Seurakahvien kattausta 6.4.

Seurakahveille tuli osallistujia paristakymmenestä seurasta ja keskustelua riitti hyvin koko tunniksi ja vähän ylikin.

1. Tähtiseurapalvelu
Toiminnanjohtaja Tapani Aulu esitteli Olympiakomitean Tähtiseurapalvelun yleisellä tasolla ja näytti miten palvelua käytännössä käytetään kirjautuneena. Tähtiseurapalvelu on erinomainen seuran kehittämisen raami, joka tarjoaa valmiit työkalut johtamisen, hallinnon, palvelujen ja toimintojen kehittämiseen. Palvelu ei sido seuroja mihinkään, vaan antaa hyviä ideoita ja tukea kehityöstyöhön. SFL suosittelee kaikkien seurojen tutustuvan Tähtiseuraohjelmaan.

Tähtiseura-laatuohjelman työkalut: https://www.olympiakomitea.fi/seuratoiminta/seuran-johtaminen-ja-hallinto/materiaalit-ja-tyokalut/

2. Yhteistyö KLL:n kanssa

Nuoriso- ja koulutuskoordinaattori Leo Piironen esitteli KLL:n yhteistyöhankkeen ja pyysi kiinnostuneita seuroja ottamaa yhteyttä. Hankkeessa tuotetaan opettajien kouluttamiseen valmis opas, sekä koulutustilaisuuden runko. Leo esitteli näitä materiaaleja lyhyesti. Näitä on luvassa tämän vuoden aikana kaikkien seurojen käyttöön.

Uutinen hankkeesta: https://frisbeegolfliitto.fi/2021/03/05/yhteistyo-koululiikuntaliiton-kanssa/

Tässä yhteydessä Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden Sami Talvensola esitteli heidän seuran toimintaa yhteistyössä Jyväskylän kaupungin kanssa. JyLi tarjoaa harrastamisen Suomen mallin ja Liikkuva koulu -ohjelman kautta kerhotoimintaa lapsille. Sami lupasi kertoa tästä enemmänkin, joten tästä on luvassa esittelyä myöhemmin.

3. Soveltavan liikunnan hanke

Leo Piironen ja hallituksen jäsen Mikko Kaakinen esittelivät toisen merkittävän hankkeen ja kertoivat missä vaiheessa hanke etenee. Koulutusmateriaali ja opas on tässäkin hankkeessa pian valmiina ensimmäisille koulutuksille ja pilottitapahtumille. Myös tähän kaivataan kumppaniseuroja.

Uutinen hankkeesta: https://frisbeegolfliitto.fi/2021/03/09/soveltava-frisbeegolf/

4. Kilpailutoiminnan rajoitukset

Puheenjohtaja Laura Heikkilä käsitteli lyhyesti voimassaolevat koronarajoitukset ja niiden jatkon. Asiasta nousi useita kysymyksiä kuten lajin eduvalvonnasta ja Olympiakomitean ja AVI:n tarkemmista kannoista. Nostettiin esille AVI:n ohjeen kohta flex-starteihin liittyen: ”AVI:n ohjeissa lukee lisäksi, että ”Yleisön jakaminen lohkoihin ei nosta yleisötilaisuuden suurinta sallittua osallistujamäärää. Yleisötilaisuuden yleisömäärä ei kokonaisuutena saa ylittää suurinta sallittua osallistujamäärää.” ”

Keskusteltiin siitä mitkä voisivat olla seuraavia askelia kilpailutoiminnan ja seuratoiminnan avaamisessa. Tähän liittyen Olympiakomitea ajaa vahvasti lasten ja nuorten toimintaa aikuisten toiminnan edellä, joten siihen on luultavasti luvassa ”helpotusta” ennen täyttä avaamista. Keskusteltiin myös, että seuran sisäisten kilpailujen mahdollinen avaaminen on työn alla ja saattaisi olla myös mahdollista ennen täyttä avaamista.

Tähän saatiin vielä tänään tuore linja Olympiakomitealta toimitusjohtajalta. Eli vaikka aivan täsmällisesti AVI:n määräys ei käsittele aihetta, ”yleisen tautitilanteen mennessä nyt parempaan suuntaan, kannattaisi vielä hetkinen odotella ennen seuran sisäisten kilpailujen järjestämisen käynnistämistä.”

Koronavirustilanteen vaikutukset toimintaan – Päivittyvä infosivu

5. Muita nousseita kysymyksiä.

””Hei,

Olisin kiinnostunut tietämään onko OP-pohjola perustellut millä tavoin sporttiturvan melko rajua hinnankorotusta tällekin vuodelle. Vuonna 2017 itselleni vakuutus maksoi 22€, vuonna 2018 40€, vuosina 2019 ja 2020 65€ ja nyt se olisi 105 euroa. Euromääräinen ja prosentuaalinen kasvu on aivan valtava.”

Puheenjohtaja kertoi, että aluksi vakuutusyhtiö oli arvioinut lajimme vammaherkkyyden vahvasti alakanttiin ja siksi hintaa on nostettu. Olimme aluksi kaikista lajeista kaikkein tappiollisin, joten hintaa oli pakko tarkistaa.

Tälle vuodelle tarkasteltiin tilastoja ja nähtiin, että 30 ikävuoden jälkeen korvausten määrä lisääntyi merkittävästi, joten tällä kahtiajaolla saatiin nuoremmille alennettua hintaa ja sitten meille aikuisille hinta nousi. Toinen vaihtoehto olisi ollut nostaa kaikille.

Tulkitaanko 13-vuotiaan ”saattajasääntö” syntymäpäivän vai -vuoden mukaan?
Tästä ei ihan täyttä varmuutta ole, mutta toistaiseksi on tulkittu syntymäpäivän mukaan. Tästä haetaan linjaus vielä PDGA:lta varmistukseksi.

6. Sponsor Insightin Navigator-tutkimus
Liitto saa tutkimuksen tulokset 8.4. ja sen jälkeen ne julkaistaan ja toimitetaan seurojen käyttöön kumppaanuuksien hankintaan ja markkinointiin.

Seurakahveille osallistui reilut 30 kuulijaa ja puhujaa ja linjoille saatiin hyviä kysymyksiä ja vastauksia.Tilausta siis oli, ja uutta suunnitellaan jo muutaman viikon päähän. Aiheita ja kysymyksiä saa ehdottaa ja tietenkin muutenkin linjat ovat aina auki.