700 000 frisbeegolfista kiinnostunutta täysi-ikäistä

Frisbeegolf nousi korkealle Sponsor Insightin vuosittaisessa Sponsor Navigator -tutkimuksessa, joka mittaa muun muassa suomalaisten kiinnostusta eri urheilulajeja kohtaan. Tutkimus tehtiin kuudettatoista kertaa ja Frisbeegolfliitto hankki ensimmäistä kertaa täyden raportin lajista.

Frisbeegolfista erittäin tai melko kiinnostuneita arvioidaan olevan Suomessa noin 700 000 täysi-ikäistä. Tutkimus ei kata alaikäistä väestöä, mutta SFL:n arvio on, että lapset ja nuoret mukaan luettuna kiinnostuneiden määrä nousee yli miljoonaan.

Frisbeegolfista erittäin tai melko kiinnostuneista noin 60 % on miehiä ja 40 % naisia. Ikäryhmiä katsoessa 18-44-vuotiaiden osuus kiinnostuneista on noin 70 prosenttia, mutta myös kokeneemmistakin ryhmistä löytyy kiinnostusta lajia kohtaan. 18-44-vuotiaista suomalaisista noin joka neljäs on kiinnostunut frisbeegolfista ja 18-29-vuotiaissa miehissä samaa sanoo jopa useampi kuin joka kolmas.

Vuosittaisessa Sponsor Navigator -tutkimuksessa haastateltiin 2112 täysi-ikäistä suomalaista nettipaneelin kautta 24.2-12.3.2021 välisenä aikana. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.

Nuorten jäsen- ja lisenssimäärät kovassa kasvussa

Kaikkein kiinnostavin laji suomalaisten mielestä oli kahdettatoista vuotta peräkkäin jääkiekko, toisena yleisurheilu. Frisbeegolf oli yksi eniten sijoitustaan nostaneista lajeista koronaepidemiaa edeltävään tutkimukseen verrattuna. Muita nousijoita olivat muun muassa golf, pyöräily ja suunnistus.

Kiinnostuksen kasvu on näkynyt SFL:n mukaan Suomen frisbeegolfradoilla, joissa kävijöitä on riittänyt jo kevättalvella keskikesän tapaan. Liiton jäsenmäärissä on näkynyt etenkin nuorten kiinnostuksen kasvu. Ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen nuorten jäsen- ja lisenssimäärät ovat yli 100 % kasvussa vuoteen 2020 verrattuna.

”Sponsor Navigator-tutkimus vahvisti sitä viestiä, jonka voimme nähdä radoilla, kiekkokaupoissa, kouluissa ja seuroissa. Valtava harrastajapiirin kasvu näkyy nyt siis jo väestön tasolla ja frisbeegolf on noussut suurten kansanliikuttajien joukkoon. Yläkoululaisten ja nuorten aikuisten joukossa frisbeegolf on koronakeväänä yksi suosituimmista, ellei jopa suosituin urheilulaji,” kommentoi frisbeegolfliiton puheenjohtaja Laura Heikkilä.

Juniorijäsenten kasvu oli ennakoitavissa jo Opetus- ja kulttuuriministeriön vuoden 2020 koululaiskyselyn jälkeen. Frisbeegolf oli vuonna 2020 yläkouluikäisten poikien toiveharrastusten listalla toisena. Yläkoululaisista pojista 22 % haluisi harrastaa koulupäivän yhteydessä frisbeegolfia. Kaikista koululaisista 28 % nimeää frisbeegolfin toiveharrastuksekseen.

Sponsor Insight Finland
SFL:n seurat.