Länsirannikon laajin frisbeegolfseura West Coast Disc Golfers panostaa spesiaaleihin tapahtumiin

West Coast Disc Golfers (WCDG) ry on seuran jäsenten omien sanojen mukaan länsirannikon laajin frisbeegolfseura.

– Seuran toiminta ja jäsenistö on levittynyt Kokkolan lisäksi Kokkolasta noin 25 kilometriä etelään sijaitsevaan Pietarsaareen, ja kaupunkien välillä sijaitsevaan Luodon kuntaan, kertoo seuran hallituksen jäsen ja seuran junioritoiminnasta vastaava Rene Ojala.

Seuran jäsenistöön kuuluu edustajia kaikilta kolmelta paikkakunnalta. Vuonna 2011 perustetulla seuralla on jäseniä tällä hetkellä 146, joista naisjäseniä on 6 ja juniorijäseniä on 29.

– Seura on kehittynyt, niin kuin varmaan moni muukin, harrastajamäärän kasvun vuoksi vähän totisemmaksi ja tavoitteellisemmaksi toiminnassaan, toteaa seuran hallituksen jäsen Kati Myllymäki.

Aktiivista toimintaa

Seuran toimintapalettiin lukeutuu monipuolista kisatoimintaa, kuten ympäri vuoden järjestettävät viikkokisat sekä pääasiassa kerran kuukaudessa järjestettävät parikisat.

– Parikisat ovat jopa viikkareitakin helpompi tapa aloittaa kilpaileminen, kun osallistua saa tutun kaverin kanssa yhdessä, vinkkaa Ojala.

WCDG järjestää myös ympärivuotista junioritoimintaa, joka koostuu treenien ja kerhojen lisäksi seuran omasta junnutourista. Lyhennetyillä radoilla pelattavan junnutourin ideana on tarjota junioreille rento mahdollisuus tutustua kilpailemiseen sekä alueen muihin nuoriin harrastajiin.

– Monia vähän erikoisempia tapahtumia, joista osa toteutetaan joka vuosi ja osa harvemmin, mahtuu myös seuramme toimintaan. Niistä mainittakoon esimerkiksi yöttömän yön kisa, joka pelataan Juhannusyönä yhden kierroksen kisana, aikuinen-lapsi -parikisa sekä Ultra. Ultrassa pelataan päivän aikana viisi pop up -rataa paikoissa, joissa ei yleensä voisi frisbeegolfia pelata, kuten yleisessä puistossa, Ojala kertoo.

Vuosittaisiin julkisiin tapahtumiin kuuluu myös esimerkiksi PDGA:n alaisia kisoja, kuten yli 100 pelaajan FullFlight Open sekä Lady Tour -osakilpailu. Aloittelijoille suunnattuja lajiin perehdyttäviä iltoja pyritään myös pitämään vuosittain.

Parikisat Bosundissa. Kuva: Rene Ojala.

Seuramestaruuskisat ja kauden päättäjäiset oma spektaakkelinsa

WCDG panostaa myös sellaisiin tapahtumiin, jotka on suunnattu ainoastaan seuran jäsenille. Etenkin seuramestaruuskisat toistuvat Ojalan mukaan vuodesta toiseen isona spektaakkelina:

– Niitä varten rakennetaan väliaikaisia ja spesiaaleja ratoja toisinaan yllättäviinkin paikkoihin ja niitä pelaten vietetään koko päivä, joinakin vuosina koko viikonloppu. Lisäksi jäsenille on tarjolla muun muassa parigolfin seuramestaruuskisat ja reikäpeliturnaus. Tänä vuonna järjestämme ensimmäistä kertaa päivän kestävän bussimatkan, lähdemme aikaisin aamusta johonkin kauemmas ja pelaamme päivän aikana muutaman hienon radan.

