SFL:n ansiomerkkejä myönnettiin frisbeegolfin parissa ansiokasta työtä tehneille

SFL:n hallitus on myöntänyt 13 henkilölle Suomen frisbeegolfliiton hopeisen ansiomerkin ansiokkaasta työstä frisbeegolfin parissa. SFL:n jäsenseurat lähettivät ansiomerkkihakemuksia yhteensä 11 ja tämän lisäksi hallitus myönsi kaksi ansiomerkkiä lisää. Tunnustuksen saaneita muistetaan hopeisella ansiomerkillä sekä kunniakirjalla. Tunnustukset julkistetaan SFL:n Liitopäivillä.

Hopeinen ansiomerkki myönnettiin kun vähintään yksi seuraavista kriteereistä täyttyi:

• Pitkään ja aktiivisesti frisbeegolfin parissa toimiminen.

• Aktiivisesti ja ansiokkaasti seuratason avaintehtävissä, kuten seuran hallituksen jäsenenä, valmentajana tai muuna toimijana, toimiminen.

• Yhteisöllisyyden ja yhteistyön edistäminen frisbeegolfseurojen välillä tai paikallisessa yhteisössä.

Hopeisella ansiomerkillä palkitut

Pitkäaikainen ja aktiivinen toiminta:

Mika Junttila, Nivalan Frisbeegolf. Junttila on toiminut seuran puheenjohtajana vuodesta 2013 lähtien. Hänen aikakaudellaan on toteutettu useita paikallisia ja alueellisia frisbeegolfhankkeita, kuten NFG:n, Nivalan frisbeegolfradan (pro ja am) sekä Pyssymäen radan perustaminen sekä harjoittelualueen, pituusheittopaikan, puttisuoran ja seuratilan rakentaminen. Junttila on toiminut TD:nä viikkokisoissa ja PDGA-kisoissa sekä esitellyt seuraa messuilla. Junttilan seurassa käynnistämistä hankkeista merkittävimpänä voidaan pitää oman frisbeegolfradan rakentamista jokaiselle Nivalan alakoululle sekä kiekkojen lahjoittamista koululaisille. Hanke toteutettiin Nivalan kaupungin, Liikuntakeskus Uikon sekä talkooväen yhteistyönä, ja Junttila kuului itsekin talkoolaisten joukkoon. Nivalan kaupunki myönsi hankkeesta Vuoden liikuttaja 2022 -palkinnon ja Keski-Pohjanmaan Urheilugaalassa hanke huomioitiin Vuoden alueellinen liikuttaja -palkinnolla.

Riku Kaajakari, Oulun Frisbeeseura. Kaajakari kuuluu Oulun Frisbeeseuran perustajiin ja seuran pitkäaikaisimpien vaikuttajien joukkoon. Hän on toiminut pitkään seuran hallituksessa sekä puheenjohtajana että jäsenenä. Kaajakari on tehnyt vaikutustyötä Oulun kaupungin suuntaan ratojen rakentamiseksi ja on ollut myös suunnittelemassa Hiirosen frisbeegolfrataa ja Meri-Toppilan frisbeegolfrataa. Hän on yksi Pikkaralan Frisbeegolf -osuuskunnan perustajista ja on osallistunut alueen suunnitteluun ja rakentamiseen.

Eero Puhakka, Hämeenlinnan Discaajat. Puhakka on toiminut seuran hallituksessa, järjestänyt opastuksia, ohjannut junioreiden liikuntalukkaria sekä ylläpitänyt ratoja. Hän on opastanut lajia myös Vietnamissa sekä järjestänyt hyväntekeväisyyskilpailuja.

Heikki Riekki, Oulun Frisbeeseura. Riekki on osallistunut aktiivisesti talkoisiin ja toiminut seuran hallituksessa pitkään. Hän on järjestänyt viikkokisoja ja toiminut viikkokisavastaavana sekä osallistunut suurempien kisojen järjestelyihin. Riekki tunnetaan Metrix-osaajana, joka on opastanut ja neuvonut Metrixin käyttöä niin seurassa, Pohjois-Pohjanmaalla kuin koko Suomessa. Hän on järjestänyt myös lajiesittelyjä ja opastuksia.

Ilpo Tolonen, Oulun Frisbeeseura. Tolonen on ansioitunut erityisesti talkoilijana ja turvallisten ratojen suunnittelijana. Hän on ottanut vastuun Honkimaan radan ylläpidosta ja rakentamisesta vuosien ajan ja hänet tunnetaan esimerkiksi Meri-Toppilassa 2016 järjestettyjen EM-kisojen ratasuunnittelusta. Tolonen on suorittanut SFL:n Ohjaaja 1 -kurssin ja hän on opastanut erinomaisesti lajia eri-ikäisille suunnatuissa tapahtumissa ja harjoituksissa.

