Vuorelan Veikot on kehittynyt vuosien varrella pienen porukan ajanvietosta suureksi ja monipuoliseksi frisbeegolftoimijaksi

Vuorelan Veikkojen frisbeegolftoiminta on ehtinyt rikkoa jo kymmenen vuoden rajapyykin. Vuonna 2012 Suomen frisbeegolfliiton jäseneksi liittynyt siilinjärveläisseura on järjestänyt vuosien kuluessa SM-kilpailuja, rakentanut uusia ratoja ja tuottanut menestyneitä kilpailijoita maailman suurimmille näyttämöille asti.

Vuorelan Veikot on varsin monipuolinen urheiluseura, sillä frisbeegolfin lisäksi lajivalikoimaan kuuluvat rullakiekko, salibandy ja streethockey. Vuorelan Veikkojen puheenjohtaja Janne Mönkkönen kertoo seuran frisbeegolfjaoston syntyneen aikanaan pienen kaveriporukan laji-innostuksen kautta.

“Silloin aikoinaan Kuopioon tuli ensimmäinen rata ja kävimme kaveriporukalla heittelemässä. Vuoden heittelimme omaksi iloksemme ja kiinnostus lajiin kasvoi. Seurahan meillä oli siinä jo pohjilla, kun oli rullakiekko- ja salibandytoimintaa, joten oli helppoa perustaa uudelle lajille oma osastonsa. Päätimme mennä asteen virallisemmaksi ja liittyä mukaan frisbeegolfliittoon jäseniksi vuonna 2012”, Mönkkönen taustoittaa.

“Seuroja ei ollut tuohon aikaan vielä kovinkaan paljoa. Meillä oli seurassa ensimmäisenä vuonna noin 10–15 jäsentä”.

Viikkokisoista SM-kisanäyttämöille

Vuorelan Veikot on hioutunut vuosien varrella varsin kokeneeksi kisajärjestäjäksi. Kaikki lähti kuitenkin pienestä liikkeelle perinteisten viikkokisojen kautta, joita seura pyöritti alkuun muutaman vuoden. Ensimmäinen virallinen liiton kisa järjestettiin vuonna 2015 Juankoskella. Käännekohta seuran toiminnassa oli vuonna 2015 valmistunut 19-väyläinen Tarinalaakson frisbeegolfrata, joka tehtiin yhdessä Siilinjärven kunnan kanssa talkoovoimin.

Vuonna 2021 Siilinjärvellä Tarinalaakson radalla pelattiin joukkuefrisbeegolfin SM-kilpailut. Kuva: SFL / Timo Nenonen

“Vuoden 2014 syksyllä alkoivat työt ja vuoden 2015 kesäksi rata valmistui. Tarinalaakso mahdollisti silloin isompien kisojen järjestämisen. Saimme talkoisiin hyvin väkeä Siilinjärven ja Kuopion alueilta”, Mönkkönen sanoo.

Sittemmin seura on järjestänyt parifrisbeegolfin SM-kisat vuonna 2017 ja joukkuefrisbeegolfin SM-kisat vuosina 2016 ja 2021. Myös Pro Tourin osakilpailu on pelattu Siilinjärvellä. Lisäksi seura on ollut järjestämässä Pro Touria Tahkovuori Discgolfparkissa vuonna 2019 ja Puijon Pro Touria vuodesta 2020 lähtien yhteistyössä Deep In The Forestin kanssa. Vuonna 2024 Siilinjärvellä pelataan puolestaan masterien SM-kisat.

Vuonna 2021 Siilinjärvellä pelattiin joukkuefrisbeegolfin SM-kilpailut. Kuva: SFL / Timo Nenonen

“Liikkeelle lähdettiin kaveriporukan heittelystä, niin olisi sitä ollut vaikea kuvitella, miten isoksi toiminta paisuu. Frisbeegolf oli silloin muutenkin vasta kehitysvaiheessa. Monenlaista olemme ehtineet vuosien aikana tehdä.”

Huippupelaajat esikuvina tulevaisuuden tähdille

Vuorelan Veikoista on noussut lähivuosina myös kovan tason kilpapelaajia. Tunnetuin seuraa Suomessa edustava pelaaja lienee kaksinkertainen Suomen mestari Niklas Anttila.

“Viime vuosi oli seuralle hieno menestys kilparadoilla. Niklas voitti Suomen mestaruuden ja oli toinen Yhdysvalloissa USDGC:ssä ja Jesse Nieminen voitti Pro Tourilla. Ei oikein enempää olisi voinut toivoakaan. On ollut hienoa seurata heidän kehitystään jo nuoresta iästä lähtien”, Mönkkönen iloitsee.

Vuorelan Veikot sai viime vuonna Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratukea, mikä mahdollisti kehitysaskelien ottamisen junioritoiminnan puolella. Menestystä tahkoavat esikuvat ovat isossa roolissa, kun uusia tulokkaita haalitaan seuratoiminnan pariin.

“Olimme tyytyväisiä saamaamme tukeen ja Jesse oli juurikin yksi valmentajista, jonka pystyimme tuen avulla palkkaamaan harjoitusten vetäjäksi. Kaksi 20 hengen junioriryhmää pyöri viime vuonna ja alkukeväästä olisi ollut enemmänkin tulijoita. Seuratuen avulla saimme toiminnan säännölliseksi. Tämän vuoden kesänä olisi tarkoitus jatkaa samaa tekemistä”.

Vuorelan Veikkojen Jesse Nieminen. Kuva: SFL / Tomi Mäkipää

“Jesse ja Niklas olivat yhdessä juniori-illassa mukana ja kun mainostimme sitä, niin paikalla oli yli sata junioria. Siinäkin huomasimme, että nuorten toiminnalle on tilausta. Toivotaan, että sieltä saadaan uusia harrastajia mukaan ja lisäksi uusia lisenssipelaajia kilpailupuolelle. Alussa tärkeintä on se, että saamme lapsia liikunnan pariin”, Mönkkönen toteaa.

Jäseniä seurassa on paljon muun muassa Kuopiosta ja myös muualta Pohjois-Savosta kuten Iisalmesta, Juankoskelta ja Lapinlahdelta. Jäseniä on tällä hetkellä 271, joista junioreita 101 ja naisia 14.

“Junioreista aika iso osa on myös lisenssipelaajia. Myös naisten puolella lisenssipelaajien määrä on ollut nousussa, mutta uusien naisharrastajien saamisessa lajin pariin on vielä kehitettävää”, tuumaa Mönkkönen.

Mönkkönen kehuu seuran hyvää yhteishenkeä, mikä on osaltaan mahdollistanut monet isot projektit vuosien varrella. Hän on itse ollut seuran puheenjohtajana alusta asti ja pestissä on pian täten jo 20 vuotta täynnä.

“Meillä on hyvä yhteishenki ja puhallamme yhteen hiileen. Kisoja pyörittää pienempi ydinpiiri, mutta yleisesti talkoovoimaa on löytynyt aina hienosti. Junioritoiminnan vakiinnuttaminen ja liiton kisojen ylläpitäminen ovat perustavoitteitamme. Pyrimme lisäksi saamaan alueelle mahdollisimman kovatasoisia kilpailuja. Olosuhteet ovat kehittyneet Kuopionkin alueella huomattavasti ja täyspitkiä ratoja riittää jo paljon”.

“Seuratoiminta on niin lähellä sydäntäni, että eiköhän se tule jatkumaan omalla kohdallani koko elämäni ajan”, Mönkkönen päättää.

Teksti: Markus Viljanen