EM-kilpailuiden 2020 ja joukkue-MM-kilpailuiden 2019 valintakriteerit

SFL:n hallitus on päättänyt vuoden 2020 EM-joukkueen valintojen perusteet. Samassa yhteydessä vahvistettiin valintakriteerit myös syksyllä 2019 käytäviin joukkuefrisbeegolfin MM-kilpailuihin.

Valintakriteerit EM-kilpailuihin 2020

1) Vuoden 2019 Suomen mestarit luokissa MPO, FPO ja MP40 saavat kyseiseen luokkaan paikan EM-kisajoukkueeseen 2020. Ansaittu edustuspaikka on luokkakohtainen, eli paikan saa joukkueeseen vain samaan luokkaan, missä voitti Suomen mestaruuden.

2) Valitaan 3/4 joukkueen jäsenistä huomioimalla pelaajan kolmen parhaan kilpailun keskiarvorating. Lasketaan pelaajan kolmen parhaan kilpailun rating-keskiarvo vuodelta 2019 sekä niistä vuoden 2020 kilpailuista, joista ehtii tulla lopulliset ratingit ennen valintoja. HUOM! Vain loppuun asti pelatuista kilpailuista ja vain vähintään 2 kierroksen kilpailuista.

3) Lisäksi täydennetään joukkuetta vuoden 2019 ja 2020 näytöillä

Vuoden 2018 EM-kilpailuissa Kroatiassa Suomen joukkue saavutti yhteensä kymmenen mitalia. Kuva: SFL

Maapaikkojen (=Suomen edustuspaikkojen) tarkka määrä ei ole vielä tiedossa. Myöskään Suomen maajoukkueen luokkakiintiöitä ei ole määritelty.

Mahdolliset peruutukset täydennetään SFL:n hallituksen päätöksellä harkinnan mukaan. Myös mahdolliset luokkavaihtajat käsitellään aina tapauskohtaisesti.

Huom! EM-kilpailuissa junioriluokassa voi kilpailla ainoastaan amatööristatuksella. (Päivitys joulukuu 2019: Kilpailuissa 18-vuotiaiden mestaruudet kilpaillaan ikärajattuina avoimen luokan ja naisten avoimen luokan kilpailuina, ei junioriluokkina.)

Valintakriteerit joukkuefrisbeegolfin MM-kilpailuihin 2019

World Flying Disc Federationin (WFDF) alaiset frisbeegolfin joukkue-MM-kilpailut kilpaillaan Virossa elokuussa 2019 (viikolla 34). Kilpailut järjestetään joka toinen vuosi. Vuonna 2017 Suomen joukkue saavutti kilpailuista MM-hopeaa. MM-kilpailussa kilpailtiin joukkueissa, jotka koostuivat avoimen luokan, naisten luokan sekä juniori- ja masters-luokan pelaajista.

Suomen joukkue nappasi edellisistä joukkuefrisbeegolfin MM-kilpailuista vuonna 2017 MM-hopeaa. Kuva: SFL

Vuoden 2019 osalta joukkueen kokoonpanovaatimukset sekä muu informaatio täsmentyy jäljempänä.

Valinnat joukkueeseen tehdään huomioimalla pelaajan kolmen parhaan kilpailun keskiarvorating. Keskiarvoratingiin lasketaan mukaan vain vuoden 2018 aikana käydyt kilpailut sekä vuoden 2019 kilpailut, joista ehtii tulla lopulliset ratingit joukkueen valintapäivämäärään mennessä. Ratingiin otetaan mukaan kunkin pelaajan kolme parasta vähintään kahden kierroksen kisaa.

SFL:n hallitus valitsee joukkueeseen myös pelaavan kapteenin, joka sitoutuu hoitamaan kapteenin päivittäiset velvollisuudet (joukkueen johtaminen, yhteistyö kisaorganisaation kanssa).

SFL pidättää oikeuden nostaa tarpeen tullen mukaan joukkueeseen varapelaajia kriteeristön ulkopuolelta, mikäli joukkueen jäsen peruuttaa osallistumisensa viime hetkellä.