Kauden päättäjäiset kruunaavat aktiivisen kauden. Päättäjäisissä jaetaan palkintoja ja hauskoja nimityksiä kauden ansioituneille, näytellään sketsejä ja pelataan tietovisa. Seura-aktiiveista muodostuva pieni joukko on viime vuosien ajan panostanut myös pienen lyhytelokuvan tekemiseen.

Viime vuoden päättäjäisten elokuvan juliste. Kuva: Rene Ojala.

Ystävyysseuran kanssa panostetaan frisbeegolfleiriin

WCDG tekee tiivistä yhteistyötä ystävyysseura Perhonjokilaakson Frisbeegolfin kanssa. Yhteistyöhön sisältyy esimerkiksi PDGA-kiertueiden järjestämistä, seurojen välisiä turnauksia sekä viime vuonna lanseeratun nuorille suunnatun fribaleirin järjestämistä.

– Leiri tuli täyteen, eli osallistujia oli kolmisenkymmentä, ja tunnelma oli perjantaista sunnuntaihin asti mitä mainioin. Leiriläiset pääsivät suunnittelemaan ja rakentamaan pienissä ryhmissä väliaikaisen radan leirikeskuksen ympäristöön, harjoittelemaan rasteissa esimerkiksi liikkuvuutta, puttia ja heittotekniikkaa, keskustelemaan Niko Rättyän kanssa videopuhelussa, heittämään kiinteän 18-väyläisen radan sekä tietysti pommittamaan vesi-ilmapalloilla ohjaajia, muistelee leirin ohjaajana toiminut Ojala.

Tänä vuonna leiri järjestetään päivän pitempänä kuin viime vuonna, ja leirille on vielä muutamia paikkoja jäljellä. Vapaaehtoisia ohjaajia ja leirin organisoijia on löytynyt Ojalan mukaan kummastakin seurasta hyvin, sekä leirin järjestämisen mahdollistaneita sponsoreita:

– Sponsorit mahdollistivat hyvin maltillisen osallistumismaksun keräämisen leiriläisiltä. Kaiken kaikkiaan vastaavan järjestämistä ei voi kuin suositella kaikille muillekin aktiiveille. Unohtumaton kokemus sekä leiriläisille että ohjaajille!

Seura tekee myös muunlaista yhteistyötä lähialueen seurojen kanssa.

– Lady Tourin osakilpailun järjestämisestä on keskusteltu vöyriläisten kanssa. Olin auttamassa Halsualla Eläkeliiton SM-kisoissa, jonka järjestivät yhteistyössä Eläkeliiton Halsuan yhdistys sekä Perhonjokilaakson frisbeegolf. Naisten aktivoiminen toimintaan on  minulle istuva rooli seurassa, kertoo Myllymäki.

Kuvassa junnufribaleiriläiset ja ohjaajat. Kuva: Rene Ojala.

Seuraan liittyminen elämän parhaita päätöksiä

Myllymäki kertoo liittyneensä seuraan noin kymmenen vuotta sitten:

– Olen sellaista ikäluokkaa, että seuraan kuuluminen ja talkootyö on luontevaa ja motivoivaa toimintaa. Kannan ylpeänä seuran logoa, varsinkin sitä alkuperäistä vanhaa silinteripääkalloa.

– Itse liityin seuraan jo juniorina, muistaakseni 2015 juuri seuranmestaruuskisojen alla. Huhut tapahtuman eeppisyydestä saivat maksamaan jäsenmaksun, vaikka kausi olikin jo aivan lopussa. Elämäni parhaita päätöksiä! Loistavat seurakaverit sekä seuratoiminnan monipuolisuus luovat WCDG:läiselle paljon iloa ja unohtumattomia kokemuksia. Oma roolini seurassa on hallituksen jäsenenä vaikuttaminen ja ylipäänsä seuratoiminnan pyörittämisessä mukana oleminen. Kaikenlaista sosiaalisen median päivittämisestä kilpailuiden johtamiseen on tullut tehtyä, mutta tällä hetkellä eniten inspiroi junioritoiminnan ohjaaminen ja muu on jäänyt ehkä vähän vähemmälle, summaa Ojala jäsenyyttään seurassa.

