Petri Anttiroikolle frisbeegolf on positiivinen sekoitus kilpailemista, luonnossa liikkumista ja yhteisöllisyyttä

Petri Anttiroiko on Suomen frisbeegolfliiton hallituksen tuorein vahvistus.

Petri Anttiroiko on frisbeegolfin monitoimimies. Pitkäaikaisesta harrastuksesta on pidetty välillä taukoja, mutta sydän on vetänyt lopulta aina takaisin väylien, korien ja liitävien kiekkojen pariin. Matka frisbeegolfin ytimeen alkoi jo kauan aikaa sitten, mutta tuolloin ei vielä harrasteltu virallisia termejä käyttäen.

“Heittely alkoi, kun heittelimme ystävieni kanssa rannalla huoltamokiekoilla. Emme vain kopitelleet, vaan tähtäsimme myös erilaisiin kohteisiin, kuten tolppiin, kun ei frisbeegolfista lajina ollut vielä mitään hajua”.

“Vuosien 2007-2008 tienoilla heittelimme kotipihalla tuttuun tapaamme, kunnes joku mainitsi, että kuulemma ihan varta vasten tehtyjä ratojakin olisi olemassa. Tampereen Vihiojalla olisi koritkin heittelyä varten. Kävin ostamassa ensimmäiset kunnolliset kiekot, nopeat draiverit totta kai, kun myyjä näin opasti. Heittäminen tuntui todella vaikealta alkuun, kun ultimatekiekon tyylisillä välineillä oli tottunut viskomaan”, Anttiroiko muistelee.

Ensimmäiset neljä vuotta Anttiroiko heitteli varsin tiiviisti, kunnes 2010-luvun alussa tuli toviksi paussia. Vuonna 2015 hän syttyi taas uudestaan lajiin ja suuntasi heti Tampereella perustettuun suhteelliseen uuteen seuraan, Tampereen Frisbeeseuraan.

“Pääsin seuran hallitukseen pian mukaan ja sillä tiellä ollaan. Toimin seuran puheenjohtajana nyt toista kautta”.

SM-kisojen järjestäminen upouudella radalla

Elokuussa 2017 Anttiroiko tallusteli pitkin Hyvinkään metsiä. SM-kisat olivat parhaillaan käynnissä ja Anttiroiko oli huvikseen seuraamassa ja kuvaamassa kisaajien edesottamuksia, kunnes hän päätyi jutulle Jussi Meresmaan kanssa. Kaksikon keskustelusta sai alkunsa projekti, jonka tavoitteena oli hakea seuraavan vuoden avoimen luokan SM-kisoja Tampereelle, upouuteen Tampereen frisbeegolfkeskukseen.

“Tartuimme heti toimeen seuramme kanssa. Saimme lopulta kisat Tampereelle ja toimin niissä kilpailunjohtajana. Apulaiskilpailunjohtajana toimineen Jukka Teräksen kokemus ja tietotaito isojen kisojen järjestämisestä oli suuressa arvossa. SM-kisat onnistuivat lopulta hienosti suuren vapaaehtoisjoukon voimin, joita tuli apuun ympäri Pirkanmaata, Kanta-Hämeestä ja Varsinais-Suomestakin asti.”

Anttiroiko toimi kilpailunjohtajana myös vuoden 2019 pro-tourin osakilpailussa Tampereella. Kuva: SFL / Marika Salmi

Vaikka Anttiroiko on ollut järjestämässä suuren kokoluokan kilpailuita, ei kisaaminen hänelle itselleen ole lajin suola. Lajin muut aspektit tuovat enemmän mielihyvää.

“Kilpaileminen on myös nautinnollista hommaa, muttei harrastuksen pääasia. Sosiaalinen puoli on isommassa roolissa kuin menestyminen.”

“Luonnossa liikkuminen on minulle myös hyvin merkityksellinen seikka frisbeegolfissa. Metsäradalla on mukavaa olla, kun tuulen humina kuuluu ja männyn kyljet kolisevat kiekkojen osumista”, Anttiroiko sanoo ja nauraa makeasti.

Anttiroiko on muutenkin kokenut luontoihminen ja veri vetää useasti metsämaisemiin. Milloin kokkailemaan leiritulen ääreen, milloin vaeltelemaan. Viime aikoina videoiden kuvaaminen on tuonut uutta sisältöä retkeilyyn, kun Anttiroiko on taltioinut luonnossa viettämiään hetkiä. Myös siviilityö liittyy kameroihin, tosin hieman toisenlaisiin sellaisiin.

“Olen Olympuksella töissä, mutten myy kuluttajakameroita, vaan olen lääketieteellisellä puolella. Myyn endoskooppisia kamerajärjestelmiä, joita käytetään esimerkiksi leikkauksissa, kun pitää nähdä ihmisen sisälle”, hän kuvailee.

Vuonna 2019 Keuruulla järjestetyissä avoimien luokkien SM-kilpailuissa Anttiroiko toimi kuuluttajana lähtöpaikalla. Kuva: SFL / Emmi Leppänen

Perhe, työ ja harrasteet täyttävät moniosaajan elämää, mutta uusille hankkeille tuntuu silti yhä löytyvän aikaa. Tästä osoituksena uuden pestin vastaanottaminen, kun Anttiroiko aloitti vuoden vaihteessa Suomen frisbeegolfliiton hallituksessa.

“Aika nöyränä oppilaana tässä olen, enkä ole mitään suurempaa roolia ottamassa. Teen oman osani ja osallistun hallinnollisiin hommiin. Vastuullani ovat hallituksen sisällä sekaparifrisbeegolfin ja mastereiden SM-kisat. Hallitushomma on tuntunut mukavalta ja olen viihtynyt”.

KUKA?

Petri Anttiroiko

• Syntynyt 1971
  • Asuinpaikka: Tampere