Pertti Tuppurainen, Vuorelan Veikot. Tuppurainen on suunnitellut ja ollut mukana rakentamassa useita ratoja, kuten Tarinalaakson molemmat radat, Puijon radan sekä Atraimen radan. Hänen työnsä on mahdollistanut hyvät puitteet frisbeegolfin harrastamiselle ja kilpailemiselle alueella.

Vaikuttaminen seuratason toimintaan:

Tapani Aulu, Tomoottajat. Aulu lukeutuu seuran perustajajäseniin ja on toiminut seuran hallituksessa seuran perustamisesta, vuodesta 2010 asti. Hän on organisoinnut ja ohjannut seuran ja paikkakunnan junioritoimintaa frisbeegolfin parissa. Aulu palkittiin Urheilugaalassa 2024 frisbeegolfin taustavoimana, mikä kertoo hänen omistautumisestaan lajille myös valtakunnallisella tasolla.

Janne Mönkkönen, Vuorelan Veikot. Mönkkönen on toiminut yleisseuran puheenjohtajana vuodesta 2004 lähtien sekä seuran frisbeegolfjaoston puheenjohtajana vuodesta 2012. Hän on järjestänyt lukuisia kilpailuja, koordinoinut seuran ylläpitämien ratojen rakentamista ja osallistunut ratatalkoisiin vuosien ajan. Mönkkönen on järjestänyt lajiesittelyitä ja ollut mukana käynnistämässä seuran säännöllistä junioritoimintaa. Frisbeegolfjaosto on kehittynyt Mönkkösen aikakaudella kavereiden muodostamasta heittoporukasta yli 300 jäsenen aktiiviseksi toimijaksi ja tuhansien ihmisten liikuttajaksi vuosittain.

Lauri Vehniäinen, Vuorelan Veikot. Vehniäinen on toiminut seuran hallituksessa sihteerinä vuodesta 2012 saakka. Hän on osallistunut seuran kilpailutoiminnan ja ylipäänsä frisbeegolftoiminnan kehittämiseen sekä järjestänyt erilaisia kisoja ja lajiesittelyitä.

Kajsa Wickström, Oulun Frisbeeseura. Wickström on toiminut seuran puheenjohtajana ja hallituksen jäsenenä noin kymmenen vuoden ajana. Hän on järjestänyt aktiivisesti erilaisia kisoja. Wickström on muun muassa toiminut kilpailunjohtajana Oulussa aikanaan ensimmäistä kertaa järjestetyissä SM-kisoissa ja EM-kisoissa. Hän on kouluttanut uusia kilpailunjohtajia ja kirjoittanut ohjeistuksen uusille kisajärjestäjille.

Yhteisöllisyyden edistäminen:

Jari Hotti, Disc Golf Club Uurainen. Hotti on toiminut seuran puheenjohtajana vuodesta 2017 saakka. Hän on toiminut samaan aikaan myös Uuraisten kunnan vapaa-aikatoimikunnan puheenjohtajana ja jäsenenä vuosien ajan. Hän on edistänyt seuran yhteistyötä kunnan ja muiden seurojen kanssa. Hotin puheenjohtajakaudella on laajennettu frisbeegolfrataa sekä rakennettu uusi rata, ja suunnittelussa on uuden 18-väyläisen radan rakentaminen. Hotti on järjestänyt opastuksia Keski-Suomen palokuntanuorille ja ala-asteiden oppilaille.

Kilpailuiden järjestäminen:

Seurojen hakemien ansiomerkkien lisäksi, Suomen frisbeegolfliitto voi myöntää ansiomerkkejä myös oman harkintansa mukaan. Tänä vuonna SFL on halunnut kunnioittaa ansiomerkillä kahta pitkään jatkunutta kilpailua ja niiden pitkäaikaisia järjestäjiä.

Kilpailunjärjestäminen edistää yhteisöllisyyttä ja on aktiivisuutta parhaimmillaan ja nämä kaksi vuosikymmeniä jatkunutta kilpailua ansaitsevat huomion.

Seppo Nieminen, Seppo Nieminen Classic -kilpailu on jatkunut jo 40-vuotta ja on Euroopan toiseksi pisimpään jatkunut kilpailu. Tapahtuma on ollut klassikko jo alusta alkaen.

Jari Väyrynen, Nurmijärvi Disc Golf Experience (NDGE) kilpailua on pelattu yli 20 vuoden ajan. NDGE kerää vuosittain suuren määrän maan aktiivipelaajia suurella lämmöllä järjestettyyn tapahtumaan.