#Liityfribaseuraan -jäsenhankintakampanja tarjosi uusia jäsenetuja ja nosti esille seuratoiminnan merkitystä

SFL käynnisti viime kesäkuussa jäsenhankintakampanjan, jonka tavoitteena oli tukea jäsenseurojen jäsenhankintaa, lisätä jäsenseurojen jäsenmäärää ja nostaa esille frisbeegolfseurojen toiminnan merkitystä yksilöille ja yhteisöille. Kampanja päättyi viime vuoden lopussa.

Suomen frisbeegolfliitto toteutti viime vuoden kesän ja syksyn aikana jäsenhankintakampanjan #Liityfribaseuraan. Kampanjan tavoitteena oli tukea jäsenseurojen jäsenhankintaa, lisätä jäsenseurojen jäsenmäärää ja nostaa esille frisbeegolfseurojen toiminnan merkitystä yksilöille ja yhteisöille.

Kampanja lanseerattiin liiton uutissivulla ja somessa sekä seuroille lähetetyllä sähköpostilla 20. kesäkuuta. Kampanjasta julkaistiin myös Epress-tiedote. Kampanja näkyi liiton kanavissa monin eri tavoin kesän ja syksyn aikana. Somejulkaisujen yhteydessä käytettiin yhteistä aihetunnistetta #Liityfribaseuraan. Jäsenhankintakampanja päättyi viime vuoden lopussa.

Kaikille jäsenseuroille lähetettiin alkuvuodesta kampanjan palautekysely, johon saatiin 16 vastausta. Koska vastausprosentti oli alhainen, ei kyselyn tuloksista voida tehdä kovin vahvoja päätelmiä, mutta vastaukset voidaan katsoa suuntaa antaviksi.

Liitto pyysi kampanjaa suunnitellessaan maaliskuussa seura-aktiivien Facebook-ryhmässä seuroilta tietoja siitä, millaista tukea seurat toivovat uusien jäsenten hankkimisessa. Seurojen toiveita kartoitettiin tarjoamalla muutamia esimerkkejä mahdollisesta tuesta sekä pyytämällä uusia ehdotuksia tuesta. Liiton neuvottelemat uudet jäsenedut sekä liiton seuroille tarjoamat somepohjat saivat eniten kannatusta ja toiseksi eniten kannatettiin sitä, että liitto tarjoaa esimerkkejä siitä, miten yrityksiä kannattaa lähestyä etujen hankkimiseksi jäsenille. Kaikki kolme eniten peukkuja saanutta toivetta toteutettiin.

Kolme uutta jäsenetua

Liiton yhtenä kampanjaan liittyvänä tavoitteena oli hankkia kaikille liiton jäsenseurojen jäsenille yhteisiä, uusia jäsenetuja. Uusilla jäseneduilla liitto halusi tukea jäsenseurojen jäsenhankintaa tarjoamalla etuja, joita seurat voivat markkinoida eri yhteyksissä nykyisten frisbeegolfharrastajien ja lajia vasta kokeilevien keskuudessa.

SFL julkaisi kolme uutta jäsenetua kampanjan aikana. Kampanjan alettua kesäkuussa julkaistiin UDisc Pro -vuositilaukseen saatu 25 % alennus sekä Upsi Black -vuositilaukseen saatu 25 % alennus. Syyskuussa tiedotettiin Fysiikkakoutsin PRO -valmennusohjelmaan saadusta 75 % alennuksesta.

Jäseneduista ja niihin liittyvistä seurakohtaisista tai jäsenkohtaisista alennuskoodeista viestittiin jäsenseuroille sähköpostilla ja jäseneduista julkaistiin tiedotteet myös liiton kanavissa sekä seuratiedotteissa. Seuroille tarjottiin myös valmiita somepohjia uusista jäseneduista viestimiseen. Liiton tietojen mukaan ainakin muutamat seurat hyödynsivät somepohjia.

Palautekyselyyn vastanneista seuroista 15 sai tietoonsa kaikki kyseiset jäsenedut. Suurin osa vastaajista (69 %) viesti jäseneduista seuran whatsapp-yhteisössä. Puolet vastaajista käytti jäseneduista viestimiseen sähköpostia. Noin 19 % viesti jäseneduista seuran omilla somejulkaisuilla ja 13 % hyödynsi liiton tarjoamia somepohjia. Seuran omia sivuja tai muita viestintäkanavia käytti molempia 13 % vastaajista.  Hieman alle puolet vastaajaseuroista käytti vain yhtä viestintätapaa jäseneduista tiedottaessaan. Yksi vastaajaseura ei viestinyt jäseneduista millään tavalla jäsenistölleen.

