SM-kisat uudistuvat vuodelle 2018

Frisbeegolfin SM-kilpailuja uudistetaan kaudelle 2018. Pitkään uumoiltu muutos mahdollistaa samalla toivottuja lisäyksiä osallistujamääriin erityisesti ikäluokissa.

Pasi Koivu frisbeegolfin SM-kilpailuissa 2016. Kuva: SFL / Kari Toivonen

2018 SM-kilpailut ja niissä järjestettävät luokat

Frisbeegolfin SM: MPO & FPO
Junioreiden frisbeegolfin SM: MJ1, FJ1, MJ2, FJ2, MJ3  (muutokset/lisäykset mahdollisia)
Ikäluokkien frisbeegolfin SM: MPM, FPM, MPG, FPG, MPS, FPS (muutokset/lisäykset mahdollisia)
Amatöörien frisbeegolfin SM: MA1, FA1, MM1, FM1
Parifrisbeegolfin SM: MPO, FPO, MJ1, MJ2, MPM (muutokset/lisäykset mahdollisia)
Joukkuefrisbeegolfin SM: MPO, sekaluokka
Sekaparifrisbeegolfin SM: MPO, MPM (muutokset/lisäykset mahdollisia)

Frisbeegolfin SM-kilpailut käydään viime vuosien tapaan nelipäiväisenä kilpailuna ja alustavat pelaajakiintiöt ovat: 100 (MPO) + 20 (FPO).

Ikäluokkien SM-kilpailut ja junioreiden SM-kilpailut puolestaan käydään kolmipäiväisinä, ilman päätöspäivän cuttia. Kiintiöt ja pelaajamäärät tarkennetaan myöhemmin.

Amatöörien SM-kilpailuihin nostetaan uutena yli 40-vuotiaiden luokat mukaan. Kiintiöt ja pelaajamäärät tarkennetaan myöhemmin.

Osallistumisoikeuksien saavuttaminen tarkennetaan niin ikään kilpailu- ja luokkakohtaisesti. 2017 Hyvinkään SM-kilpailujen menestyksen perusteella myönnettävät osallistumisoikeudet vuoden 2018 SM-kilpailuihin ilmoitetaan 15.8.2017 mennessä.

Pitkään pureskeltu ja puntaroitu päätös

Ratkaisu ei syntynyt yhdessä yössä, toteaa Ari Penttala. Kuva: SFL / Patric Westerlund

Päätös ikäluokkien ja junioreiden eriyttämiseksi ei syntynyt yhdessä yössä. Frisbeegolfliiton puheenjohtaja Ari Penttala valottaa taustoja:

Tämä on ollut vuosia kestävä prosessi. Ikäluokkien irroittamisesta on keskusteltu ainakin kuuden vuoden ajan ja teema on noussut vuosittain esille SM-kilpailuista keskusteltaessa.

PDGA:n päätös siirtyä MM-kilpailuissa ikäluokkien omiin koitoksiin antoi tavallaan sopivan sysäyksen suuntaan, johon olemme olleet matkalla jo pitkään. SM-kilpailut ovat olleet meillä komplekseja ja massiivisiakin tapahtumia – muutoksella saamme samalla kevennettyä hieman rakenteita.

SM-pelioikeudelle jatkossakin painoarvoa

SFL:n puheenjohtaja Penttala hahmottelee SM-kilpailujen osallistujamäärien maltillista nostoa:

Vaikka tämä mahdollistaa osallistujamäärien nostamisen käytännössä kaikissa luokissa, ei sitä tule käsittää automaationa. SM-kilpailuista ei ensisijaisesti haluta megalomaanisia suurkilpailuja, joihin osallistuminen on itsestään selvyys kaikille halukkaille.

SM-kilpailuissa halutaan säilyttää laatu ja kova kilpailu, osallistumisoikeus kilpailuun tulee saavuttaa. Frisbeegolfin SM-kilpailujen 100+20 paikkaa tuovat maltillisesti lisää kiintiöpaikkoja molempiin luokkiin. Ikäluokkien SM-kilpailuissa on niin ikään odotettavissa ensi alkuun maltillisia lisäyksiä.

