Frisbeegolfin moniottelija Tapani Aulu on matkannut lajin perässä aina Etiopiaan asti

Tapani Aulun alkukausi on sisältänyt runsaasti matkoja maille kaukaisille. Tie on vienyt tutuilta kotikulmilta eksoottisempiin frisbeegolfkohteisiin ja menestys on seurannut miestä.

Maaliskuussa Aulu voitti Kroatian Martinusevecissä Vladar Martinusevca -kilpailun ja huhtikuussa Aulu löysi itsensä palkintopallin korkeimmalta korokkeelta Italian Pietrabuonassa järjestetyssä Tuscany Openissa. Vuoden 2019 hän avasi tammikuun lopussa Brasilian Sao Paulon tienoilla voittamalla Brasil Openin.

”Pidän siitä, että pääsen kilpailemaan ulkomailla ja näen samalla uusia paikkoja. Pelkästään sitä varten harvemmin lähden reissuun, mutta frisbeegolfia on mukava yhdistää matkoihin. Keväisen Euroopan-reissun toteutimme niin, että lensimme Itävaltaan ja jatkoimme siitä junalla Kroatiaan ja myöhemmin bussilla Italiaan. Vähän tällaista maan päällä seikkailuakin oheen, kun ei tuo lentäminen niin kovin eettistä ole”, Aulu kertoo.

”Brasilian kilpailun rata oli ollut siellä jo useamman vuoden, ja oli suhteellisen haastavakin. Muutamalla väylällä heitettiin myös vesistöjen yli. Vaimoni on kotoisin Brasiliasta, joten vietimme siksi siellä alkuvuodesta aikaa.”

Tapani Aulu on vuosien varrella kilpaillut myös Brasiliassa.

Viime vuoden helmikuussa Aulu puttaili korkeilla kukkuloilla, kun osoitteena oli pieni Asosan kaupunki läntisessä Etiopiassa. Aulu kuvaili tuota kokemusta seikkailuksi.

”Tunnen brittiläisen, Disc Golf Hall Of Fameen kuuluvan Derek Robinsin. Asuin hänen luonaan aikoinaan pari kuukautta, kun opiskelin nuorempana briteissä. Sain selville, että hän on lähdössä Etiopiaan. Matka alkoi kiinnostaa, kun en ollut Afrikassa aiemmin käynyt. Kaikki säädettiin kuntoon aika lyhyellä varoitusajalla, mutta pääsin lähtemään ja olihan se aika seikkailu. Rata oli noin 1500 metrin korkeudessa ja jäi sinne pysyvään käyttöön paikallisen yliopiston väen ylläpidettäväksi. Kisassa oli mukana 30-40 ihmistä ja osa paikallisista oli heittänyt aiemminkin. Lähimaistakin oli tullut paikalle muutama persoona ja lisäksi pari jenkkiä”, Aulu kuvailee.

”Frisbeegolf leviää jatkuvasti uusiin maihin, joten uusia, potentiaalisia kohteita tulee nopeasti.”

Etiopiassa Aulu vieraili vuonna 2018.

Kipinä kiekkoihin Kankaanpäästä

Aulu toteaa profiloituneensa viime vuosina ”reissupelaajaksi”, mutta ei tarina frisbeegolfin parissa ole pelkkää matkailua ollut. Ensimmäiset opit otettiin synnyinkaupunki Kankaanpään maastoissa. Hän on ollut isossa roolissa alueen frisbeegolfskenen kehityksessä.

