Seuroista parhaat: Puska Puttaajat ry

Seuroista parhaat juttusarja on edennyt seuraavaan osioon. Sarjan perimmäisenä tarkoituksena on tuoda seuratoimintaa tutummaksi kaikille frisbeegolfin parissa tavalla tai toisella toimiville. Jutuista voi saada vinkkiä omien seurojenne toimintaan ja näin ollen pyörää ei tarvitse välttämättä aina keksiä uudelleen. Seuraava artikkeli käsittelee keskisuomalaisen Puska Puttaajat ry:n vaiheita aina perustamisesta kohti Suomen frisbeegolfliiton vuoden seura -tittelin saamista.

Vuoden seura 2013 – Puska Puttaajat ry

Frisbeegolfia oli pelattu jo pitkään Suomen kamaralla kun viimein laji saapui Keski-Suomen perukoille. Peurunkaan rakennettiin 6-väyläinen frisbeegolfrata kesäkuussa 2008. Radan tilaajana toimi Peurungan liikuntapalveluissa vastaavana työskennellyt Hilkka Lipponen. Rata haluttiin saada alusta asti mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi ja pelillisesti sujuvaksi, joten radan suunnittelijaksi palkattiin kaikkien tuntema lähes kulttimaineeseen frisbeeskenen parissa noussut Jussi Meresmaa.

Kuvaaja: Henrik Martikainen

Heti radan rakentamisen jälkeen Visa Ruuhinen tilattiin järjestämään perusteellinen ohjaajakoulutus Peurungan henkilökunnalle. Koulutuksen osallistunut Simo Väisänen innostui frisbeegolfista välittömästi ja omasi erittäin hyvät perustaidot lajin ohjaamiseen, sillä hän oli toiminut karatekouluttajana paikallisessa seurassa. Peurungan henkilökunta alkoi harrastamaan lajia aktiivisesti ja Peurunka alkoi käyttämään frisbeegolfia osana liikunnanohjausta eri kohderyhmille, kaikkina vuodenaikoina. Toiminnan kasvaessa ja lajin saavuttaessa yhä suurempaa kiinnostusta, syksyllä 2009 perustettiin Keski-Suomen Frisbeegolfseura Puska Puttaajat ry.

Seuran perustamisen yhteydessä radalle tehtiin kolme väylää lisää ja näin ollen se laajeni puolikkaaksi täysimittaiseksi kentäksi omaten yhdeksän väylää. Kun rauta oli kuumaa, kannatti sitä takoa. Innokkaat seuratoimijat saivat radan laajennettua täysimittaiseksi  jo heti seuraavana vuonna. Radan laajennennuttua täyteen mittaansa (2010), ratakokonaisuus sisälsi heti sekä puisto- että metsäväyliä. Toiminnan laajennuttua Peurunkaan avattiin samana kesänä myös Pro Shop, palvelemaan harrastajien tarpeita.

Harjoitus tekee mestarin

Seura ja sen jäsenet kaipasi kovasti koulutusta ja valmennusta, mutta frisbeegolfliitolla ei valitettavasti ollut resursseja vastata kysyntään. Seuran pyynnöstä lajin pioneerit Timo Pursio ja Visa Ruuhinen alkoivat vuosittain järjestämään paljon kaivattua heittovalmennusta ja golfopastusta seuran jäsenille. Koulutusten tulokset konkretisoituivat seuran pelaajien taitotasoon sekä kilpailumenestykseen pian. Pelaajien taitotason kasvaessa myös paine radan kehittämiseen kasvoi. Nykyään Peurungassa on 20-väyläinen kilpatason frisbeegolfrata, jonka kokonaismitta on 1749 metriä ja ihannetulos 61.

kartta ja kortti Peurunka2012

Ratakartta. fgr.fi

Radalla järjestettiin ensimmäinen arvoturnaus vuonna 2011, jolloin Peurungassa pelattiin parigolfin SM-kilpailut. Rata kehittyy jatkuvasti ja myös kaudelle 2014 on luvassa uudistuksia. Kaudella 2013 Peurungan frisbeegolfpyhättö toimi kahden arvoturnauksen näyttämönä. Kesäkuussa järjestetty Finnish Masters -turnaus oli menestys ja tarjosi osallistujilleen ainutlaatuisen elämyksen juuri uudistuneessa Peurungan kylpylähotellissa sekä haastavalla frisbeegolfradalla. Kansallisen Pro-tourin kolmas osakilpailu pelattiin Peurungan radalla elokuussa. Kesä-, heinä- ja elokuussa seuran koulutuspäällikkö valmensi frisbeegolfpäivä-teemalla, Keski-Suomen frisbeegolfaajia. Tempaus toi seuran toiminnan piiriin paljon harrastajia laajalta alueelta.

Tulevaisuus näyttää hyvältä

Lajin yhä kasvaessa ja harrastajien määrän rajähdettyä on aika suunnata katse tulevaisuuteen. Seuran palvelukseen palkattu työntekijä toimii joulukuussa aloittavan Peurunka Disc Golf Training Centerin koulutuspäällikkönä. Peurunka Disc Golf Training Center on nykyaikainen liikunta-, valmennus- ja harjoittelukeskus, joka tarjoaa monipuolisia liikunta- ja hyvinvointipalveluja frisbeegolfaajille. Frisbeegolfaavan Suomen keskipisteessä sijaitseva Peurunka, on kätevän kulkuyhteyden päässä saavuitpa paikalle mistä ilmansuunnasta tahansa. Ensimmäinen Training Camp -leiriviikonloppu järjestetään Peurungassa 17.-19.1.2014. Viikonlopun tähtivieraana on frisbeegolfin tunnetuimpia suomalaisnimiä, Seppo Paju. Tervetuloa mukaan.

Training Centerin toimintaan voi tutustua tarkemmin osoitteessa http://discgolftrainingcenter.fi

Kuvaaja: Henrik Martikainen

Puska Puttaajat ry kiittää nöyrästi saamastaan Vuoden frisbeegolfseura -tunnustuksesta ja jatkaa aktiivista toimintaansa ja pyrkii omalta osaltaan vastaamaan lajin tulevaisuuden haasteisiin.