Taustavoimapalkinnot jaettiin Urheilugaalassa – frisbeegolfin Taustavoima Tapani Aulu

Urheilugaalassa 12.1. Taustavoima -palkintoluokassa palkittiin tänä vuonna poikkeuksellisesti jokaisesta lajista yksi lajin keskeinen taustahenkilö.

Frisbeegolfin, kuten kaikkien urheilulajien, parissa vaikuttaa henkilöitä, jotka ovat toimineet jo pitemmän aikaa lajin hyväksi ja lajin kehittämiseksi. Näitä henkilöitä voidaan kutsua lajin taustavoimiksi, jotka voivat toimia monessa eri roolissa lajin parissa, ja tekevät sitä suurella sydämellä.

Urheilugaalassa on palkittu perinteisesti yksi urheilun parissa toimiva Taustavoima. Urheilugaala halusi tänä vuonna osoittaa erityistä arvostustaan lajien parissa aikaansa ja panostustaan antaville palkitsemalla Taustavoima -palkintoluokassa yhden taustavoimahenkilön jokaisesta urheilulajista kunniakirjalla. Lajiliittojen haastavaksi mutta mieluisaksi tehtäväksi jäi nimetä yksi taustavoimahenkilö pitkäaikaisten lajitoimijoiden joukosta.

Tapani Aulu frisbeegolfin Taustavoima

Aulu aurinkolaiseissa ja keltaisessa takissa, juuri kiekon heittäneenä. Taustalla puita ja vihreää nurmikkoa.

Frisbeegolfin Vuoden Taustavoima Tapani Aulu. Kuva: SFL/Toni Laitiala. Kehykset: Urheilugaala.

Frisbeegolfin parissa jo yli kymmenen vuoden ajan aktiivisesti toiminut Tapani Aulu on tullut monelle lajiaktiiville tutuksi niin kilpakentillä kuin kenttien ulkopuolella. Aulun intohimoinen suhtautuminen lajiin ja sen edistämiseen ilmenee erilaisten roolien ja tehtävien hyvin monipuolisena ja ansiokkaana kirjona.

Kilpakentillä Aulu tunnetaan paitsi kansainvälisen tason kanssakilpailijana, ja monien MM- ja EM-kisojen maajoukkuekapteenina, myös satojen paikallisten ja kymmenien kansallisten kilpailuiden järjestäjänä, joka tuntee lajin säännöt ja erityispiirteet kuin omat taskunsa. Kotipaikkakunnallaan Kankaanpäässä Aulu kuuluu niihin seuratoiminnan aktiiveihin, jotka ovat kantaneet vastuuta kotiseurassaan aina seuran perustamisesta saakka. Tomoottajissa vuodesta 2010 vaikuttanut Aulu on ehtinyt toimia muun muassa seuran puheenjohtajana ja harjoitusten ohjaajana. Aulu on ollut mukana seura- ja kilpailutoiminnassa myös Tampereen ja Turun seudulla.

Frisbeegolfin kansainvälinen scene on tullut Aululle tutuksi PDGA:n pitkäaikaisena maakoordinaattorina, PDGA Europen kurinpitoelimessä ja kilpailukomiteassa sekä European Disc Golf Federationin (EDGF) hallituksessa toimimisessa. Jos olet viime vuosina lukenut frisbeegolfin sääntökirjaa tai kilpailuopasta, olet hyödyntänyt Aulun ansiokasta käännöstyötä. Aulu on edistänyt ja seurannut paraatipaikalta myös Suomessa tapahtunutta lajikehitystä Suomen frisbeegolfliiton hallituksen jäsenenä yhdeksän vuoden ajan, ja sittemmin liiton työntekijänä.

Aulu tunnetaan lajin parissa myös aktiivisena keskustelijana ja viestijänä. Hän oli perustamassa frisbeegolf-forumia 2012 ja toimi selostajana useissa jälkituotantona julkaistuissa kilpailuvideoissa, joiden tuotanto lähti käyntiin 2010-luvun alkupuolella. Monet frisbeegolfpodcastit, vlogit ja blogit ovat Aulun käsialaa.

Aulu istuu teltassa, jota talkoolaiset purkavat ympärillä.

Vapaaehtoistyön arkea mastereiden SM-kisoissa 2020. Kuva: SFL/Tuomo Rikman.

Tällä hetkellä SFL:n urheilutoimenjohtajana työskentelevä Aulu kokee frisbeegolfin elämyksiä ja mielekästä tekemistä tarjoavana lajina, joka on tarjonnut elämänkokemusta, uusia ystäviä ja mieleenpainuvia hetkiä.

– Olen otettu taustavoimapalkinnosta. Reilun kymmenen vuoden aikana frisbeegolf on jo ehtinyt antaa itselleni merkityksellisiä elämyksiä ja kokemuksia, mielekästä tekemistä, arvokkaita oppeja ja unohtumattomia kohtaamisia. Toivottavasti olen pystynyt antamaan ainakin hitusen verran samaa myös muille, tiivistää Aulu tuntemuksiaan ennen Urheilugaalan alkua.

SFL:n hallituksen puheenjohtaja Laura Heikkilä näkee Aulun pitkäjänteisen ja monipuolisen talkootyön sekä Suomessa että kansainvälisellä lajikentällä ainutlaatuisena.

– Taustavoimapalkinto myönnetään kriteeriensä mukaisesti lajin pitkäaikaiselle toimijalle, jonka panos on ollut poikkeuksellisen merkittävä lajissa, ja joka on suurella sydämellään ollut mukana lajin pitkäaikaisessa kehittämisessä. Edellä on kuvattu Tapanin panosta frisbeegolfin kehittämiseen Suomessa ja voidaan todeta Tapanin saavuttavan tämän palkinnon kriteerit kirkkaasti. Frisbeegolf ei olisi Suomessa samalla tasolla ilman Tapanin panosta. Se, että olemme saaneet Tapanin nyt myös palkkatöihin kotimaisen frisbeegolfin kehittämiseen frisbeegolfliittoon, on huippu juttu kaikille meille lajin parissa toimijoille. Huomattavaa on myös, että vaikka frisbeegolfista on tullut työ, Tapanin vapaaehtoisuus ja talkoilu lajin parissa jatkuu edelleen.