Frisbeegolftapahtuman järjestäminen – kokemuksia Oulusta

Oulussa sanomalehti Kaleva järjestää vuosittain lukuisia Ookkonää-tapahtumia, jotka ovat ilmaisia osallistujille ja kaikille avoimia. Ookkonää on Oulun murretta, ja tarkoittaa ’oletko sinä’. Kyseessä on siis tapahtumia, joissa osallistujat pääsevät kokeilemaan uusia asioita. Tänä kesänä tarjolla on ollut mm. heinän teko, taiji ja suunnistus.

Viime viikolla Oulun frisbeeseura järjesti Ookkonää heittäny frisbeetä -tapahtuman, jossa oululaisille tarjottiin mahdollisuus kokeilla frisbeegolfia. Tapahtumia päätettiin järjestää kaksi kappaletta, yksi alle 12-vuotiaille ja toinen nuorille ja aikuisille. Emme tienneet paljonko väkeä tapahtumiin tulisi, tiedossa oli kuitenkin se, että viime kesänä kahvakuulakokeilu veti n. 170 kokeilijaa. Siihen tähdättiin!

Päivämäärät lyötiin lukkoon, frisbeegolfradan viereinen jalkapallokenttä varattiin tapahtumaa varten, seuralle hankittiin 40 upouutta frisbeetä, ja sitten eiku suunnittelemaan itse ohjelmaa!

Maanantaina 22.7. järjestettiin lasten tapahtuma, joka haluttiin pitää rentona ja hauskana. Lapsille tarjottiin mahdollisuus kokeilla heittämistä omilla ehdoilla ilman pakkoa tai tiukkoja sääntöjä. Tärkeintä oli onnistumisen tunne. Kentällä lapset saivat kokeilla pituusheittämistä jalkapallomaaliin, treenikoreille pystytettiin puttauspaikka, kahden puun väliin sidottiin hulavanne, joka toimi tarkkuusheiton maalina, ja kentän laidalla oli kopittelupiste. Lapset saivat myös kiertää radan ensimmäisiä väyliä niin halutessaan.

Lämmittely on tärkeää. Kuva: Heikki Nurmi, Kaleva

Melkein 100 lasta vanhempineen saapuivat paikalle. Joten lienee itsestään selvä, etteivät seuran kiekot riittänyt. Monella nuorella heittäjällä oli onneksi omat kiekot mukana, ja ohjaajatkin olivat osanneet varautua tuomalla omia kiekkoja mukanaan. Ja yllättävän hyvin kiekot pysyivät tallessa, yksi kiekko sukelsi ojaan, mutta sekin palautui omistajalleen heti seuraavana päivänä.

Oli ilahduttavaa nähdä, miten moni vanhempi innostui kopittelemaan lapsensa kanssa, kannustamaan tätä puttikorilla ja kiertämään rataa yhdessä. Frisbeegolfkärpänen taisi purra ainakin joitakin pieniä heittäjiä, sillä seuran foorumilla on jo kyselty ohjatun junnutoiminnan perään, ja radalla on viime päivinä näkynyt entistä enemmän lapsia ja nuoria, vanhempiensa kanssa tai ilman.

Keskiviikkona 24.7. oli vuorossa aikuisten tapahtuma. Aluksi näytti siltä, ettei paikalle tule kuin kourallinen aikuisia, mutta kellon lyödessä viittä vaille aloitusajan, paikalle saapui n. 100 innokasta kokeilijaa lisää! Suomalainen, aina viime tingassa paikalla… Taas oltiin siis siinä tilanteessa, että ohjaajien bägeistä piti etsiä aloittelijaystävällisiä kiekkoja. Onneksi puttereita ja midareita löytyi kaikille.

Ookkonää heittäny frisbeetä. Kuva: Heikki Nurmi, Kaleva

Tapahtuma aloitettiin lajin välineiden ja sääntöjen esittelyllä sekä muutamalla näytösheitolla. On sanomattakin selvää, ettei n. 120 aikuisen ohjaaminen yhtä aikaa onnistu, joten väki piti jakaa pienempiin ryhmiin aloituspuheen jälkeen.  Pienryhmissä aloitettiin puttaamisella, ja sen jälkeen vuorossa oli heittotreenit kentän laidalla. Jokaisella ohjaajalla oli n. 10 heittäjää vastuullaan. Puolen tunnin heittotreenin jälkeen siirryttiin radalle, pelaamaan muutama väylä. Osa ryhmistä pelasi kolme väylää, osa ehti kiertää jopa kuusi väylää.

Heittotreeniä. Kuva: Heikki Nurmi, Kaleva

Mitä tapahtumasta jäi käteen? Sekä seuralle suoraan tullut palaute, että Kalevan kautta tullut palaute on ollut vain positiivista. Kokeilun kautta frisbeekärpänen puri varmasti joitakin. Minusta uusia heittäjiä ajatellen paras anti on se, että päästiin heti kättelyssä opettamaan heille rataetikettiä ja sääntöjä, oikeaa heittotekniikkaa ja markkinoitua seuraa heille. Tapahtumasta jäi niin hyvä mieli, että saatamme järjestää sen ensi vuonna uudestaan.

Muistilista tapahtuman järjestäjälle:

• Markkinoi tapahtumaa eri tavoin.
  • Rekrytoi ohjaajia.
  • Varaa tapahtumalle sopiva alue, esim. jalkapallokenttä.
  • Hanki riittävästi kiekkoja.
  • Mieti ohjelmaa etukäteen, aikuisille ja lapsille erityyppiset harjoitukset.

Sanomalehti Kalevan verkkosivuilta voit katsoa kuvia Ookkonää-tapahtumista, tai lukea juttu maanantain lasten tapahtumasta.

Kajsa Wickström,

Oulun frisbeeseuran puheenjohtaja ja Suomen frisbeegolfliiton hallituksen jäsen