PDGA-jäsenten määrä jatkoi viime vuonna kasvuaan – Poimintoja PDGA:n vuositilastosta 2022

PDGA-jäsenten määrä jatkoi voimakasta kasvua

PDGA-jäsenten määrä on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia. Kulunut vuosi 2022 osoittaa, että vuosina 2020 ja 2021 nähty raju kasvu jäsenten määrässä ei ollut poikkeuksellista. Jäsenten määrän kasvu voidaan päin vastoin nähdä edelleen jatkuvana trendinä, jolle ei näy loppua.

Uusien jäsenten määrä kasvoi vuoden 2022 aikana 40 779 jäsenellä, yltäen lähes vuoden 2021 lukemiin (44 420). Jäsenyytensä uusijoita oli yli 25 000 enemmän kuin vuonna 2021, yhteensä 90 012.

Kaiken kaikkiaan PDGA:n jäseniä oli viime vuonna 130 791 ja jäsenmäärä kasvoi vuodesta 2021 täten 19 prosentilla. Vielä kolme vuotta aiemmin, vuonna 2019, jäseniä oli reilut 53 000.

Kuva: PDGA.

Amatööripelaajat muodostavat jäsenistöstä suuren osan, heitä oli reilut 112 000. Pro-pelaajia oli puolestaan vajaat 18 500. Amatööripelaajien määrän kasvu oli jonkin verran pro-pelaajien määrän kasvua voimakkaampaa.

Suurimman ikäluokan jäsenistössä muodostavat 30-39-vuotiaat (35 %) sekä 20-29-vuotiaat (26 %). 40-49-vuotiaita on jäsenistöstä 19 %. Yli 50-vuotiaat muodostavat jäsenistöstä yhteensä 8 % ja 0-19-vuotiaat 17 %.

Jäsenmäärän kasvu oli hivenen suurempaa naisjäsenten keskuudessa (22 %) kuin miesten keskuudessa (19%). Naiset muodostavat jäsenistöstä reilut 7,4 %, osuuden ollessa täten lähes sama kuin vuotta aiemmin (7,2 %).

PDGA:n alaisia kilpailuja järjestettiin globaalisti yli 2000 enemmän kuin vuonna 2021, yhteensä noin 8900.

Suomessa eniten ratoja ja toiseksi eniten PDGA-jäseniä sekä kilpailuja Euroopassa

Suurin osa PDGA-jäsenistä asuu USA:ssa, reilut 103 000. Euroopassa asuvien PDGA-jäsenten määrä, 20 223, kasvoi edellisvuodesta lähes 22 %. Eniten jäseniä on Ruotsissa (4955) , Suomessa (4637) ja Norjassa (3264).

Afrikan, Aasian ja Oseanian alueella jäseniä on reilut 2000 ja Latinalaisessa Amerikassa reilut 200.

Taulukko

Kuva: PDGA.

Frisbeegolfratojen määrässä Suomi lyö kirkkaasti laudalta Euroopan tilastossa toisena olevan Ruotsin. PDGA:n alaisten kilpailujen määrässä Ruotsi on ohittanut Suomen ja on tilastoissa ensimmäisenä 352 kilpailulla. Suomessa kilpailuja järjestettiin viime vuonna 316 ja Norjassa puolestaan 154. PDGA-liigat on huomioitu laskennassa siten, että liiga muodostaa yhden kilpailun.

Lue lisää: 2022 PDGA YEAR END DEMOGRAPHICS REPORT. Membership, Courses & Events.