Samalla halutaan keventää järjestäjien urakkaa. On eri asia järjestää tasokkaat kilpailut sadalle ja kahdelle sadalle pelaajalle. Kun kevennetyllä pelaajamäärällä kilpaillaan yksi kierros päivässä väliaikalähdöin, ovat järjestelyt huomattavasti ilmavammat. Tämä antaa seuroille lisää tilaa ja aikaa kehittää valmiuksiaan myös suurempia kilpailuja varten.

Kuvakaappaus: 2017 Hyvinkään SM-kilpailujen pelaajamäärät

Kuvakaappaus: 2016 Peurungan Jun/Am SM-kilpailujen pelaajamäärät

Yhteistyössä on voimaa

Junioreiden ja amatöörien SM-tittelit on 2017 asti ratkottu samassa kaksipäiväisessä kilpailussa. Jatkossakin eri SM-kilpailujen järjestäminen rinnakkain on yksi vaihtoehto, joka on neuvoteltavissa järjestäjien lähtökohdista riippuen. Seurojen välinen yhteistyö on tässä kohtaa avainasemassa.

Laukaan PuskaPuttaajat järjestivät 2016 junioreiden ja amatöörien SM-kilpailut. Kuva: SFL / Pauli Pottonen

2016 Turun SM-kisoissa ja 2017 Hyvinkään SM-kisoissa on tehty aktiivisesti töitä naapuriseurojen saamiseksi mukaan järjestelyihin. Järjestelyihin osallistuminen vapaaehtoishengessä hyödyttää seuroja etupäässä välillisesti. Ari Penttala toteaa:

Kannustamme ehdottomasti seurojen väliseen yhteistyöhön niin naapurifrisbeegolfaajien kesken kuin yli lajirajojen. Haasteena on tietysti vapaaehtoisuus. Huomattavaa taloudellista hyötyä on harvoin odotettavissa, sikäli kun se tulisi tavoitteena ollakaan. Kilpailun järjestämiseen liittyvän tietotaidon lisääminen on kuitenkin äärimmäisen hieno etu kenelle tahansa seuratoimijalle – lisäksi tapahtumien yhteisöllisyys on huikea voimavara.

2018 Frisbeegolfin SM-kilpailujen haku auki

Frisbeegolfin SM-kilpailujen (MPO+FPO) haku on on avoinna SFL:n jäsenseuroille. Kilpailunjärjestäjäksi voi hakea oheisen linkin kautta 31.8.2017 mennessä:

LINKKI HAKEMUKSEEN   (Hakuohjeet lisätään kiinteästi SFL:n kotisivuille ”Kilpailut” -osioon)

Muiden SM-kilpailujen ja SFL:n tourien haut avautuvat myöhemmin.

Hyvinkään SM-organisaatio lähettää terveiset hakijoille

2017 SM-kilpailujen apulaiskilpailunjohtaja Mikko Wikman on hyvillään SM-uudistuksesta ja lähettää terveiset kisojen hakijoille.

Ikäluokkien eriyttäminen on kerrassaan mahtava muutos, toteaa itsekin yli 40-vuotiaiden luokassa kilpaileva Wikman ja jatkaa:

Uudistus selkiyttää kokonaisuutta ja helpottaa muun muassa kiintiöiden sumplimista. Myös ratasuunnittelun kannalta tällä on jonkin verran merkitystä.

Aktiivinen TD Wikman ennättää välillä myös kilpaväylille. Kuva: SFL / Patric Westerlund

17.-20.8. järjestettävien Hyvinkään SM-kilpailujen valmistelut alkavat olla kuumimmillaan, mutta järjestelyjen keskiössä häärivä Wikman on rauhallinen:

Huolelliset valmistelut ja aikataulullisesti tarpeeksi pelivaraa ovat pitäneet meidät hienosti kuskin paikalla järjestelyissä. Olemme olleet sen verran hyvissä ajoin liikkeellä, ettei ole haitannut, vaikka jotkut deadlinet ovat ylittyneet matkan varrella.

Aikataulutus ja priorisointi ovatkin Wikmanin mukaan järjestäjän listan tärkeysjärjestyksessä korkealla: Kisat suunnitellaan ja toteutetaan ensin pelaajille ja sitten yleisölle.

Yksi elementti on kuitenkin ylitse muiden, ja sen voimavaran merkityksen hyvinkääläiset haluavat välittää myös tuleville järjestäjille: Mikään ei korvaa vapaehtoisten panosta.

-SFL