Jäsenetujen alennuskoodien jako tapahtui suurimmassa osassa vastaajaseuroista siten, että koodit jaettiin niitä pyytäneille jäsenille. Noin neljäsosa jakoi koodit automaattisesti kaikille jäsenille. Puolet vastaajaseuroista ei saanut palautetta jäseneduista jäseniltään ja hieman alle puolet oli saanut positiivista palautetta yleisesti ottaen tai ainakin niiltä jäseniltä, jotka jäsenetuja hyödynsivät.

Seitsemän seuraa vastasi kysymykseen siitä, millaisia jäsenetuja liiton toivotaan tarjoavan jatkossa. Vastauksissa nostettiin esille jäsenhankintakampanjan sisältämät jäsenedut (UDisc, Upsi, fysiikkavalmennus), seuravaate-edut sekä varusteiden hankintaan liittyvät alennukset.

Liitto julkaisi vinkkejä seurojen kumppanuushankintaan seuratiedotteessa 4/2024.

Liitto tarjosi jäsenseurojen käyttöön erilaisia somepohjia kampanjaan liittyen. Kuva 1: SFL.

Nostoja seuratoiminnan merkityksestä ja monipuolisuudesta

Liitto julkaisi kesän ja syksyn aikana kolme seuratoimintaa esittelevää artikkelia, joilla haluttiin kertoa eri puolilla Suomea sijaitsevien frisbeegolfseurojen erilaisista toimintamuodoista ja niiden tekemästä työstä lajin parissa. Artikkeleissa esiteltiin West Coast Disc Golfersin, AX Disc Golfersin ja Joen Liitokiekon sekä Lohjan Liitokiekkoilijoiden toimintaa. Ahvenanmaalla vaikuttavan AX Disc Golfersin ja Joen Liitokiekkojen artikkeleissa keskityttiin naisille suunnatun toiminnan esittelemiseen. Artikkelit sisälsivät myös osion, jossa haastateltavat saivat kertoa esimerkiksi siitä, mikä on parasta omassa seurassa sekä siitä, miksi seuraan liittyminen kannattaa.

SFL julkaisi liiton somekanavissa kampanjan aikana kymmenen suoraan kampanjaan liittyvää julkaisua kesä-marraskuun aikana sekä Question & Ask -julkaisun Instagramissa. Somejulkaisuissa nostettiin esille etenkin seuratoiminnan yhteisöllisyyttä, seurojen järjestämiä tapahtumia sekä talkootoimintaa. Nämäkin somejulkaisumateriaalit olivat seurojen hyödynnettävissä seuroille jaetussa drivekansiossa. Somejulkaisujen kattavuus oli Instagramissa parhaimmillaan 3000 ja Facebookissa 5400. Q & A -tarinassa kysyttiin mikä on parasta omassa fribaseurassa sekä mihin seuraan kuulut ja miksi liityit seuraan. Vastauksissa korostui yhteisöllisyyden merkitys.

Palautekyselyssä pyydettiin muun muassa arvioimaan liiton viestintää jäsenhankintakampanjaan liittyen. Kuva 2: SFL.

 

Palautekyselyssä pyydettiin arvioimaan liiton viestinnän onnistumista kampanjaan liittyen valitsemalla neljästä vaihtoehdosta sopivin (kts. kuva 2). Vaihtoehtoja ei avattu kyselyssä ja täten vastaajat ovat tulkinneet omista lähtökohdistaan mitä tarkoitetaan esimerkiksi hyvin onnistuneella viestinnällä.

Kampanjan lanseerausuutisoinnin 20.6. katsottiin onnistuneen hyvin tai osittain hyvin yhteensä 14 vastaajaseurassa. Seuratoiminnan merkitystä nostavat somejulkaisut saivat hieman huonomman arvion: hyvin onnistuneeksi ne arvioi neljä seuraa, osittain onnistuneeksi kuusi seuraa ja neljä seuraa arvioi, että julkaisut eivät onnistuneet. Seura-artikkelit näki hyvin onnistuneina neljä seuraa ja osittain onnistuneina kolme seuraa. Viisi seuraa ei osannut antaa arviota. Seuroille lähetyt sähköpostitiedotteet nähtiin hyvin onnistuneina (kahdeksan vastausta) tai osittain onnistuneina (kuusi vastausta). 

Kampanjan somejulkaisu, kuva 3: SFL.

