Uusi frisbeeaiheinen verkkopalvelu

Discmania on julkaissut uuden verkkopalvelun frisbeegolfradat.fi (jatkossa fgr), jossa on listattuna suurin osa – ellei jopa kaikki – tällä hetkellä Suomesta löytyvät frisbeegolfin harrastuspaikat. Mukana on myös 15 tulevaa rataa, jotka Discmania toimittaa tulevan kesän aikana. Palvelussa kustakin radasta voidaan julkaista perustiedot, väyläkohtaiset tiedot sekä ratakartta ja valokuvia. Ratamestareiden, siis yksittäisten henkilöiden jotka ylläpitävät ratojen tietoja, on myös mahdollistaa pitää omaa blogia, jossa voi kertoa radan ajankohtaisista asioista.

Palvelussa on otettu myös käyttöön ratojen luokitusjärjestelmä. Ratoja luokitellaan lähinnä niiden koon, varustelutason ja ylläpidon laadukkuuden perusteella. Rataluettelossa ratoja voi etsiä niitten sijainnin tai luokituksen perusteella, mutta oman kategoriansa muodostavat myös ns. DiscGolfParkit, Discmanian toimittamat ratakokonaisuudet.

Palvelussa on haettu ajan henkistä vahvaa yhteisöllisyyttä kommentointitoimintoineen ja sivustoon liittyvine Facebook-ryhmineen. Odotan innolla kuinka suureen käyttöön ratablogit tulevat ja kuinka monipuolista aktiviteettia palvelun ympärille jatkossa rakennetaan.

Tekniseltä toteutukseltaan palvelu pärjää lähes mille tahansa tämän päivän verkkosovellukselle ja sivuston idea myös on sangen loistava. Fgr palvelee käyttäjiä hyvin; koskaan aiemmin ei yhtä helposti ole löytänyt Suomesta löytyviä harrastuspaikkoja. Myöskään mistä tahansa yksittäisestä radasta ei aiemmin ole yhtä helposti löytänyt tietoja siitä, kuinka laadukas rata on.

Päällisin puolin kaikki on siis kunnossa: Suomen frisbeegolfaava kansa on saanut tarvitsemansa. Mutta kurkataanpa hieman pinnan alle. Palvelun on tarkoitus olla epäkaupallinen yhteisöpalvelu. Sivustolla mainostaminen on kiellettyä eikä mainosbannereita palvelun sivuille voi ostaa. Sen verran kaupallinen puoli näkyy kuitenkin, että sivulla ”mistä voit hankkia välineitä” on linkit jälleenmyyjien sivuille. InterSport, Discmania, Frisbeepoint ja PowerGrip. Hetkinen, kaikki Innova Europen*) jälleenmyyjiä. Missä loistavat muut suomalaiset maahantuojat, Westside Golf Discs ja Unella Oy ja heidän jälleenmyyjänsä? Ilmeisesti yhteisöllisyys ei ulotu yritystasolle asti.

Toinen hieman arveluttava kohta on ratojen luokitukset. Onko yhdellä kaupallisella toimijalla moraalinen oikeus laittaa myös muiden toimittamat radat paremmuusjärjestykseen omilla kriteereillään? Nämä luokitukset ovat palvelun sisäisiä luokituksia, eivätkä SFL:n hyväksymiä virallisia luokituksia. SFL:n hallitukselle lähetettiin kyllä luokitusperusteet kommentoitavaksi, mutta olisin nähnyt nämä mieluummin pari kuukautta kuin pari viikkoa ennen palvelun julkaisua. Tällä hetkellä luokitukset näyttävät palvelevan paremmin ratamyyntiä kuin pelaajia. Itse ainakin näkisin luokituksen kertovan mieluummin radan haastavuudesta ja nautinnollisuudesta kuin varustelutasosta.

Mitä mieltä sinä olet tästä verkkopalvelusta? Kerro mielipiteesi keskustelupalstalla.

+ Suomalainen frisbeegolf web 2.0 -aikaan
– Yksipuolinen kaupallisuus

Sami Poimala
SFL:n puheenjohtaja

*) Innova Champion Europe on Discmanian aputoiminimi, jota käytetään kuvaamaan frisbeiden maahantuontitoimintoja, Discmania nimen alaisuudessa hoidetaan jälleenmyynti.