”Vuonna 2009 olen ensimmäisiä kertoja frisbeetä heitellyt. Joskus lapsena tuli toki heiteltyä jotain vastaavia, muttei ihan virallista frisbeegolfia kuitenkaan. Kävimme yhden kaverini kanssa katsomassa vuoden 2009 European Openia Tampereen Epilässä, mistä saimme vähän innostusta lajiin”

”Saman vuoden syksyllä olimme Kankaanpään urheilukentän nurmella heittelemässä, kunnes paikalle ilmestyi yksi tuttumme kunnan liikuntatoimesta. Hän kertoi, että muutama vuosi sitten olisi kunnan puolesta korit ostettu, mutta kukaan ei oikein tiennyt mitä niillä tehdä. Hän kysyi, tietäisimmekö me jotain lajista. Tästä syntyi pikkuhiljaa Myllymäen 9-väyläinen rata keskustan tuntumaan. Seuraavan vuoden keväällä perustimme Tomoottajat-seuran ja Viidentienristeyksen radan rakentaminen aloitettiin.

”Koko ikäni olen harrastanut kaikenlaisia lajeja, mutta kyllä frisbeegolf on nyt ollut päälajina jo kymmenisen vuotta.”

Tapani Aulu. Kuva: SFL / Toni Laitiala

Menneiden kymmenen vuoden aikana Aulu on nähnyt lajissa paljon. Milloin hän on osallistumassa kisoihin Suomen huippujen kanssa, milloin järjestämässä itse kisoja. 2010 SM-kisoista ja Lahti Openista ”isojen lavojen” esiintymisensä aloittanut konkari toteaa, ettei urheilu ole hänelle koskaan ollut niinkään tavoitteellista, mutta kilpailuhaluja riittää.

”Viime vuosina ne pienetkin tavoitteet ovat olleet maltillisia, kun on ollut kaikenlaisia vammoja. Kahden vuoden päässä siintävät Masters-luokan kisat, ja siellä olisi kyllä tarkoitus pärjätä. Avoimessa luokassa nuoremmat tekijät ovat rynnänneet ohi”, hän pohtii.

Pelkkä heittäminen ei Aululle frisbeegolfissa piisaa

Kilpailuiden ohessa Aulu tunnetaan varsin aktiivisena järjestöihmisenä. Oman seuran ja Suomen frisbeegolfliiton hallitusten lisäksi vastuuta piisaa myös kansainvälisellä tasolla.

”PDGA Europen kuvioissa olen maakoordinaattorina ja lisäksi mukana European Disc Golf Federationissa. Järjestötoiminta on itselleni luontaista puuhaa, joten siihen on ajautunut hiljalleen.”

Aulu toimii työkseen kääntäjänä. Freelancerina toimiminen sopii hyvin frisbeegolfarin arkeen, sillä töitä pystyy tekemään melkeinpä mistä käsin vain. Jos ja kun tarvetta radalle pääsemiseksi syntyy, on se usein järjesteltävissä.

”Herään usein todella aikaisin ja teen töitä pari tuntia ennen kuin vien lapsen päiväkotiin. Sitten voin jatkaa päivällä tai illalla hommia. Yhdelle pääasiakkaalleni teen valtaosan töistäni, joskus jotain myös joillekin käännöstoimistoille. Osaan useampaakin kieltä joissain määrin, mutta töissäni kielinä toimivat suomi ja englanti.”

”Ei tämä innostus lajia kohtaan ole ainakaan hiipumassa. On aina hienoa päästä ehjänä johonkin kisaamaan, se on aina nautinto. Nyt varsinkin, kun kilpailukausi on alkanut paremmin kuin aikoihin”, Aulu päättää.

KUKA?

Tapani Aulu

• Syntynyt 27.2.1981 Kankaanpäässä
  • Asuu Turussa
  • Aloitti frisbeegolfin vuonna 2009, pelasi ensimmäiset viralliset kilpailunsa 2010.
  • On toiminut kolmesti Suomen EM-joukkueen kapteenina.
  • On voittanut parigolfin SM-pronssia vuosina 2014 & 2015.
  • Aulu on aktiivinen kisajärjestäjä ja hän on järjestänyt jo lähes 40 PDGA-tason kilpailua. Hän toimii lisäksi mm. Suomen frisbeegolfliiton hallituksessa sekä Suomen PDGA-maakoordinaattorina.

Teksti: Markus Viljanen