Euroopan suurin frisbeegolfkilpailu alkaa

Frisbeegolfradat Sipoossa ja Helsingissä täyttyvät kilpailijoista helatorstaina.

Torstaista sunnuntaihin 25.-27.5. kilpailtava Westside Discs Tyyni on pelaajamäärältään suurin Euroopassa järjestetty frisbeegolftapahtuma, joka tuo itäiselle Uudellemaalle yli 460 kilpailijaa.

PDGA Europen EuroTouriin lukeutuva kilpailu käydään samanaikaisesti kolmella radalla, mikä mahdollistaa poikkeuksellisen suuren pelaajamäärän.

Haastetta kokeneellekin kilpailunjärjestäjälle

Kilpailunjohtaja Juha Kytö on tottunut kilpailunjärjestäjä, mutta Tyyni luo mittakaavat uusiksi. Yhdysvaltain Glass Blown Open -kilpailusta vaikuttunut Kytö halusi tuoda samankaltaisen massakilpailun myös Eurooppaan ja Suomeen.

Yhteisöllisyys ja oheistapahtumat näyttelevät tapahtumaviikolla merkittävää osaa.

”Kilpailuviikko on täynnä tapahtumia. Maanantaina saimme erikoisluvalla varaslähdön kiekkovalmistajan maailmanlaajuiseen Trilogy Challengeen. Tiistaina alkoivat kisaradoilla valmistavat ja vapaamuotoisemmat flex start -kilpailut. Söderkulla Ladies Event  puolestaan kokosi naiset yhteen opastuksen ja pelikierroksen merkeissä. Keskiviikkona jaamme osallistujille mittavat pelaajapaketit ja pidämme pelaajakokouksen yli 460 osallistujalle.” Kytö niputtaa.

Glass Blown Openista tuliaisina on kopioitu myös mieleenpainuva yksityiskohta: Pelaaja saa valita omalla heittovuorollaan soitettavan kierroksen aloitusheittobiisin – kunhan se löytyy suoratoistopalvelusta.

Kilpailu käydään kolmella 18-väyläisellä radalla samanaikaisesti.

”Lippuja enemmän kuin puolustusvoimien paraatissa”

Kilpailuviikon oheistoiminnot eivät rajoitu pelillisiin tapahtumiin. Kytö kertoo: ”Ohjelmassa on muun muassa standup-esitys, burger&beer night, board games&barbecue -ilta sekä luonnollisesti päivittäinen saunomismahdollisuus. Kilpailuviikko huipentuu lauantain palkintojenjakoon ja pelaajien päätösjuhliin sekä sunnuntain vapaaehtoisten päivään.”

Massiivinen kilpailu liikuttaa vain reilua kolmeakymmentä vapaaehtoista, joista osa saapuu Keski-Suomesta asti auttamaan. Tarvetta olisi Kydön mukaan reilusti enemmällekin ja erityisesti lähialueen seuroista osallistuminen on jäänyt vaisuksi. Viime metreillä on apukäsiä kuitenkin löytynyt kriittisiin valmistelutoimiin.

”Kyllähän tässä on itse tullut paiskittua hommia riittävästi viime kuukausien aikana. Kaikki on nyt valmista ja se konkretisoituu tuolla radoilla, missä lippuja liehuu enemmän kuin puolustusvoimain paraatissa.” kilpailunjohtaja myhäilee.

Kilpailunäyttämöinä toimivat Sipoossa Söderkullan Kartanon pop-up -rata ja vapaa-ajankeskus Sibben rata. Helsingin Kivikon rata on kolmas kilpailupaikka. Kaikkia ratoja on muokattu kilpailua varten.

Kilpailunjohtaja Juha Kytö. Kuva: Dynamic Discs

Ei mikään kertakäyttökilpailu

Kilpailu on ensimmäinen laatuaan, mutta suunnitelmat vuoden 2018 tapahtumasta ovat edenneet jo pitkälle.

”Tarkoitus on tehdä tästä hieno jatkumo ja suunnitelmat luonnollisesti kasvavat tässä tehdessä.” Kytö paljastaa.

Ensimmäinen ponnistus on vaatinut vielä jonkin verran oppirahoja. Puuhamiehen mukaan kilpailun henkilöstön tehtävät täytyy mitoittaa osittain uusiksi tuleville vuosille: ”Päivittäin saapuu yksistään pelaajilta muutama kymmenen pyyntöä tai kysymystä. On selvää, että usean sadan pelaajan tarpeista huolehtimiseen tarvitaan erillinen yhteyshenkilö jatkossa.”

Sibben päivitetty rata tarjoaa kauniin miljöön lisäksi haastetta.

Kaupassa kaikki tuntevat

Yrittäjä, hallituksen jäsen, kunnallispoliitikko, perheenisä, Euroopan suurimman kilpailun järjestäjä. Juha Kydölle kesälomaa on neljän päivän kisareissu seurakavereiden kanssa ja kahden päivän frisbeegolfmatka vaimon kanssa Tukholman Järvaan. Lienee sanomattakin selvää, että Kytö osallistuu molempien matkojen järjestelyyn aktiivisesti.

Aktiivisuus on tuonut mukanaan paikallista tunnettavuutta. Paikallisessa marketissa kädet nousevat tervehdyksen merkiksi joka suunnasta, kun tuntemattomatkin tervehtivät. Paikallisia odotetaan myös seuraamaan kilpailua. ”Lauantaina meillä on myös kokko tulilla, mikä perinteisesti kerää täällä paljon väkeä paikalle. Eiköhän kilpailukin kiinnosta väkeä.” Kytö tuumaa.

Kytö heittää vielä lopuksi haasteen kaikille: ”Jakakaa tapahtumasivujen linkkejä! Tehdään tapahtumasta iso myös sosiaalisessa mediassa!”

Kilpailun facebook-sivut

SFL