Jäsenmäärät laskivat 

Jäsenhankintakampanjan lanseerausuutisessa 20.6. kerrottiin, että liiton jäsenseurojen jäsenmäärä oli yhteensä 11 983 ja yksittäisiä jäseniä oli 10 668. Jäsenmäärän yhteislukumäärällä tarkoitetaan sitä, että saman henkilön mahdolliset jäsenyydet useammassa kuin yhdessä seurassa huomioidaan luvussa. Yksittäisten jäsenten määrä kertoo sen sijaan yksittäisten henkilöiden jäsenmäärän.

Kun kampanjan alkaessa saatuja jäsenmääriä vertaillaan vuoden lopun tilastoihin, on huomioitava että SFL pyysi loppuvuoden aikana Suomisportia muuttamaan liiton jäsenmäärän laskentakaavaa siten, että jäsenmäärään ei lasketa enää mukaan passiivisia seuroja. Passiivisilla seuroilla Suomisportissa tarkoitetaan seuroja, jotka ovat yhä liiton jäseniä mutta jotka ovat ilmoittaneet toimintansa olevan tauolla sekä seuroja joiden toiminta on lakannut tai jotka ovat eronneet liitosta.

Tällä uudella laskentatavalla jäsenseurojen jäsenmääräksi 20.6. saadaan 11 485 ja yksittäisten jäsenten määräksi 10 507. Vuoden lopussa vastaavat luvut olivat 10 836 ja 9768. Yhteisjäsenmäärä laski täten 5,6 % ja yksittäisten jäsenten määrä laski puolestaan 7 %. Vuonna 2023 yhteisjäsenmäärä laski 20.6. ja 31.12. välisenä aikana 2 % ja yksittäisten jäsenten määrä laski puolestaan 1,4 %. Vuoden 2022 osalta tilastot eivät ole vertailukelpoisia joulukuussa 2021 toteutetusta Suomisport-migraatiosta johtuen. 

Jäsenmääriä tarkastellessa on hyvä huomioida, että seurojen käytäntö vaihtelee sen suhteen, missä vaiheessa jäsenmaksunsa maksamatta jättäneet jäsenet erotetaan seurasta ja kuinka tiheästi jäsenluokkien jäsenyyksiä päivitetään. Esimerkiksi kahdenkymmenellä jäsenmäärältään suurimmalla seuralla jäsenmäärä oli pääasiallisesti kesäkuussa suurempi kuin vuoden lopussa. Jäsenmäärä kasvoi vain neljällä seuralla tässä joukossa kyseisillä päivämäärävertailuilla. Yli sadan jäsenen seuroja oli kampanjan alkaessa 32 ja kampanjan päättyessä 29. 

Kahdeksan seuraa vastasi palautekyselyn avoimeen kysymykseen, jossa sai antaa ruusuja ja risuja kampanjasta. Kampanjan todettiin olleen hyvä ja tarpeellinen, askel oikeaan suuntaan ja liiton toiminta nähtiin hyvänä. Yksi seura kertoi hyödyntäneensä kampanjaa vain nykyisen jäsenistön kohdalla mutta aikovansa jatkossa mainostaa liiton jäsenetuja myös seuraan liittymistä harkitseville. Yksi seura näki kampanjan enimmäkseen epäonnistuneena ja yksi seura pohti, olisiko kampanjan voinut aloittaa jo keväällä. 

Kampanjan somejulkaisu, kuva 4: SFL.

Yhteenvetoa

Kampanja ei onnistunut tavoitteessaan kasvattaa jäsenseurojen yhteisjäsenmäärää eikä yksittäisten jäsenten jäsenmäärää. Toisaalta on mahdotonta arvioida, olisiko jäsenseurojen jäsenmäärä laskenut enemmän jos jäsenhankintakampanjaa ei olisi toteutettu.

Frisbeegolfseurojen monipuolinen toiminta ja toiminnan positiivinen merkitys yhteisöille ja yksilöille sai näkyvyyttä kampanjan myötä, ja muistutti myös seuroja viestimään monipuolisesti omasta toiminnastaan ja toiminnan merkityksestä esimerkiksi harrastusolosuhteiden ylläpidossa ja parantamisessa.

Kampanja onnistui tavoitteessaan hankkia uusia jäsenetuja jäsenseurojen jäsenille. Kampanja tarjosi esimerkkejä siitä, miten seurat voivat aktiivisesti viestiä seuran jäseneduista sekä liiton tarjoamista jäseneduista nykyisten jäsenien ja lajia paikkakunnalla harrastavien parissa. 

Lisätietoja kampanjasta antaa liiton järjestösihteeri (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi).

Kampanjan somejulkaisu, kuva 5. SFL.