Puheenjohtajalta: koronajoitusten pohdintaa

Puheenjohtaja Laura Heikkilä vastaa keskusteluun SFL:n koronarajoituksista

Puheenjohtaja Laura Heikkilä vastaa SFL:n hallituksen koronatoimenpiteistä nousseeseen keskusteluun (julkaistu alun perin Frisbeegolf Suomi -Facebookryhmässä)

Liiton antamat kilpailuohjeet ja rajoitukset ovat herättäneet paljon kysymyksiä. Päivätyöt häiritsevät hieman somen seuraamista, joten kirjoittelin yhden pitkän vastauksen. Tässä hieman taustaa miten linjauksia on tehty minun näkökulmastani.

Liiton linjaus perustuu AVI:n määräyksiin yleisötilaisuuksista ja urheilutapahtumien järjestämisestä sekä Olympiakomitean kaikkia lajeja koskeviin ohjeisiin. Liiton hallituksessa keskusteltiin pitkään siitä, onko nyt ylipäätään oikea aika avata kilpailutoimintaa. Lähestulkoon kaikissa muissa lajeissa kilpailuja järjestetään vain ammattilaistasolla ja lapsille. Onko aikuisten harrastustason kilpailutoiminta välttämätöntä? Koska frisbeegolf perusperiaatteiltaan sopii korona-aikaan ja tiedämme, että kilpailuintoa kevään edetessä on paljon, päätimme kuitenkin lähteä avaamaan frisbeegolfin kilpailutoimintaa hallitusti ja rajoitusten kanssa. Näihin rajoihin kuuluvat alueellisuus ja osallistumisen rajoittaminen vain kilpailulisenssin hankkineille.

PDGA-kilpailuja saa järjestää maaliskuun lopusta alkaen – kaikille avoimia kisoja ei. Tämä perustuu AVIn ohjeisiin urheilutapahtumien järjestämisestä. Ilman lisenssiä järjestettävät kilpailut ovat AVIn määritelmän mukaan yleisötapahtumia. Tähän perustuen viikkokisojen yms. järjestäminen ei ole sallittua. On tullut kysymyksiä siitä, miksei liitto tee mitään, kun Metrixissä on viikkokisoja käynnissä. Olemme seuranneet Metrixiin merkittyjä kilpailuja. Löytämämme kisat eivät ole olleet jäsenseurojen järjestämiä, vaan kisoja ovat järjestäneet yksityishenkilöt. Jos seuranne jäsenet järjestävät seuran hallinnoimalla radalla kilpailuja, olisi tästä hyvä keskustella paikallisesti. Liitto voi tarvittaessa auttaa. Ottakaa yhteyttä esimerkiksi sähköpostilla.
Somen keskusteluissa on noussut esiin AVIn ohjeissa ollut omatoimikilpailun järjestäminen. Eli kisa olisi esimerkiksi auki Metrixissä viikon ajan ja pelaajat voisivat sinne kirjata tuloksensa, kun käyvät pelaamassa. Tämä on hyvä nosto ja voimme ottaa sen keskusteluun hallituksessa.

Liiton alaisiin kisoihin on määritelty sairaanhoitopiirien mukaiset rajat. Saman sairaanhoitopiirin sisällä saa järjestää ja osallistua kilpailuihin. Tämä perustuu Olympiakomitean kaikkia lajeja koskeviin ohjeisiin. Ymmärrän, että tämä aiheuttaa joissain sairaanhoitopiireissä ongelmia, jos pelaajia on vähän ja kisajärjestäjiä vielä vähemmän. Leviämisalueilla ei kisoja suositella järjestettäväksi ollenkaan. Emme halua, että näiltä alueilta myöskään lähdetään kilpailemaan toisiin sairaanhoitopiireihin. Tämän takia osallistumista on rajoitettu sairaanhoitopiirien mukaisesti. Pelaajat vastaavat itse siitä, että osallistuvat vain oman sairaanhoitopiirin kisoihin. Halusimme keventää TD:n vastuuta tämän osalta ja siksi olemme valmiita käsittelemään rikkomuksia kurinpitosääntöjen mukaan.

Kevät ja kisakausi on vasta alussa. Liitossa seurataan tilannetta aktiivisesti päivittäin, on seurattu jo vuosi. Ohjeita ja linjauksia kevennetään, kun se on mahdollista.

SFL:n kaikki koronaohjeet