Parifrisbeegolfin SM-kisat 11.-12.9.

Parifrisbeegolfin Suomen mestaruuksista mitellään Tampereella Disc Golf Centerin radalla 11.-12.9. Kilpailut järjestää Tampereen frisbeeseura.

Niklas Anttila heittää Tampereen frisbeegolfkeskuksessa koivujen lomassa.

Niklas Anttila. Kuva: SFL / Mikko Koskinen

Kilpailu koostuu kolmesta kierroksesta ja mitaleita jaetaan viidessä eri luokassa: avoimessa luokassa (MPO), naisten avoimessa (FPO), junioreissa (MJ18), 40-vuotiaissa miehissä (MP40) sekä 40-vuotiaissa naisissa (FP40).

Puolustavat mestarit mukana monessa luokassa

Tampereella nähdään Suomen ykköspelaajia jokaisessa luokassa. Avoimessa luokassa kaksi edellistä mestaruutta voittaneet Oskari Vikström (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) ja Niklas Anttila (Vuorelan Veikot) ovat suurimmat ennakkosuosikit tänäkin vuonna. Heidän suurimmat haastajansa ovat Mikael ja Joonatan Häme (Lahden frisbeegolfclub) sekä Ville Ahokas (LDG Heinola) ja Niko Rättyä (YFK).

Naisten mestarit Eveliina Salonen (Valkeakoski Disc Golf) ja Henna Blomroos (Rauman Frisbee) jahtaavat myös jatkoa voittoputkelle. Molemmat ovat pelanneet läpi kauden huipputasolla: Blomroos voitti sekä Euroopan että Suomen mestaruudet ja Salonen Prodigy Disc Pro Tourin. Tiukimmin heitä haastavat Jenni Eskelinen (Oulun frisbeeseura) ja Maija Laitinen (Rolffarit).

Viime vuonna mukaan tulleen FP40-luokan historian ensimmäisen kultamitalin vieneet Kirsi Kaikkonen (Lohjan Liitokiekkoilijat) ja Anna Elo (Mustavaris) ovat ehdottomat ennakkosuosikit myös tänä vuonna. Kristiina Sylman (Talin Tallaajat) ja Riitta Savolainen (Kouvolan lentävät lautaset) ovat ykköshaastajat.

MP40-luokassa mukana ovat hallitsevat mestarit Mikko Makkonen (Joen Liitokiekko) ja Ville Nivalainen (Joen Liitokiekko). Haastajaksi voidaan nostaa korkeiten reitattu pari Juhani Vainio (Tampereen frisbeeseura) ja Tapani Aulu (Tomoottajat).

Junioreissa mitalikolmikko menee kokonaan uusiksi, koska viime vuoden mitalistit ovat osittain siirtyneet avoimeen tai eivät muuten ole mukana. Ennakkoon luokka on erittäin tasainen ja voittoon voi nousta mikä tahansa kahdeksasta mukana olevasta parista. Korkeiten reitatut kilpailijat ovat juniorit-15 luokan SM-kilpailujen kulta- ja hopeamitalistit Onni Ruusunen (Harjavallan Disc Golf) ja Joonas Mäkelä (Harjavallan Disc Golf)

Parifrisbeegolfin pelimuodot

Parifrisbeegolfissa kilpaillaan nimensä mukaisesti parina. Kilpailijat kiertävät rataa kahden kisaparin muodostamissa ryhmissä, joissa vastinparit tuomaroivat pelikumppaniensa peliä. Kilpailussa on käytössä kolme eri pelimuotoa.

Modified Alternate Shot -pelimuodossa parin pelaajat heittävät vuorotellen. Pelaajat itse päättävät kumpi avaa parilliset väylät ja kumpi parittomat väylät.
Tough Shot -muodossa molemmat parin pelaajat heittävät avausheitot, minkä jälkeen samassa ryhmässä oleva toinen pari määrää, kummalta kiekolta pari jatkaa peliä. Näin jatketaan, kunnes kiekko on korissa.
Best Shot Max 2 -muodossa parin molemmat pelaajat heittävät molemmat avausheitot, mutta pari saa itse päättää, kumman kiekolta he jatkavat peliä. Näin jatketaan, kunnes kiekko on korissa. Saman pelaajan avausta saa kuitenkin käyttää korkeintaan kahdella peräkkäisellä väylällä.