Opiskelu frisbeegolflukiossa pian mahdollista

Syksyllä 2017 starttaa Joroisissa frisbeegolflinja!

Lukion kursseista 12 voi suorittaa frisbeegolfiin liittyen. Frisbeegolflukio on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteishaku on avoinna 21.2.2017 – 14.3.2017. Yhteishaussa Joroisten lukioon valitaan enintään 34 opiskelijaa lukuaineiden keskiarvon mukaisessa paremmuusjärjestyksessä.

DSC_6398

Suomalaismenestyksen jatkon tueksi löytyy uusia rakenteita, Joroisten lukion frisbeegolflinjan näyttäessä suuntaa. Kuva: Eino Ansio / EDGC2016

Joroisten kunta on panostanut vahvasti kovassa nosteessa olevaan frisbeegolfiin. Positiivisen lajikehityksen taustalla on ollut voimakkaasti myös lukion salibandylinjaa vetävä Tapio Virnes.

Tapiolla on frisbeegolftaustaa Oulusta jo 2000-luvun alusta, jolloin laji oli vielä Suomessa melko tuntematon. Joroisiin tultuaan hän alkoi viedä lajia eteenpäin ja tällä hetkellä Joroisissa on eniten pelattavia koreja Suomessa suhteutettuna asukaslukuun (57 kiinteää koria).

Viime kesän lopulla aukesi mm. Suomen ensimmäinen 36- väyläinen rata, joista toinen 18-väylää on AAA1-kilpatason frisbeegolfrata. Uuden radan avajaisissa olivat mukana mm. 2014 Euroopan mestari Seppo Paju sekä lajia sosiaalisessa mediassa positiivisesti eteenpäin vievät Disc Golf Solvikin Riku Johansson ja Janne Niskanen.

Paju jatkaa yhteistyötä toimien frisbeegolflinjan kummipelaajana. Sosiaalisen median lajilähettiläinä tunnetut Disc Golf Solvikin Johansson ja Niskanen puolestaan toimivat linjan some-lähettiläinä.

SFL osallistuu hankkeeseen Suomen Frisbeegolfkouluttajien kautta ohjaajakoulutusten toteuttajana.

Lisäksi yhteistyössä mukana on Etelä-Savon urheiluakatemia.

2014 Euroopan mestari Seppo Paju toimii linjan kummina.

2014 Euroopan mestari Seppo Paju toimii linjan kummipelaajana. Kuva: Eino Ansio / EDGC2016

Lähde: Joroisten lukion tiedote

Joroisissa frisbeegolfin vetovoima on oivallettu opetuksessa

Joroisissa on jo aiemmin tänä vuonna käynnistetty Opetushallituksen tuella innovatiivinen hanke, jossa frisbeegolf on keskiössä:

Oppilaiden taidot ohjelmoinnista, tietotekniikasta ja yrittäjyydestä yhdistyvät ja kasvavat projektissa, jossa suunnitellaan, toteutetaan ja testataan omaa frisbeegolfkiekkoa. Projektissa tutustutaan mm. 3D-tulostukseen ja apuvälineiden kuten seuranta-anturin ja kalansilmäkameran avulla lähestytään esimerkiksi luonnontieteitä ja matematiikkaa.

Samalla kiekkojen testausvaiheessa oppilaiden liikunnallisuus ja sosiaalisuus sekä yhteistyökyvyt kasvavat. Kiekkoja on pakko testata luonnossa, jota kautta oppilaiden on pakko liikkua jonkin verran. Kisojen ja tapahtumien järjestäminen vaatii järjestelyjä ja suunnittelua ja niiden toteuttaminen on pakko tehdä yhteistyössä mm. urheiluseuran kanssa.

Lisätietoa: Opetushallituksen kehittämishankkeet