Uuden vuoden katsaus

Eletään vuoden toiseksi viimeistä päivää. On siis hyvä hetki muistella kulunutta vuotta ja viritellä toiveita tulevalle vuodelle.

Vuoden alussa oltiin uudessa tilanteessa. Liitolla oli uusi puhis (eli allekirjoittanut) ja toiminnanjohtaja Anniina oli jäämässä perhevapaalle. Lisäksi pitkäaikaisten hallituslaisten päättäessä kautensa, hallituksessa oli kolme uutta jäsentä. Onneksi toiminnanjohtajan sijainen oli löytynyt läheltä ja Tapani aloitti perehtymisen toiminnanjohtajan tehtäviin tammikuussa. Vuoden alku meni uusiin rooleihin totutellessa ja toimintatapoja etsiessä. Hyvin päästiin kuitenkin alkuun ja omat roolit alkoivat muotoutua tekijöidensä näköisiksi.

Alkuvuodesta seurattiin frisbeegolfin jäsenmäärien kasvua Euroopassa ja oltiin hieman huolestuneita Suomen tilanteesta, koska jäsen- ja lisenssimäärissä oltiin tammi-helmikuussa edellistä vuotta jäljessä. Koronatilanne vaikutti selvästi jäsenyyksien ja lisenssien hankintaan, kun ei ollut mahdollisuuksia matkustaa ulkomaille kisareissuille ja kotimaankin talvikisat olivat rajoitusten takia jäissä. Maaliskuussa tilanne lähti kuitenkin paranemaan. Nousu jatkui loppuvuoden niin, että 10000 jäsenen raja ylittyi syyskuussa.

Koska frisbeegolf oli selvästi nostanut profiilia koronan aikana, päätettiin selvittää lajin kiinnostusta yleisemmin ja tilattiin Sponsor Navigator -tutkimuksen tulokset, joissa frisbeegolf oli ensimmäistä kertaa mukana omana lajina. Tutkimuksen mukaan frisbeegolfista oli kiinnostunut 700 000 suomalaista aikuista. Kun mukaan lasketaan juniori-ikäiset, voidaan helposti puhua miljoonasta lajista kiinnostuneesta suomalaisesta. Huhtikuussa lanseerattiin yhdessä N365:n kanssa rakennettu Meidän frisbeegolf-kampanja, jonka tarkoitus oli ohjata natiivimarkkinoinnin kautta uusia harrastajia liittymään seuroihin ja samalla levittää tietoa muun muassa frisbeegolfin etiketistä fribakuplan ulkopuolelle. Kampanja pyöri ensin Facebookissa ja Instagramissa ja kesäkuussa vielä Snapchattissa.

Keväällä koronatilanne näytti vielä huonolta ja rajoituksia oli valtakunnallisesti paljon. Ohjeet olivat osin sekavat ja vaihtelivat paikkakunnittain. Liitto päivitti edellisen vuoden tapaan koronaohjeistuksia ja muun muassa sanoitti fribasanastoa koronakielelle, eli esimerkiksi viikkokisat ovat AVI:n määritelmän mukaan yleisötilaisuus, kun taas lisenssin vaativa kilpailu on urheilutapahtuma. Liitosta oltiin myös säännöllisesti yhteydessä sairaanhoitopiireihin ja AVI:in ja kysyttiin tarkennuksia. Varsinainen kisakausi päästiin aloittamaan toukokuussa Pro Tourin startatessa Talista. Kesällä koronatilanne rauhoittui ja myös yleisö pääsi seuraamaan kisoja. Tällä hetkellä rajoitukset ovat taas voimassa suurimmassa osassa maata. Tässä vaiheessa ei vielä tiedetä ensi kevään rajoituksia. Toiveena meillä ja varmasti kaikilla on, että kolmatta rajoituskevättä ei tulisi ulkoilmatapahtumiin ja kilpailuihin.

Kauden suurin kilpailu oli EM-kilpailut, jotka pelattiin Tsekissä elokuussa. Kilpailun järjestäminen oli pitkään epävarmaa ja SFL empi pitkään joukkueen lähettämistä matkaan kevään tilanteen takia. Joukkue saatiin kuitenkin matkaan ja kisatuliaisina Suomeen tuli neljä Euroopanmestaruutta. EM-kisojen jälkeisenä viikonloppuna Oulussa kisattiin SM-kilpailut. EM-joukkueen pelaajien osallistuminen SM-kisoihin vaati ylimääräisiä koronatestejä ja maahantulokaranteenin. Oulussa onneksi tarjottiin karanteenissa oleville yksityinen harjoittelumahdollisuus kisaradalla. Oulun SM-kisoihin määriteltiin ensimmäistä kertaa yhtäläiset palkintosummat MPO ja FPO mitalisteille. Lisäksi uutena juttuna SM-kisoja pääsi seuraamaan monikamerakuvatun streamin kautta livenä, mikä toi kisat saavutettaville myös niille, jotka eivät päässeet Ouluun seuraamaan.

