SFL:n varustekassia hyödynnetään seuroissa monipuolisesti

SFL myönsi vuoden 2022 aikana kahdellekymmenelle seuralle varustekassin. Varustakassin käytöstä raportoineet seurat käyttävät kassia treeneissä, demoissa, tyhy-päivillä, tapahtumissa, kisoissa ja leireillä.

SFL:n varustekassi on yksi liiton jäsenseuroille suunnatuista tukimuodoista, joka on haettavissa liiton ilmoittamina ajankohtina, yleensä kahdesti vuodessa. Varustekassi sisältää 30 aloittelijaystävällistä kiekkoa, 10 kartiota, 20 ympyrämerkkiä sekä Eskelisen Fribagolfoppaan ja Piirosen Ohjaajan oppaan.

Liitto myönsi varustekassin vuoden 2022 aikana 20 seuralle ja vuoden 2023 aikana 12 seuralle. Varustekassi tulee hakuun jälleen ensi vuonna.

Kassia hyödynnetty eniten seuran junioritoiminnassa ja frisbeegolfdemoissa

Varustekassin saaneita seuroja pyydetään raportoimaan kassin käytöstä kyselyn muodossa aina seuraavana vuonna kassin saamisesta. Vuoden 2022 aikana kassin saaneista seuroista suurin osa, lähes 93 %, on hyödyntänyt kassia seuran omassa junioritoiminnassa sekä frisbeegolfdemoissa ja tyhy-toiminnassa. Kassin sisältöä on käytetty lähes yhtä usein myös koululaisryhmille suunnatussa toiminnassa sekä seuran omassa aikuisille suunnatussa toiminnassa.

Yhdenvertaisuustyöhön liittyvässä toiminnassa kassia hyödynsi reilut neljäsosa seuroista. Yhdenvertaisuustyöllä tarkoitetaan esimerkiksi maahanmuuttajille, syrjäytymisvaarassa oleville nuorille tai pelkästään tytöille tai naisille suunnattua toimintaa sekä soveltavaa liikuntaa. Yksi seura kertoi toteuttaneensa toimintaa myös koululaiskisoissa varustekassin avulla.

Varustekassin 2022 saaneiden seurojen vastaukset kohderyhmistä, joille on toteutettu toimintaa varustekassin avulla. Kuva: SFL.

Varustekassi taipuu monenlaiseen toimintaan

Lakeus Disc Golf järjesti viime talvena puttailutreenejä noin kymmenelle junioreille paikallisen koulun salissa. Varustekassin kiekot olivat puttaillessa kovassa käytössä.

– Varustekassi on ollut puttailukerroilla sisäsalissa erittäin hyvä paketti. Tötsät ja kumilätkät ovat toimineet eri etäisyyksien merkkaamiseen. Mieluisin rasti oli saliin rakennettu esterata, jossa piti käyttää erilaisia puttitekniikoita. Polviltaan, haaralta ja jopa pienet pään-yli puttaamiset joutui suorittamaan, kertoo treenit järjestänyt seuran puheenjohtaja Juho Keskinen.

Puttailutreenit vauhdissa koulun salissa. Kuva: Lakeus Disc Golf/Juho Keskinen.

Frisbeegolf Ruka on hyödyntänyt varustekassia esimerkiksi koululaiskisojen järjestämisessä ja ylipäänsä harrastustoiminnan toteuttamisessa. Talvella ja kesällä pyörivissä junnutreeneissä liikutaan Markus Määtän mukaan junnufriba.fi -sivuston harjoitteiden ja itse keksittyjen harjoitteiden parissa.

Disc Klupi Kuhmoisessa on koettu hyväksi se, että juniorit kiertävät radan samanlaisilla kiekoilla eikä keskustelua tai väittelyä kiekkojen paremmuudesta tai huonommuudesta pääse näin syntymään. FGS Gorilla / Oripään Urheilijat painottavat niin ikään varustekassin antamaa mahdollisuutta osallistua tasavertaisesti junnuharjoitteluun.

Ylivieskan Frisbeekarhut ovat käyttäneet varustekassia muun muassa eri seurojen yhteistapahtumassa, jossa osallistujat saivat mahdollisuuden tutustua uusiin lajeihin. Kaikki YFK:n pisteellä vierailleet pääsivät kokeilemaan heittämistä samanlaisilla kiekoilla ja kartioita käytettiin tiipaikkojen merkkaamiseen. Samanlaiset kiekot ovat tarjonneet uusille heittäjille mahdollisuuden oppia toistojen avulla nopeammin heittotekniikkaa esimerkiksi talven saliharjoittelussa.

Vuorelan Veikot nostivat parhaimmista toimintahetkistä esille kansalaisopiston frisbeekurssin opetuskerrat. Lajista kiinnostuneista aikuisista koostunut ryhmä harjoitteli heittotekniikkaa ja lajin perusteita.

Lihasten lämmittelyä junnutreeneissä. Kuva: Frisbeegolf Ruka/Markus Määttä.

Kassin sisältöä voi täydentää seuran tarpeiden mukaan

Osa varustekassin saaneista seuroista on täydentänyt varustekassin sisältöä erilaisilla tarvikkeilla. Lords of Disc Golf on hankkinut tutkan ja kolmijalan sekä pienen verkon treenejä varten. Tutka on ollut suosittu etenkin lasten keskuudessa.

Ylivieskan Frisbeekarhut on hankkinut kuminauhoja ja faskiapalloja lämmittely- ja lihashuoltoliikkeitä varten. Seurassa on pantu merkille, että vain harvat nuoret tai nuoret aikuiset lämmittelevät ennen heittosuorituksia.

Ohjaajaillassa mahdollisuus pallotella ideoita harjoituksista

SFL järjestää Ohjaajaillan tiistaina 12.12. klo 19 etäyhteydellä junioritoimintaa seuroissa järjestäville sekä aiheesta kiinnostuneille.

Lue lisää: SFL:n Ohjaajailta 12. joulukuuta