Ahvenanmaan massiivinen frisbeegolfprojekti on edennyt vauhdikkaasti: “Kesäkuussa pelattavissa on jo 15 rataa”

Esittelyssä SFL:n vuoden frisbeegolfteko -palkinnon saanut Ahvenanmaan frisbeegolfsaarihanke

Moni urheilulaji on kärsinyt koronapandemian vaikutuksista, mutta frisbeegolf on ollut hyvässä asemassa. Ulkoilmassa harrastettava ja helposti lähestyttävä laji on saanut pariinsa tukun uusia harrastajia viime aikoina. Frisbeegolf astui kuvaan keväällä 2020 myös Ahvenanmaalla, kun paikalliset yrittäjät pohtivat uusia keinoja matkailun piristämiseen. Ahvenanmaalla turismi on erittäin tärkeässä osassa, eikä turistivirtojen ehtyminen maalaillut ruusuista kuvaa tulevasta.

“Koronan iskiessä ympäri maailmaa, kokoonnuimme paikallisten yrittäjien kanssa miettimään, mitä projekteja voisimme keksiä, sillä vallitseva tilanne tulisi vaikuttamaan turismiin. En heti keksinyt mitä voisin tehdä koronaystävällisesti ja alku oli haastava. Yhdessä tapaamisessa sain päähäni ehdottaa frisbeegolfia”, Ahvenanmaan frisbeegolfprojektin käynnistänyt Ahvenanmaan yrittäjien puheenjohtaja Mats Adamczak kertoo.

“Tapaamisen jälkeen aloin tutkia frisbeegolfia ja sen suosiota enemmän. Näin, että suosio on kovassa kasvussa Suomen ja Viron lisäksi myös Ruotsissa. Olemme Ahvenanmaalla hyvässä sijainnissa näiden maiden välissä. Koska lajin pelaaminen radoilla on yleisesti ilmaista, ei ollut kuitenkaan ilmeistä, että se olisi pelastus turismille.”

Ratojen rakentaminen käynnistyi kunnianhimoisesti

Adamczak otti yhteyttä DiscGolfParkin väkeen ja kävi neuvotteluita muun muassa Jussi Meresmaan kanssa. Innostus heräsi ja projektirattaat pistettiin pyörimään. Laatua haluttiin heti alusta alkaen ja tavoitteena oli, että jokaisen radan pitää olla uniikki, mutta kaikilla pitäisi silti olla ”samanlainen sielu”. Kävijät saisivat täten hyvän kokonaiskuvan ja kokemuksen Ahvenanmaasta.

Tavoitteeksi asetettiin rakentaa pitkällä aikavälillä yhteensä 16 rataa. Kokonaisuuden rakentaminen on edennyt varsin hyvällä tahdilla. Heinäkuussa 2020 avautuivat jo ensimmäiset 11 rataa, eikä avausseremoniassa säästelty, kun radalta toiselle lennettiin helikopterin voimin.

“En nähnyt esimerkiksi Facebookissa tai vastaavissa kanavissa mainostamista kovinkaan hyödyllisenä, vaan huomiota saadakseen piti tehdä jotain hieman isommin. Aina kun laskeuduimme seuraavalle radalle tai lähdimme sieltä, ihmiset kuvasivat tapahtumia puhelimillaan ja julkaisivat videoita somessa, minkä kautta tuli huomiota. Se oli ainoa markkinointitempaus, jonka teimme tuona vuonna”, Adamczak sanoo.

Jokaiselle radalle asennettiin kävijälaskurit, ja niiden kautta saatu fakta kertoi, että radoilla pelattiin viime vuonna yhteensä noin 40 000 kierrosta. Alku oli siis varsin lupaava.

“Jos ihmiset tulevat pelaamaan, he haluavat varmasti myös majoittua, syödä ja juoda. Yleensä frisbeegolfratojen yhteydessä ei ole paljoakaan palveluita, mutta Ahvenanmaalla jokainen rata on yhteydessä panimon, ravintolan tai esimerkiksi leirintäalueen kanssa”, Adamczak pohtii.

“Strategiana oli ensin rakentaa yksi rata jokaiseen kuntaan, mutta tajusin, etteivät kaikki kunnat ole mitenkään erityisen houkuttelevia turisteille, vaan ne ovat enemmänkin läpikulkupaikkoja. Nyt on tarkoituksena tehdä jokaisesta saaren sopukasta itsessään frisbeegolfkohde.”

Tällä hetkellä Ahvenanmaalla on 12 rataa valmiina ja pelattavissa; neljä 18-väyläistä, yksi 10-väyläinen ja seitsemän 9-väyläistä rataa. Kesäkuun 2021 aikana valmistuvat lisäksi yksi 18 väylän rata ja kaksi 9-väyläistä, joten pian kasassa on jo peräti 15 rataa.

Adamczak on saanut palautetta laidasta laitaan, josta valtaosa on ollut positiivista. Yleensä vastaavissa tilanteissa pätee sanonta, että hiljaisuus on myöntymisen merkki, mutta tällä kertaa kommentteja on riittänyt.

“Muutamilta tahoilta on tullut myös huonompaa palautetta, sillä jotkut ihmiset asuvat radan lähellä ja he pelkäävät, että siitä seuraa melua ja muita haittoja. Harvemmin tosin kuulet mitään hyvää palautetta, vaikka ihmiset pitäisivätkin hankkeesta, mutta tällä kertaa sitä hyvää palautetta on tullut mukavasti. Monilta sellaisiltakin, jotka pitivät ajatusta aluksi ihan ihmeellisenä. He ovat muuttaneet mielensä ja onnitelleet.”

Teksti: Markus Viljanen, kuvat Mats Adamczak