Willimiehen Disc Golf tekee Lappeenrannassa monipuolista seuratyötä

Suomen frisbeegolfliiton jäsenenä on nykyään jo yli 200 frisbeegolfseuraa ja Lappeenrannassa vaikuttava Willimiehen Disc Golf kuuluu jäsenmäärältään suurimpaan kymmenykseen noin 210 jäsenellään. Seurassa on panostettu vahvasti etenkin lasten ja nuorten toimintaan.

Vuonna 2010 perustetussa seurassa on ollut jo pitempään junioritoimintaa 7–15-vuotiaille, mutta tänä syksynä aloitettiin lisäksi valmennusryhmä 15–18-vuotiaille nuorille.

”Ryhmä on ollut todella kysytty ja vanhemmilta on tullut siitä paljon kiitosta. Ryhmässä on nyt 13 nuorta tavoitteellisesti treenaamassa. Seuramme jäsenellä Tuomas Nurmisella on koulutusta ja tietotaitoa ja hän ehdotti, josko saataisiin nuorisoryhmä perustettua”, toista vuottaan Willimiehen Disc Golfin puheenjohtajana toimiva 24-vuotias Salla Puonti kertoo.

”Toiminta on lähtenyt todella hyvin liikkeelle. Keskiö ei ole siinä miten heität kovaa ja pitkälle, vaan enemmänkin miten pidät itsesi ehjänä. Millaisia oheistreenejä teet ja millaista peruskunto- ja voimaharjoittelua. Nuorten ryhmässä ei lämmitellä heittelemällä, vaan meiltä löytyy levypainoja, kahvakuulia ja vastaavaa. Nuoret ovat saaneet opastusta lämmittelyyn ja tekevät hommia hyvinkin omatoimisesti. Nuorille on myös tehty henkilökohtaiset treeniohjelmat.”

Puonti kertoo innostuneena olevansa vaikuttunut seuran nuorten oma-aloitteellisuudesta ja vankasta motivaatiosta frisbeegolfin parissa.

”Nuorilla on todella iso palo lajiin, ja sen näkee tekemisessä. Siinä on hieno kontrasti, kun pikkujunnut tulevat treenaamaan puoli tuntia aikaisemmin, ja heillä se on enemmän sellaista hauskanpitoa ja muutakin kuin fribaa. Sitten valmennusryhmän nuoret tulevat paikalle ja heti alkaa kova keskittyminen treenaamiseen. He kuuntelevat, kyselevät ja tekevät. Sitä on niin hienoa katsoa vierestä”.

Seuran väkeä junioreiden SM-karsinnoissa Myllymäessä heinäkuussa 2023. Kuva: Vesa Tynkkynen.

Klinikkasarja tuo pöhinää paikkakunnalle

Seura järjestää vuosittaista, erittäin suosituksi noussutta klinikkasarjaa, johon kutsutaan paikalle kovia nimiä Suomen kärkiosaajista. Syyskuun lopussa Kristian Kuoksa saapui Lappeenrantaan, ja sekös herätti kunnolla säpinää.

”Klinikkasarjaa on muokattu aina sen mukaan, miten ihmisiltä on tullut pyyntöjä. Se on ollut monelle juniorille koko kesän kohokohta, kun joku suomalaishuippu on käynyt vierailulla. Kristian otti kaikki hyvin huomioon ja antoi henkilökohtaisiakin vinkkejä. Meillä oli kaksi valokuvaajaakin paikalla ja somepöhinä oli kovaa sen jälkeen, kun nuoret saivat kuvia käyttöönsä”, Puonti iloitsee.

Kristian Kuoksa pitämässä klinikkaa junioreille. Kuva: Atte Räihä.

Tyttöjä ja naisia mukaan matalalla kynnyksellä

Lappeenrantalaisseura on järjestänyt tytöille ja naisille suunnattua Mimmiliigaa nyt useamman vuoden ajan ja kehityskäyrä on ollut nousujohteinen, sillä joka vuosi on tullut uusia naisia mukaan. Tyttöjen ja naisten harrastajamäärän lisääminen on yleisestikin yksi tavoitteista.

“Mimmiliiga on enemmän sellaista höntsäheittelyä ja sääntöjen opettelua, eli matalan kynnyksen toimintaa. Moni on kommentoinut, että sinne on ollut kiva tulla mukaan”, Puonti sanoo.

“Kesäisin on ollut junioritoiminnassa myös tyttöjä ja seurastamme löytyy naisohjaajia. Viime kesänä mukana olleet tytöt kertoivat tulevansa mukaan myös ensi vuonna, mikä on hienoa. Frisbeegolfissa on edelleenkin vähän sitä stigmaa, että laji mielletään enemmän miesten lajiksi. Olemme mielestäni saaneet sitä Lappeenrannassa hyvin rikottua ja on se käsitys yleisestikin onneksi vähentymään päin.”

Mimmiliigalaisia. Kuva: Jarmo Kuisma.

Haasteita suorituspaikkojen kanssa

Seurassa testataan nyt ensimmäistä kertaa myös avoimia talvitreenejä, joihin on myyty kausikorttejakin hyvä määrä. Pienemmillä junioreilla on myös kesäkaudella viikoittaiset treenit Sorkin hiekkakentällä. Harrastajia piisaa, mutta sopivia suorituspaikkoja ei ole aina liiaksi asti.

“Talvitreenipaikkoja on vaikea löytää. Meillä on yksi sopiva, tekonurmipohjainen tila, missä harjoitella. Sekin on pituudeltaan noin 75 metriä päästä päähän. Puolet treeneistä on siellä ja puolet salibandyhallissa.”

Lappeenrannan alueella on yhteensä yhdeksän rataa, joista neljästä seuralla on Lappeenrannan kaupungin kanssa kunnossapitosopimus.

“Meillä on sopimus Sorkista, Myllymäestä, Sammonlahdesta ja Ravikankaasta. Sammonlahti on jäänyt nyt kaupungin kaavoituksen alle. Sieltä on kaadettu puustoa ja alueelle on muodostunut kosteikkoa, joten radan tulevaisuus on auki. Myllymäen radalle tulee ensi talvena hakkuut, emmekä osaa sanoa, miten radan käy. Myllymäki on ainoa oikeasti kilpailukykyinen ja haastavampi rata”, Puonti selvittää.

“Ei ole helpointa hommaa saada alueita käyttöön frisbeegolfia varten, mutta ei niitä tule ellei jaksa etsiä, ehdottaa ja suunnitella. Se ei ole myöskään halpaa touhua, mutta kaupunki on tukenut hyvin ja käymme aktiivisesti keskusteluita. Ensi kesälle on seurassa jo suunnitelmia ja olemme pyrkineet monipuolistumaan kilpailuissa ja toiminnassamme, jotta kaikille olisi jotain”.

Teksti: Markus Viljanen