Seuran 13-vuotiaat juniorijäsenet Matheo Dahlbacka ja Kasper Jansson kertovat liittyneensä WCDG-seuraan 2023 tammikuussa. Molemmat pojat halusivat heitellä enemmän eivätkä kuuluneet vielä tuossa vaiheessa mihinkään seuraan. Parasta seurassa on poikien mielestä hyvät ohjaajat, leirit ja kisoihin osallistuminen.

– Itse liityin seuraan 2022 ja tähän mennessä on ollut mukavaa, sillä seura on järjestänyt leirejä, kisoja sekä hallitreenejä talvella. Minulle on tärkeintä, että kaikki nauttii tekemisestä ja osallistuu esimerkiksi kisoihin ja treeneihin jota seura järjestää. Olen yleensä auttamassa talkoissa, mutta osallistun myös aktiivisesti kisoihin, kertoo puolestaan 14-vuotias Oliver Dachlbacka.

WCDG:n edustus Umpihanki MM-kisoissa – Kati Myllymäki, Kim Hägglund, Kai Kenakkala, Janne Hankonen, Juha Myllymäki ja Lari Biskop. Kuva: West Coast Disc Golfers.

Lyhyet & nopeat

• Parasta omassa seurassa?

Heittäytyvät seurakaverit. Heidän ansiosta monipuolinen seuratoiminta ja erikoisetkin ideat käyvät toteen, toteaa Ojala.
– Kaikki ovat mukavia ja antavat uusille pelaajille tervetulleen mielen. Seura toiminnassa on parasta myös se, että seura tekee esimerkiksi talkoista aina mukavan jollakin tavalla, kertoo O. Dahlbacka.
– Kaikki, seura, jäsenet, laji ja yhdessä tekeminen, tiivistää Myllymäki.

• Seuran tulevaisuuden visio tai seuran motto?

Järjestää Larsmossa (Luoto) SM-kisat, päästä juhlimaan jäsenemme voittamaa maailmanmestaruutta sekä pokata vuoden urheiluseuran Uno-pokaali, Ojala paljastaa.
– Seuran mottona on, että ”tää on parasta just nyt”, miettii Myllymäki.

• Seuratoiminnassa hauskinta?

– Vaikka frisbeegolfseurasta on kyse, ei tähän voi olla vastaamatta muuta kuin leffojen tekeminen. Kokeilkaa muissakin seuroissa samaa, niin ymmärrätte!, Ojala kehoittaa.
– Leffat, komppaa Myllymäki.

• Miksi liittyä seuraan?

Siten tuet lajia paikallisesti parhaiten ja pääset samalla mukaan mahtavaan yhteisöön sekä spesiaaleihin tapahtumiin. Jos muita hyötyjä ajatellaan, niin tarjoamme jäsenillemme  alennuksia frisbeegolfkauppoihin sekä talvikauden hallivuoroihin. Suurimpana etuna itse pidän osallistumisoikeutta kaikkiin jäsenille suunnattuihin tapahtumiin, miettii Ojala.
– Seurajäsenyydestä hyödyt tosi paljon sillä jäsenyydellä voi päästä kisoihin ja saat myös alennuksia nettikaupoissa, vinkkaa O. Dahlbacka.
– On tärkeää liittyä seuraan, koska vain sillä tavalla voit vaikuttaa lajin kehittymiseen ja harrastusmahdollisuuksien pysymiseen alueella, kiteyttää Myllymäki.

West Coast Disc Golferia esittelevä artikkeli julkaistaan osana SFL:n #Liityfribaseuraan -jäsenhankintakampanjaa. Lisätietoja kampanjasta löydät täältä: #Liityfribaseuraan – SFL:n jäsenhankintakampanja tarjoaa uusia jäsenetuja sekä nostaa esille seuratoiminnan merkitystä