (esim. golfkentän jäätyminen) tai muu syy miksi rataa ei voi saada käyttöön.

Huom. osallistujamäärän vähyys ei pääsääntöisesti ole syy perua kisaa. Vuosittain järjestetään useita kisoja, joissa osallistujia on 10 tai vähemmän.

Mikäli kilpailu on pakko siirtää tai perua (koskee myös PDGA-liigojen osakilpailuja), tulee kilpailunjohtajan ottaa viipymättä yhteys liiton järjestösihteeriin sihteeri@frisbeegolfliitto.fi. Hänen kauttaan tehdään siirto/peruutus PDGA:lle ja hän ohjeistaa miten tulee toimia missäkin tapauksessa, etenkin mikäli siirtämisen tai peruttamisen syyt ovat ei-pakottavia. Tämän jälkeen kilpailunjohtajan tulee tiedottaa muutoksesta kilpailijoita Metrixissä.

Mikäli kilpailuun on jo ilmoittauduttu ja kilpailu joudutaan siirtämään tai perumaan, noudatetaan osallistumismaksujen palauttamisen suhteen Kilpailuoppaan kohtia 1.03. J ja K.

Kilpailujen käsittelykulumaksut 1.1.2024 alkaen

Kertauksena vielä syyskokouksen päätös uuden rahoitusmuodon eli kilpailuiden sanktiointi- ja käsittelykulumaksun käyttöön ottaminen. Syyskokous päätti, että vuonna 2024 kilpailuiden osallistumismaksun päälle lisätään seuraava käsittelykulu per osallistuja: L-tier 0,5 euroa, C-tier 2 euroa, B-tier 3 euroa, A-tier 4 euroa. Sanktiointi- ja käsittelykulumaksua ei peritä kuitenkaan ainoastaan naisille ja/tai junioreille suunnatuista kilpailuista.

Pelaajat maksavat käsittelykulun osallistumismaksunsa yhteydessä ja liitto laskuttaa sen kilpailunjärjestäjältä samassa yhteydessä kuin PDGA:lle eteenpäin menevän sanktiointimaksun. Käsittelykulumaksulla on tarkoitus kattaa liiton alaisen kilpailutoiminnan päivittäisrutiineista, koordinoinnista ja kehittämisestä koituvia kuluja sekä kilpailunhallintajärjestelmän kulut.

Esimerkiksi 20 euroa maksavaan C-tierin kilpailuun osallistuminen maksaa pelaajalle 1.1.2024 alkaen 22 euroa, sisältäen 20 euron osallistumismaksun ja 2 euron käsittelykulun. SFL suosittelee, että kilpailunjärjestäjä kirjoittaa Metrixissä auki kilpailun osallistumismaksuinfossa kilpailun osallistumismaksun ja liitolle menevän käsittelykulumaksun hinnat.