Suomen frisbeegolfliitto 25 vuotta

Suomen frisbeegolfliitto perustettiin 25 vuotta sitten, 14.2.1998.

Liiton vuosittaiset vaiheet on koottu nyt historiikkiin.

Tonni -ja ysisatakerho julkaistiin Liitopäivien yhteydessä osana juhlavuotta.

Suomen frisbeegolfliitto täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Suomen frisbeegolfliitto perustettiin Kauhajoella 14.2.1998.

SFL juhlistaa merkkivuotta Tonni- ja ysisatakerho -nimisen kunniagallerian perustamisella sekä liiton 25-vuotisen historian tärkeimpiä ja mielenkiintoisimpia merkkipaaluja käsittelevän historiikin julkaisemisella.

Liiton painopisteet pysyneet samoina – volyymi kasvanut vuosien varrella

Suomen frisbeegolfliitto on kasvanut kuluneiden 25 vuoden aikana pienestä innostuneiden joukosta neljän työntekijän, yli 200 jäsenseuran ja yli 12000 jäsenen liitoksi. Perusasetelma on kuitenkin säilynyt yllättävän samanlaisena vuodesta toiseen. Jäseniä on kaivattu aina lisää, kilpailutoimintaa on kehitetty, on tiedotettu eri kanavissa liiton toiminnasta ja frisbeegolfista ja tehty yhteistyötä jäsenseurojen kanssa. Rahoitusta toimintaan on kerätty jäsenmaksuilla, kilpailulisensseillä ja yhteistyökumppanuuksilla koko liiton historian ajan. Volyymi vain on kasvanut vuosien varrella.

Alkuaikoina toimintaa kehitettiin pelkästään vapaaehtoistyönä. Lajin kasvaessa on tullut tarve ja mahdollisuus palkata työntekijöitä. Vapaaehtoisten tarve ei kuitenkaan vähene. Edelleen liitossa toimii vapaaehtoisia aktiiveja, jotka myös vievät lajia eteenpäin. Vanhoista toimintakertomuksista näkee hyvin mikä merkitys työntekijöillä on liiton toimintaan. Jokaisen palkkauksen myötä tehdyt asiat ovat kasvaneet, on tullut uusia avauksia ja kehitystä. SFL on vuosien saatossa liittynyt osaksi kotimaista urheiluperhettä mikä on myös tuonut uusia vaatimuksia liiton toimintaan.

Liiton ensimmäisessä visiossa on ollut painopisteenä muun muassa frisbeegolf lasten ja nuorten suosikkiharrastuksena, naisten ja tyttöjen saaminen lajin pariin sekä huippu-urheilu. Samat teemat jatkuivat kun visiota viimeksi päivitettiin. Kun visiota taas lähivuosina päivitetään, on jännittävää nähdä miten muutamien viime vuosien kasvu ja kehitys näkyy sen teemoissa.

Laura Heikkilä, Suomen frisbeegolfliiton puheenjohtaja

Historiikki kokoaa liiton vaiheet

Milloin pelaajalisenssit otettiin käyttöön, kuka on suunnitellut SFL:n logon, mitkä seurat liittyivät liiton seurajäseniksi ensimmäisinä ja milloin SM-sarjat vaihtuivat erilliseen SM-kilpailuun?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löytää vastauksen SFL:n historiikista, johon on poimittu liiton merkittävimmät ja mielenkiintoisimmat vaiheet vuosilta 1998-2022.

Historiatiedot perustuvat liiton toimintakertomuksiin ja kokouspöytäkirjoihin sekä alkuvuosien osalta myös Ratamestari-lehteen. Historiikin on koonnut liiton puheenjohtaja Laura Heikkilä.

Löydät historiikin Liiton historiaa -sivultamme.

Frisbeegolfin mestaruudet ja ennätykset löydät täältä.

Tonni- ja ysisatakerhon julkaisu osana juhlavuotta

SFL julkisti  Tonni- ja ysisatakerho -nimisen kunniagallerian Liitopäivien yhteydessä kuluneena viikonloppuna 28.10.

Liitto haluaa antaa kunniagallerialla vuosittain tunnustusta suomalaispelaajille, jotka saavuttavat ensimmäistä kertaa pelaajaurallaan 1000 pisteen tai 900 pisteen ratingin.

Tänä vuonna Tonni- ja ysisatakerhon julkistustilaisuudessa Liitopäivillä julkaistiin kaikki vuosien saatossa rajapyykin ylittäneet pelaajat.

Löydät kunniagallerian ensimmäiset jäsenet vuosilta 2001-2023 myös täältä: frisbeegolfliitto.fi/tonni-ja-ysisatakerho/