Epäasiallisen käytöksen ja häirinnän ennaltaehkäisy

Frisbeegolfseuroille on tarjolla monenlaista tukimateriaalia epäasiallisen käytöksen ja häirinnän ennaltaehkäisemiseksi.

Suomen frisbeegolfliitolla on selkeät toimintaohjeet epäasiallisesta käytöksestä raportoimiseen.

Epäasiallisen käytöksen ja häirinnän ennaltaehkäisy

Väestöliitto ja SUEK ovat julkaisseet Turvallisen seuran tarkistuslistan, jonka avulla jokainen urheiluseura voi tarkastella ja kehittää omia toimintamallejaan. SFL kannustaa jokaista frisbeegolfseuraa hyödyntämään tarkistuslistaa epäasiallisen käytöksen ja häirinnän ennaltaehkäisemiseksi.

Turvallisen seuran tarkistuslista

SFL suosittelee kaikkia seuratoiminnassa mukana olevia osallistumaan Väestöliiton Et ole yksin -palvelussa avatulle maksuttomalle verkkokurssille.

SFL:n tasa-arvo -ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan ja siihen liittyviin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin vuonna 2022 voi tutustua liiton sivuilla: https://frisbeegolfliitto.fi/yhdenvertaisuus/

Verkkokurssilta osaamista ja työkaluja epäasiallista käytöstä vastaan

Kuva pöytään nojaavista käsistä ja teksti: Verkkokoulutus avattu!

Kuva: etoleyksin.fi

Väestöliiton Et ole yksin -palveluun on avautunut kaikille avoin ja ilmainen verkkokoulutus epäasiallisen käytöksen ja häirinnän ennaltaehkäisystä ja siihen puuttumisesta. Koulutus on suunnattu erityisesti kaikille seuratoiminnassa mukana oleville.

Verkkokurssilla käydään läpi aiheita kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, seksuaalirikos, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus. Koulutus kestää noin tunnin, mutta sen voi suorittaa omassa tahdissa, niin monessa osassa kuin haluaa. Tätä varten koulutukseen tulee kirjautua. Kurssi on helppokäyttöinen ja suorittaminen onnistuu myös mobiililaitteilla.

Verkkokoulutus löytyy osoitteesta https://etoleyksin.fi/verkkokoulutus/.

Liiton toimintaohjeet epäasiallisen käytöksen raportoimiseen

Mikäli kohtaat liiton tai sen jäsenseuran toiminnassa epäasiallista käytöstä, kuten syrjintää tai häirintää, voit olla aiheen tiimoilta yhteyksissä liiton yhteyshenkilöihin. Yhteyshenkilöinä toimivat liiton toiminnanjohtaja Tapani Aulu (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi) sekä puheenjohtaja Laura Heikkilä (pj@frisbeegolfliitto.fi).

Liitto ei hyväksy minkäänlaista epäasiallista käytöstä, kuten häirintää tai syrjintää. Jos kohtaat tai havaitset epäasiallista käytöstä jäsenseuramme toiminnassa, ole ensisijassa yhteydessä omaan seuraasi ja sen jälkeen tarvittaessa liittoon.

Liitto käsittelee sille raportoidut tapaukset oman prosessinsa mukaisesti. Yhteydenoton koskiessa liiton jäsenseuran toimintaa, olemme yhteydessä seuraan, ja teemme heille aiheesta selvityspyynnön. Pidämme myös yhteydenottajan ajan tasalla selvitysprosessista.

Älä jää kokemuksesi kanssa yksin. Et ole yksin -palvelu tarjoaa ilmaista tukea puhelimessa ja chatissa.

Et ole yksin -palvelu

Et ole yksin-palvelun yhteystiedot bannerissa.

Kuva: etoleyksin.fi

Et ole yksin on Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteishanke ja Suomen ensimmäinen kohdennettu tukipalvelu, johon seksuaalisen hyväksikäytön ja häirinnän, epäasiallisen käytöksen tai kiusaamisen kohteeksi joutunut urheilija voi olla yhteydessä ja saada apua. Verkkokoulutuksen lisäksi palvelulla matalan kynnyksen ilmainen puhelin- ja chat-palvelu, jossa voi keskustella Väestöliiton ammattilaisen kanssa luottamuksellisesti.