Suomen frisbeegolfliitto kannustaa jäsenseuroja osallistumaan #Pukukoppipuhe2021 -kampanjaan

#Pukukoppipuhe-kampanja kannustaa pysähtymään: Miten voin itse sanoillani olla mukana luomassa parempaa urheiluympäristöä?

Mistä kampanjassa on kyse?

SUEK:n vuonna 2020 julkaisema Häirintä suomalaisessa kilpaurheilussa -tutkimus osoitti, että yleisin urheilussa tapahtuva häirinnän muoto on häiritsevä ja epäasiallinen puhe – niin sanottu pukukoppipuhe. Kokemukset häiritsevästä puheesta osoittavat, että muutokselle on tarvetta. On aika päivittää pukukoppipuhe 2020-luvulle.

Koronapandemian jälkeinen aika on urheiluyhteisölle monella tapaa uusi alku, joka rohkaisee muutokseen. Jotta jokainen tuntee olonsa turvalliseksi ja tervetulleeksi urheiluyhteisöön, on positiivisen puhekulttuurin rakentaminen tärkeää.

– Pukukoppipuhe-kampanjan avulla haluamme kannustaa urheiluyhteisöä pohtimaan omaa käyttäytymistä ja puhetyyliä. Toivomme laajasti yhteisöä mukaan keskusteluun siitä, miten pukukopissa ja muissa urheilun ympäristöissä rakennetaan luottamuksen ilmapiiriä, taustoittaa Olympiakomitean vastuullisuuspäällikkö Elina Laine.

Vaikka pukukopissa parhaimmillaan vahvistetaan ryhmän yhteenkuuluvuutta, on tämä myös paikka, jossa vitsit ja kommentit saattavat mennä yli. Harmittomaksi tarkoitettu heitto voi loukata jotakuta ja häiritsevien kommenttien aiheuttama paha olo heijastuu koko ilmapiiriin.

Epäasialliselle vitsailulle, vähättelylle ja seksuaalissävytteiselle vihjailulle ei pidä olla urheiluyhteisössä tilaa. Tätä puhekulttuuria #Pukukoppipuhe-kampanja haastaa ja rohkaisee kitkemään.

– Jokaisen on hyvä pysähtyä ja miettiä, millaista ilmapiiriä omalla puheellaan rakentaa. Ovatko vitsini hyväksyttäviä? Loukkaanko vahingossa? Kun pukukopissa – ja koko urheiluyhteisössä – voidaan hyvin, menestys seuraa perässä.

Nuoret miespelaajat lyövät kätensä yhteen ilmassa liikuntasalissa.

Miten mukaan?

Ottakaa seurassanne käyttöön Pukukoppipuhe2021 -kampanjan profiilikuvakehys Facebookissa, samalla voitte haastaa oman seuranne jäsenet mukaan. Kommentissa voitte soveltaa kampanjan tekstiä tai tuoda esiin toimenpiteitä, joilla teidän seurassa torjutaan häiritsevää puhetta.

Esimerkkiteksti: Moi! Olemme mukana #Pukukoppipuhe2021-kampanjassa. Haluamme, että meidän seurassa jokainen harrastaja ja urheilija voi hyvin. Häiritsevä puhe ei kuulu urheiluun eikä meidän seuran pukukoppiin. Haastamme kaikki seuramme urheilijat ja seura-aktiivit mukaan hyvän asian puolesta. Tule mukaan, päivitetään pukukoppipuhe nykypäivään!

Pukukoppipuhe-kampanjan materiaalit ovat ladattavissa täältä. Materiaalit on tarkoitettu avoimeen käyttöön. Löydät materiaaleista muun muassa sosiaalisen median ohjeistuksen.