Denna websida innehåller samlade anvisningar för hur föreningar och idrottare kan använda Suomisport.
Anvisningar för föreningsanvändare
Föreningar med flera sektioner / allmänna föreningar:
Skapa en medlemskategori under frisbeegolf-sektionen i Suomisport och bjud in medlemmar via en medlemsinbjudningslänk. Beroende på föreningens verksamhet kan föreningen även be om att gå med i huvudföreningen för att betala föreningens allmänna medlemsavgifter.
Skapa medlemsavgifter i Suomisport
Ge medlemsavgiften ett tydligt namn och beskrivning för att underlätta uppföljning av betalningar.
Bestäm medlemsperioden enligt föreningens stadgar. Efter att medlemsperioden har löpt ut genereras ingen avgift för nya medlemmar. Om medlemsperioden t.ex. definieras som slut 31 oktober, kommer medlemmar som ansluter sig efter det inte att få denna medlemsavgift.
Registrera medlemsavgiften enligt beslutet från föreningens årsmöte. Tänk på transaktionskostnader och medlemsavgiften för förbundet (förbundet fakturerar föreningen efter säsongens slut) när du fastställer avgiften.
Sätt in förfallodatum enligt föreningens stadgar. Förfallodatumet bestämmer när påminnelser om betalning skickas via appen och till personens e-postadress varannan vecka efter förfallodatum.
Den skapade medlemsavgiften genereras automatiskt för alla medlemmar i den aktuella medlemskategorin. Medlemmen kan inte betala avgiften förrän denne har accepterats som medlem.
Medlemsavgiften kan riktas endast till "utvalda personer" om du inte vill att avgiften ska genereras automatiskt för alla medlemmar i den aktuella kategorin.
Om en medlemskategori inte har någon medlemsavgift (t.ex. hedersmedlemmar), skapa ingen avgift alls. Du kan inte skapa en medlemsavgift med nollavgift.
Vid byte av medlemsperiod
När medlemsperioden byts, skapa en ny medlemsavgift för kategorin (t.ex. Vuxna) enligt instruktionerna. Den föregående periodens medlemsavgift kan återställas till utkastläge. Det är inte rekommenderat att ta bort den föregående medlemsavgiften, eftersom du då inte
längre kan följa betalningen eller betalningsstatusen. Vid byte av medlemsperiod skapas inga nya medlemskategorier (t.ex. Vuxna 2024), utan endast en ny medlemsavgift för de befintliga kategorierna.
Observera! När den föregående medlemsavgiften återställs till utkastläge kommer den inte att synas för någon, inte heller för de personer som fortfarande har obetalda avgifter. Om den föregående medlemsavgiften har återställts till utkastläge och sedan aktiveras igen vid
årsskiftet, kan den ändras till "utvalda personer"-läge, vilket innebär att endast de personer som du väljer får se den. Denna inställning ändrar då betalningsriktningen från automatisk till manuell.
Tips: Sätt gärna förfallodatumet mot slutet av medlemsperioden, eftersom avgiften automatiskt blir förfallen för nya medlemmar som ansluter efter förfallodatumet. Medlemsperiodens slutdatum definierar när den automatiska genereringen av medlemsavgifter för alla medlemmar i kategorin slutar.
Paketbeställningar i Suomisport
Paketbeställningar i gammal form har inte varit möjliga sedan 2022. Idrottare måste själva ansöka om medlemskap genom att registrera sig i Suomisport. Däremot kan medlemsavgifter fortfarande betalas för en annan person. Det är fortfarande möjligt att köpa licenser i paket för medlemmar, läs här: Suomisport
Anvisningar för att skapa evenemang i Suomisport
Anvisningar för gruppfunktioner
Anvisningar för kommunikation
Anvisningar för Svea Payments-tjänsten
Vanliga frågor om Svea Payments användning:
Fråga: Kan betalningstjänsten ställas in så att den kollar betalningar en gång i veckan? Jag får onödiga behandlingsavgifter från banken när det kommer flera överföringar varje vecka.
Svar: Användarhandledningen för betalningstjänsten (länk ovan) kapitel 3.1 behandlar alternativ för daglig eller veckovis avstämning. Du kan ändra från daglig avstämning till veckovis avstämning i Extranet (under "Tilläggsrapporter och rapportering").