SFL:n hallitusehdokkaaksi? – lähetä esittely 22.10. mennessä

Hallitusehdokkaita kaudelle 2024-2025 pyydetään lähettämään itsestään lyhyt esittely.

Esittelyiden lähetysaikaa on jatkettu sunnuntaihin 22.10. saakka.

Hallituksen jäseniksi hakevien esittelyt

Liiton hallitukseen jäseniksi pyrkiviä pyydetään toimittamaan lyhyt vapaamuotoinen henkilökohtainen esittely valokuvineen julkaistavaksi syyskokousmateriaalin yhteydessä.

Esittely ja valokuva tulee toimittaa sunnuntaina 22.10. klo 23.59 mennessä sähköpostitse: sihteeri(at)frisbeegolfliitto.fi. Esittelyt toimitetaan seuroille ennakolta tutustuttaviksi ennen syyskokousta.

Niin uudet toimijat kuin vanhatkin hallituslaiset ovat tervetulleita hakemaan täytettäville paikoille.

Esittelyn runkona voi käyttää esimerkiksi seuraavaa:

• vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet
  • kokemus lajin ja/tai vapaaehtoistoiminnan piirissä
  • näkemykset frisbeegolfin ja SFL:n toiminnasta ja tulevaisuudesta
  • kotipaikkakunta (kotiseura)
  • työ ja vapaa-ajan harrastukset, ajankäyttö

Pj:n terveiset ennen syyskokousta

Syyskokous lähestyy ja on aika pohtia SFL:n hallituskuvioita ja tulevaisuutta. Hallituksen jäsenistä kolme on erovuorossa ja tietojeni mukaan kaikki eivät ole hakemassa jatkokautta. Uusia toimijoita siis kaivataan ehdolle.

Olen toiminut liiton puheenjohtajan tehtävässä kohta kolme vuotta, eli yhden kokonaisen ja yhden puolikkaan kauden. Sitä ennen olin yhden kaksivuotiskauden hallituksen jäsen ja sitä ennen kolme vuotta SFL:n naisjaostossa. Vuoden päästä on täynnä kaksi kautta puheenjohtajan pestissä. Kukaan ei ole aiemmin toiminut tässä tehtävässä kahta kautta pidempään, enkä minäkään aio rikkoa perinteitä. Ensi vuosi vedetään vielä täysillä, mutta vuoden päästä on aika luovuttaa puheenjohtajan nuija jollekin toiselle.

Liiton puheenjohtajaksi on yleensä valittu jo aiemmin hallituksessa toiminut henkilö. Tietenkään säännöt eivät edellytä puheenjohtajalle aiempaa hallituskokemusta, mutta oman kokemukseni pohjalta uskallan sanoa, että siitä on apua, kun on nähnyt mitä kaikkea SFL:n vuoteen kuuluu. Mikäli koet, että olisit oikea tyyppi aktiivisen lajiliiton puheenjohtajaksi, suosittelen vahvasti asettumaan ehdolle hallitukseen jo tänä vuonna.

Kukin hallituksen jäsen ja puheenjohtaja tekee luottamustehtävästä itsensä näköisen. Ehdokkuutta harkitsevan ei kannata huolehtia liikaa siitä osaako toimia hallituksessa. Käytännön asioihin on tarjolla opastusta. Tärkeintä on tuoda oma kokemus ja näkemys frisbeegolfista esille ja tahtotila viedä asioita eteenpäin. Jokaisella hallitusjäsenellä on omat vastuualueensa, johon liittyviä asioita seuraa tarkemmin. Sen lisäksi on tärkeää pysyä kärryillä muistakin ajankohtaisista asioista. Liiton hallitus on kokoontunut kuukausittain etäyhteyksien avulla. Sen lisäksi eri vastuualueilla voi olla omia palavereja kuukauden aikana. Tällä hetkellä ainakin junioritoiminnan ja tekniikan alueilla kokoustetaan säännöllisesti. Hallituksen jäsenen olisi hyvä pysyä varaamaan kokousten lisäksi muutama tunti kuukaudessa asioihin perehtymiseen ja kommentoimiseen. Meillä on liitossa todella hyvä henkilöstö, joka huolehtii päivittäisestä toiminnasta ja varmistaa, että asiat tulevat hoidetuksi.

Lopuksi vielä pieni kannustus ehdokkuutta harkitsevalle. Lähes 8 vuotta SFL:n luottamustehtävissä on tarjonnut minulle näköalapaikan suomalaiseen ja osittain myös kansainväliseen frisbeegolfyhteisöön sekä ylipäätään urheilumaailmaan. Olen saanut myös rutkasti kokemusta monesta sellaisesta asiasta, joita en olisi päässyt muuten kokeilemaan ja oppimaan. Mikäli frisbeegolfin kehittäminen lajiliiton näkökulmasta kiinnostaa, lähde ehdolle! Vaikka luottamustehtävä vaatii työtä, se myös antaa paljon takaisin!

Laura Heikkilä, SFL:n hallituksen puheenjohtaja (040 825 8899, pj@frisbeegolfliitto.fi)