Kohti lajin kärkeä akatemian opeilla – kokemuksia SFL:n akatemiatoiminnasta

Suomen frisbeegolfliiton akatemiatoiminnan neljäs kausi starttaa pian Varalan Urheiluopistolla Tampereella. Akatemiaan haetaan parhaillaan potentiaalisia ja motivoituneita toisen asteen opiskelijoita.

Kuluneella kilpailukaudella menestyksekkäästi pelanneet Onni Arminen, Elias Luukkonen ja Onni Ruusunen ovat kehittäneet pelaamistaan ja harjoitteluaan Suomen frisbeegolfliiton akatemiassa. Junioreiden EM-mitalikolmikko suuntaa tulevalla kaudella uusiin haasteisiin, akatemiasta saatuja oppeja hyödyntäen.

Kotimaisen kärkikiertueen podiumpaikan Kuopion osakilpailussa tällä kaudella saavuttanut Sonja Laine sai tilaisuuden osallistua viime keväänä yhdelle akatemialeirille ja yhdistää tällä hetkellä korkea-asteen opiskelut yliopiston urheiluakatemiassa tapahtuvaan huippu-urheiluvalmentautumiseen.

Ammattitaitoinen valmennus ja pelikaverit akatemian parasta antia

SFL:n akatemialeireillä osallistutaan sekä luennoille että erilaisiin aktiviteetteihin, joiden tarkoituksena on valmentaa pelaajia niin lajissa, fysiikassa kuin mentaalipuolella. Kuluneella leirikaudella panostettiin erityisesti fysiikkaharjoitteluun ja siihen tutustumiseen.

Vastikään 17 vuoden iän saavuttanut, Harjavallasta kotoisin oleva, Ruusunen kuuli ensimmäistä kertaa akatemiatoiminnasta kaveriltaan ja sosiaalisen median kautta. Ruususen ymmärrys fysiikka- ja oheisharjoittelun olennaisuudesta parani huomattavasti akatemian aikana. Akatemiakauden suurin anti liittyi Ruususella fysiikkaharjoittelun lisäksi lajitekniikan harjoitteluun. Pelikavereiden näkeminen oli myös tärkeää.

– Tykkäsin siitä, kun pääsi pelikavereiden kanssa kokoontumaan kaikki samaan paikkaan. Talvella ei luultavasti muuten tulisi nähtyä lainkaan, Ruusunen toteaa.

Onni Ruusunen heittämässä Pro Tourin Tampereen osakilpailussa syyskuussa 2023. Kuva: SFL/Tommi Anttila.

Akatemiassa viime kauden mukana ollut, 18-vuotias tamperelainen Arminen kertoo saaneensa akatemiasta laajasti vinkkejä etenkin fysiikka- ja lajipuolelle.

– Suurin hyöty akatemian toiminnasta minulle oli ammattitaitoisen valmennuksen tuomat näkökulmat oman pelin kehittämiseen. Sain siis hyviä vinkkejä ja oppeja niin Leo Piiroselta kuin Joonas Merelältä akatemian leireiltä, kertoo Arminen.

Jyväskylästä kotoisin oleva Laine korostaa Armisen tapaan ammattitaitoisen valmennuksen merkitystä treenaamisessa, oli sitten kyse harjoitusten suunnittelemisesta, ajoittamisesta tai sisällöstä.

Akatemiatoiminnassa alusta lähtien mukana ollut 18-vuotias Luukkonen Espoosta nostaa muiden nuorten pelaajien kanssa yhdessä olemisen akatemian antoisimmaksi osa-alueeksi. Arjesta irrottautuminen ja muiden pelaajien kanssa kisailu on ollut mukavaa.

Sonja Laine puttaamassa Pro Tourin Kuopion osakilpailussa elokuussa 2023. Kuva: SFL/Janne Mönkkönen.

Haastavimmaksi akatemiatoiminnan osa-alueeksi nuoret miehet nostavat tekniikkavinkkien omaksumisen ja toisaalta avoimen keskustelukulttuurin luomisen ryhmässä. Akatemiaan osallistumiseen voi liittyä myös etukäteen jännitystä, ja velvoitteet saattavat tuntua välillä haastavilta.