Jäsenmäärien kasvu ja frisbeegolfin valtakunnallinen profiilinnousu on lisännyt yhteydenottojen määrää huomattavasti liiton suuntaan. Kesällä todettiin, että tarvitsemme lisätyövoimaa toiminnanjohtajan ja nuoriso- ja koulutuskoordinaattorin lisäksi. Tehtävien kartoituksen seurauksena päätettiin palkata liitolle järjestösihteeri auttamaan toiminnanjohtajaa päivittäisessä työssä. Annika aloitti tehtävässä syyskuun alussa.

Nuoriso- ja koulutuskoordinaattori on myös ollut kiireinen tänä vuonna. SFL:n ja SoveLin yhteishankkeessa laadittiin koulutusohjelma ja valmiita malleja seurojen käyttöön soveltavan frisbeegolfin tarjoamiseksi jäsenilleen ja soveltavan liikunnan kohderyhmille. Alkuvuodesta startannut Junioriakatemia kärsi koronarajoituksista, eikä päässyt leireilemään suunnitellusti. Nuorille lupaaville urheilijoille tarjottiin yksilöopastusta ja tapaamisia etänä. Akatemiaan haettiin uusia urheilijoita syksyllä ja ennen uusia rajoituksia koko porukka pääsi vihdoin tapaamaan. Syksyllä starttasi myös SFL:n ensimmäinen yläkoululeiritys Varalassa. Leirejä järjestetään yhteensä neljä lukuvuoden aikana. Perinteinen juniorileiri päästin myös järjestämään Varalassa syyskuussa.

Frisbeegolf sai tänä vuonna jo oman #fribatoo-hetken, kun tyttöjen ja naisten asema lajin parissa nousi valtakunnantasolla uutisiin. Harrastajien parista nousi kuitenkin vahvasti viesti siitä, että frisbeegolfin halutaan olevan yhdenvertaista ja huonot mallit halutaan kitkeä pois. Samaa viestiä saimme myös yhdenvertaisuuskyselyn tuloksista. Harrastajien moninaisuutta on pyritty saamaan näkyville päivittämällä liiton nettisivujen ja muiden materiaalien valokuvia niin, että näkyvillä on monenlaisia frisbeegolffareita. Varsinkin nettisivujen kuvapäivityksissä on järjestösihteerillä ollut suuri rooli.

Tulevana vuonna SFL panostaa edelleen toiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen. Tänä vuonna hankittuun verkkokoulutusympäristöön aletaan rakentaa koulutuksia vuoden alussa. Tavoitteena on luoda työkaluja seuroille ja pelaajille esimerkiksi ohjaajakurssin muodossa. SM-kilpailujen järjestämistä tuetaan tällä hetkellä työn alla olevalla toimintakäsikirjalla, joka ohjaa ja neuvoo kisajärjestäjiä. Kahden jo olemassa olevan tourin rinnalle tarjotaan uudet tourit mastereille ja junioreille. Ekologisuus otetaan jatkossa näkyvämmin huomioon. Liitto aloitti ympäristöohjelman tekemisen tänä vuonna ja ensi vuonna pyritään saamaan Ekokompassi-sertifiointi liiton toiminnalle. Junioritoiminta on myös isossa roolissa tulevana vuonna. Nuoriso- ja koulutuskoordinaattorin lisäksi ammattitaitoaan aiheeseen tuovat uudet hallitusjäsenet Jouni ja Erno, joilla on valtavasti kokemusta aiheesta. Vuoden vaihtuessa SFL:n hallituksesta jää pois Petri, joka valittiin Olympiakomitean toimesta vuoden vapaaehtoiseksi seuratoimijaksi.

Paljon muutakin on tapahtunut tänä vuonna. Seurat ovat järjestäneet erilaisia kilpailuja, harjoituksia ja tapahtumia. Ratoja on rakennettu ja ylläpidetty, lajiopastuksia on pidetty, ihmisiä on liikutettu.

Suuri kiitos jokaiselle kilpailunjärjestäjälle, talkoolaiselle, seuratoimijalle, lajiaktiiville ja kanssapelaajalle. Tehdään tulevastakin vuodesta hyvä frisbeegolfvuosi!

Hyvää uutta vuotta toivottaen

Laura

Laura Heikkilä pitää kättään frisbeegolfkorin päällä ja nauraa.