Päivitys SFL:n koronasuosituksiin 13.4.

SFL jatkaa varovaista kilpailutoiminnan avaamista. Kilpailut järjestetään edelleen ilman yleisöä ja vastuullisilla järjestelyillä. Ohje on voimassa 30.4. asti ja sitä tarkistetaan kun tilanne edellyttää tai mahdollistaa muuttamisen.

Valtakunnallinen koronatilanne on alkanut kääntyä parempaan suuntaan kesää kohti ja Valtioneuvosto, Olympiakomitea ja SFL valmistautuvat vastuulliseen toiminnan avaamiseen lähiviikkoina ja kuukausina.

Valtioneuvoston exit-strategian ensimmäisessä versiossa nuorten harrastustoiminta voisi alkaa toukokuussa ja kilpailut ulkona kesäkuussa ja aikuisten kilpailutoiminta heinäkuussa. Olympiakomitea ja lajiliitot, myös SFL, ajavat jo aikaisempaa ajankohtaa mikäli tautitilanne suinkin sen mahdollistaa, mutta ihan vielä ei ole vapaan kilpailutoiminnan aika.

SFL jatkaa rajoitusten ja suositusten asteittaista lieventämistä seuraavasti.

1. Sanktioidut kilpailut ovat sallittuja kaikilla alueilla ilman yleisöä.

Edelleen kuitenkin suositellaan, että leviämisalueella ei järjestetä muita kuin huippu-urheilun kilpailuja eli SM-kilpailuja ja Prodigy Disc Pro Tourin osakilpailuja. Samoin suositellaan, että kilpailuun ei matkusteta leviämis- tai kiihtymisalueelta.

2. Sanktioimattomat kilpailut sallitaan AVI:n yleisötilaisuusrajoitusten mukaisesti.

Kilpailun kokonaisosallistujamäärä ei saa ylittää suurinta sallittua osallistujamäärää. Pelaajien jakaminen ryhmiin, lohkoihin tai lähtöaikoihin ei vaikuta tähän. Tämä koskee myös PDGA-liigoja ja Women’s Global Event -kilpailua. Eli näihinkään kilpailuihin ei voi toistaiseksi osallistua ilman lisenssiä, koska muuten ne tulkittaisiin yleisötilaisuuksiksi, eikä niitä voisi järjestää.

Paikalliset tai alueelliset viranomaismääräykset voivat estää kilpailun järjestämisen, joten järjestäjän tulee varmistaa, että kilpailu voidaan viedä läpi edes pienimuotoisena. Järjestäjän tulee siis lukea hyvin tarkasti mitä AVI, sairaanhoitopiiri ja kunta määräävät ja suosittelevat. Myös perustasolla voi olla tiukkoja rajoituksia.

Puheenjohtajan puheenvuoro

SFL:n puheenjohtaja Laura Heikkilä: ”Liiton linjausten tekeminen on tasapainoilua erilaisten määräysten ja suositusten keskellä. Liiton koronaohjeissa on esitelty AVIen määräyksiin ja Olympiakomitean suosituksiin perustuvat linjaukset. Vaikka kilpailutoimintaa ei ole kielletty, ei se tarkoita sitä, että liitto suosittelisi kilpailujen järjestämiseen tällä hetkellä.

SFL:ssä meillä on selkeä tavoite tämän lajin eteenpäin viemisestä urheiluna. Me haluamme, että frisbeegolfiin suhtaudutaan urheiluna ja sen takia on tärkeää, että me kaikki tämän lajin parissa toimimme muun urheiluperheen, eli muiden lajiliittojen kanssa yhtenä rintamana Olympiakomitean linjausten mukaisesti. Olemme allekirjoittaneet Olympiakomitean laatiman urheiluyhtisön exit-strategian ja antaneet omat kommenttimme valtioneuvoston exit-strategiasta otakantaa.fi-palvelussa. Urheilutyhteisön mukaan harrastutaminen ja kilpaileminen tulisi avata vähän nopeammalla aikataululla – yleisötapahtumat hallituksen suunnitelman mukaan. Yksittäiset harrastajat voivat myös käydä kommentoimassa hallituksen suunnitelmaa täällä: https://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/595/

Uskon ja toivon, että te frisbeegolfaktiivit olette samaa mieltä ja siitä syystä jaksetaan vielä hetki. Eli ei etsitä porsaanreikiä ja tapoja kiertää suosituksia. Ei järjestetä kilpailuja leviämisalueilla ja mietitään kiihtymisalueella voisiko kisan siirtää vähän pidemmälle kesään. Ei matkusteta kilpailuihin toisiin sairaanhoitopiireihin leviämis- ja kiihtymisalueilta. Vaikka ei ole erikseen kielletty.

Nyt näyttäisi siltä, että koronatilanne Suomessa on hiljalleen parantumassa. Pidetään omalta osaltamme huolta siitä, että positiivinen kehitys jatkuu, jotta päästään avaamaan ulkona tapahtuva aikuistenkin harrastustoiminta ja yleisötapahtumat viimeistään kesäkuussa.”

SFL:n koronaohjeet
Olympiakomitean koronaohjeet