– Ainoana naisena leirille lähteminen vieraaseen paikkaan kouluarjen keskeltä kasvatti kynnystä lähteä mukaan, mutta se oli ehdottomasti sen jännityksen arvoinen. Valmentajat ottivat minut hyvin huomioon ja tutustuin nopeasti muihin leiriläisiin. Välillä haasteita voivat luoda myös akatemian vastuut ja velvoitteet, joita se tuo mukanaan, pohtii Laine.

Monipuolista ja määrätietoista harjoittelua

Akatemiasta saadut vinkit ja opit ovat käytössä myös tulevalla harjoittelukaudella vaikka pelaajalupaukset eivät enää akatemiassa jatkakaan. Katse on kääntynyt kilpailukauden päätyttyä jo seuraavaan kauteen ja uusiin haasteisiin.

– Nykyään harjoittelen akatemiatoiminnasta saatujen oppien sekä muualta tulleiden ohjeiden avulla määrätietoisesti ja tavoittelen kohti lajin kärkeä. Ensi kaudelle tavoitteena on entisestään parantaa peliä ja taistella voitoista kilpailuissa, kertoo Arminen.

Onni Arminen pelaamassa Pro Tourin Tampereen osakilpailussa syyskuussa 2023. Kuva: SFL/Tommi Anttila.

Akatemiasta saatuja oppeja hyödyntäen harjoittelussa keskitytään muun muassa monipuolisuuteen ja kehon suorituskyvyn parantamiseen.

– Harjoitteluni koostuu monipuolisesta fysiikka- ja lajiharjoittelusta. Tavoitteena fysiikkaharjoittelussa on parantaa kehon suorituskykyä, jotta lajiharjoittelun kautta tapahtuva kehitys ei tyssäisi fyysisten ominaisuuksien puutteeseen, tähdentää Luukkonen.

Yhdessä treenaaminen muiden akatemialaisten kanssa on tuonut nelikon harjoitteluun uutta sisältöä.

– Leirit ovat kivoja ja yhteisöllisiä tehotreenejä, kun pääasiassa olen treenannut yksin. Olen päässyt tekemään myös uudenlaisia harjoitteita, jotka ovat luoneet kivaa vaihtelua treenien sisältöihin, kertoo Laine.

Ruususen lajitreenit koostuvat kenttätreeneistä, puttailusta ja harjoituskierroksista. Ruusunen kertoo keskittyvänsä etenkin kilpailukauden ulkopuolella paljolti myös fysiikkaharjoitteluun.

Elias Luukkonen puttaamassa avoimen luokan SM-kilpailussa Lahdessa elokuussa 2023. Kuva: SFL/Marika Salmi.

Oman pelin parantaminen ja voitoista taisteleminen vaatii sitkeän ja monipuolisen harjoittelun lisäksi myös luottamusta omaan tekemiseen. Akatemian tarjoama ammattimainen valmennus ja muilta pelaajilta saatava vertaistuki ovat luottamuksen rakentamisessa tärkeitä.

– Akatemia tarjosi itselle luottoa siihen, että lajin kärki on varmasti tavoitettavissa, summaa Luukkonen kokemaansa.

Haku akatemiaan kaudelle 2023-2024

Haku on auki 8.10.2023 klo 23:59 asti.

Akatemian hakulomake

SFL tekee valinnat hakulomakkeella annettujen tietojen pohjalta. Valittuihin pelaajiin ollaan yhteydessä viikolla 41 ja valinnoista uutisoidaan Suomen frisbeegolfiiton verkkosivuilla.

Lisätietoja Akatemiahausta: Suomen frisbeegolfliitto hakee jälleen pelaajia Akatemian toimintaan kaudelle 2023-2024

Lisätietoja antaa Suomen frisbeegolfliiton nuoriso- ja koulutuskoordinaattori Leo Piironen (leo.piironen@frisbeegolfliitto.fi)